Καφές χωρίς καφεΐνη: Τελικά βλάπτει ή όχι την υγεία; – Αυτή είναι η αλήθεια
Credit: 123RF

Οι περισσότεροι άνθρωποι… βασίζονται στην καφεΐνη για να αυξήσουν τα επίπεδα ενέργειας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, η υπερβολική ποσότητα καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει δυσάρεστες παρενέργειες, συμπεριλαμβανομένου του άγχους, του κακής ποιότητας ύπνου και των γαστρεντερικών προβλημάτων. Γι’ αυτό μερικοί άνθρωποι αντικαθιστούν τον κανονικό καφέ με εναλλακτικούς, χωρίς καφεΐνη.

Τι είναι ο καφές χωρίς καφεΐνη;

Ο καφές χωρίς καφεΐνη είναι μια εναλλακτική του καφέ, που δεν περιέχει καφεΐνη. Ωστόσο, εξακολουθεί να έχει μικρές ποσότητες καφεΐνης – περίπου 2 έως 15 mg ανά φλιτζάνι. Συγκριτικά, ο κανονικός καφές περιέχει περίπου 95 mg καφεΐνης ανά φλιτζάνι. Ο καφές χωρίς καφεΐνη μπορεί να είναι υποκατάστατο του αντίστοιχου με καφεΐνη σε διάφορα ποτά, συμπεριλαμβανομένου του καφέ χωρίς καφεΐνη, του εσπρέσο χωρίς καφεΐνη και του στιγμιαίου καφέ χωρίς καφεΐνη.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η καφεΐνη βρίσκεται και σε ορισμένα τρόφιμα και ποτά, όπως η σοκολάτα, το τσάι και ο καφές. Επιπλέον, τα περισσότερα αναψυκτικά περιέχουν επίσης τουλάχιστον λίγη καφεΐνη. Ωστόσο, η καφεΐνη δεν προκαλεί καμία βλάβη στους περισσότερους ανθρώπους των οποίων η κατανάλωση καφεΐνης παραμένει σε ασφαλή επίπεδα.

Για παράδειγμα, έως και 400 mg καφεΐνης από τον κανονικό καφέ θεωρούνται αβλαβή για τους περισσότερους υγιείς ενήλικες. Ωστόσο, η ανοχή στην καφεΐνη μπορεί να ποικίλλει σημαντικά από άτομο σε άτομο. Ως εκ τούτου, ο FDA προειδοποιεί ότι η κατανάλωση 1200 mg καφεΐνης πολύ γρήγορα μπορεί να προκαλέσει δυνητικά τοξικές επιδράσεις.

Μερικοί άνθρωποι εμφανίζουν παρενέργειες, ακόμη και από την χαμηλή κατανάλωση καφεΐνης. Η ανοχή ενός ατόμου στην καφεΐνη μπορεί να αλλάξει με βάση πολλούς παράγοντες, όπως η ηλικία, το βάρος, τα γονίδια και ο μεταβολισμός. 

Η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες, όπως οι ακόλουθες:

  • Προβλήματα ύπνου όπως η αϋπνία
  • Γαστρεντερικά προβλήματα όπως ναυτία και στομαχικές διαταραχές
  • Το άγχος
  • Αυξημένος καρδιακός ρυθμός
Credit: 123RF

Decaffeine: είναι επιβλαβής;

Αρχικά, οι πράσινοι μη καβουρδισμένοι κόκκοι καφέ θερμαίνονται και μουλιάζονται σε ένα υγρό για να αφαιρεθεί η καφεΐνη. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά υγρά για τη διάλυση της καφεΐνης, όπως:

  • Νερό
  • Χημικές ουσίες, όπως χλωριούχο μεθυλένιο και οξικός αιθυλεστέρας
  • Υπερκρίσιμο διοξείδιο του άνθρακα

Όλες οι μέθοδοι που αναφέρονται θεωρούνται ασφαλείς. Αφού αφαιρεθεί το μεγαλύτερο μέρος της καφεΐνης (περίπου 97%), οι κόκκοι πλένονται, μαγειρεύονται στον ατμό και στη συνέχεια ψήνονται.

Ωστόσο, ο καφές χωρίς καφεΐνη δεν μπορεί να περιέχει περισσότερα από 10 ppm χημικών ουσιών όπως το μεθυλενοχλωρίδιο.

Οφέλη για την υγεία του καφέ χωρίς καφεΐνη

Οι άνθρωποι επιλέγουν γενικά τον καφέ χωρίς καφεΐνη για να αποφύγουν τις επιπτώσεις της καφεΐνης. Επομένως, η κατανάλωσή του μπορεί να βοηθήσει στη μείωση:

  • Πρόσληψη καφεΐνης. Ο καφές χωρίς καφεΐνη περιέχει πολύ λιγότερη καφεΐνη από τον κανονικό καφέ – μεταξύ 2-15 mg.
  • Προβλήματα ύπνου. Ο χρόνος ημιζωής της καφεΐνης είναι περίπου τέσσερις έως έξι ώρες. Γι’ αυτό η καφεΐνη επηρεάζει τον ύπνο όταν καταναλώνεται πριν τον ύπνο. Ο καφές χωρίς καφεΐνη μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους που δυσκολεύονται να κοιμηθούν εάν συνήθως καταναλώνουν υψηλά επίπεδα καφεΐνης.
  • Άγχος που προκαλείται από την καφεΐνη. Η καφεΐνη διεγείρει το νευρικό σύστημα και αυξάνει το άγχος σε μερικούς ανθρώπους. Επομένως, η μείωση της κατανάλωσης καφεΐνης ή η μετάβαση σε ντεκαφεϊνέ μπορεί να βοηθήσει.
  • Αφυδάτωση. Η καφεΐνη είναι διουρητική. Τα διουρητικά προκαλούν αύξηση των ούρων απομακρύνοντας το νερό από το αίμα, μειώνοντας την αρτηριακή πίεση. Επομένως, η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων καφεΐνης ενώ καταναλώνετε λιγότερο νερό μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση. Η μείωση της πρόσληψης καφεΐνης με τη μετάβαση σε καφέ χωρίς καφεΐνη ή πίνοντας αρκετό νερό για να εξισορροπηθεί η κατανάλωση μπορεί να βοηθήσει στη σωστή ενυδάτωση.

Κίνδυνοι από τον καφέ χωρίς καφεΐνη

Όσο χρήσιμη και αν είναι η κατανάλωση καφέ χωρίς καφεΐνη για μερικούς ανθρώπους, έχει ορισμένα μειονεκτήματα, όπως:

  • Απόσυρση καφεΐνης. Οι περισσότεροι άνθρωποι πιθανότατα θα υποφέρουν από συμπτώματα στέρησης εάν εξαλείψουν εντελώς την καφεΐνη ή επιλέξουν εναλλακτικές λύσεις χωρίς καφεΐνη. Ευτυχώς, οι παρενέργειες δεν είναι επιβλαβείς, αλλά μπορεί να είναι πολύ δυσάρεστες. Η σταδιακή μείωση της πρόσληψης καφεΐνης μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.
  • Μειωμένη απορρόφηση σιδήρου. Είτε ντεκαφεϊνέ είτε όχι, ο καφές περιέχει μια ένωση που ονομάζεται χλωρογενικό οξύ (CGA) που αναστέλλει την απορρόφηση του σιδήρου.
  • Μειωμένη ποιότητα και γεύσεις. Αν και είναι υποκειμενικό, στους περισσότερους ανθρώπους δεν αρέσει η γεύση του καφέ χωρίς καφεΐνη. Η ποιότητα και η γεύση του καφέ εξαρτώνται από τη μέθοδο ντεκαφεϊνέ και την επιλογή κόκκων.
Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα