Yoga: Οι 5 θιβετιανές ασκήσεις που μας προτείνει η Αϊνόλα Τερζοπούλου

Το όνομά της φέρει την ιστορία των περιοδικών στη χώρα μας. Η Αϊνόλα Τερζοπούλου είναι μια πληθωρική προσωπικότητα με ενδιαφέροντα και εμπειρίες που για να τα αποκτήσεις πρέπει να ζήσεις παραπάνω από μία ζωές. Σε αυτή μας τη συνάντηση, μας μυεί στα προσωπικά της μυστικά ευζωίας και μας παρουσιάζει την αγάπη της για τη θιβετιανή γιόγκα, ως μέσο σωματικής και ψυχικής ενδυνάμωσης, ευεξίας κι αντιγήρανσης.

Ζούμε τελικά την επανάσταση του wellness;

Όποιον ρωτήσεις τελευταία, που ασχολείται με την άσκηση και τη διατροφή, θα σου μιλήσει για το wellness. Είναι η νέα λέξη της μόδας… κάτι σαν την ευτυχία. Προσωπικά, προτιμώ τη λέξη well-being, που αναφέρεται στην ευεξία και δεν αφορά μόνο τη σωματική υγεία.

Όλοι γνωρίζουμε τι πρέπει να κάνουμε για να είμαστε υγιείς. Το κάνουμε, όμως;

Μπορεί να περνάς ώρες στο γυμναστήριο, να κάνεις detox δίαιτες, αλλά να καπνίζεις, να κοιμάσαι αργά και να είσαι συνεχώς στην πρίζα. Μπορεί εξωτερικά να έχεις γραμμωμένους μυς, εσωτερικά, όμως, πώς είσαι; Αυτή είναι για εμένα η πρόκληση.

Ο στόχος είναι η ολιστική προσέγγιση στην ευεξία μας;

Ακριβώς, η λέξη «ευεξία» προέρχεται ετυμολογικά από το πρόθεμα «ευ», που στα αρχαία ελληνικά σημαίνει «καλό», και τη λέξη «έξη», «έξις» στα αρχαία σημαίνει συνήθεια. Ευεξία = ευ + έξη + ια, κατά λέξη σημαίνει η «καλή συνήθεια». Αφορά, λοιπόν, την εκμάθηση και υιοθέτηση καλών συνηθειών. Πρόκειται για μια διαρκή διαδικασία προς μία καλύτερη και πιο ποιοτική ζωή. Ευεξία σημαίνει για εμένα ισορροπία και αρμονία σε βάθος χρόνου. Τότε μπορείς να αποκτήσεις τη δύναμη να ανακαλύψεις την εσωτερική σου ακτινοβολία και να αποκαλύψεις την ομορφιά σου, κάνοντας πράξη το «live life well».

Τα τελευταία χρόνια, έχεις κάνει προσωπικές ανατροπές και μπήκες δυναμικά στον χώρο της ενδυνάμωσης του σώματος και του μυαλού. Πες μας σε τι ακριβώς έχεις εξειδικευτεί;

Η αλήθεια είναι ότι έχω πολλά έτεροκλητα ενδιαφέροντα. Διδάχτηκα και ασχολούμαι ως certified instructor στη μέθοδο Pilates από τον Alan Herdman και ως certified pre/post-natal fitness specialist από το Human Mama. Παράλληλα, εξειδικεύτηκα στο bodyArt από τον Robert Steinbacher, στη γιόγκα 200-RYT Yoga Alliance και στην 100Hr Yoga4Kids. Επίσης, είμαι πιστοποιημένη στο Neuromuscular Massage Therapy (Νευρομυϊκό Μασάζ), στο Thai-massage και στο NLP (Νευρο-Γλωσσικός Προγραμματισμός). Παράλληλα, είμαι certified Master & New Code Practitioner από την NLP in Greece & NLP in Cyprus κι εξειδικευμένη ως wellness coach. Πέρα όμως από αυτά, έχω δημιουργήσει το site www.livelifewell.gr, θέλοντας να ενώσω τις επαγγελματικές μου ιδιότητες. Να πούμε, τέλος, ότι είμαι επίσης υπερήφανη μητέρα ενός αγοριού.

Ποιο είναι το προφίλ των ανθρώπων στους οποίους απευθύνεσαι;

Είναι άνθρωποι όπως εγώ, που αποδέχονται το πέρασμα του χρόνου, θέλουν να φροντίζουν την εμφάνισή τους, προσέχουν την υγεία τους, αισθάνονται νέοι για καινούριες εμπειρίες, προσδιορίζοντας ή επαναπροσδιορίζοντας τη ζωή τους.

Γιατί έχεις εστιάσει στη θιβετιανή γιόγκα;

Είναι λιγότερο γνωστή, θεωρείται όμως από τις πιο παλιές. Την πρακτική της ακολουθούσαν οι μοναχοί στα απομακρυσμένα μοναστήρια των Ιμαλαΐων για αιώνες, προκειμένου να διατηρήσουν την υγεία, την αντοχή, τη γαλήνη, αλλά και τη μακροζωία τους. Πίστευαν ότι αυτές οι πέντε ασκήσεις αντιστοιχούν στα πέντε στοιχεία και μπορούν να επιβραδύνουν τη διαδικασία της γήρανσης. Στην πραγματικότητα, ενεργοποιούν τα επτά ενεργειακά κέντρα (τσάκρα), τα οποία αντιστοιχούν σε ενδοκρινείς αδένες που ρυθμίζουν το βάρος και τον τρόπο που γερνάμε, με αποτέλεσμα να βελτιώνεται η συνολική λειτουργία των κυττάρων και το σώμα να διατηρείται σε καλή φυσική κατάσταση. Επιπλέον, εξασφαλίζουν περισσότερη ενέργεια, μεγαλύτερη αντοχή, καλύτερο ύπνο, ενώ βελτιώνουν τη μνήμη, αυξάνουν τη δύναμη και την ευλυγισία, χαλαρώνουν και προκαλούν ψυχική ηρεμία.

Είναι πιο δύσκολη διαδικασία σε σχέση με ό,τι έχουμε στο μυαλό μας για τη γιόγκα;

Όχι, ξεκινάς με τρεις επαναλήψεις στην κάθε άσκηση και αυξάνεις σταδιακά ανά δύο κάθε εβδομάδα. Ο μέγιστος αριθμός είναι 21. Για καλύτερα αποτελέσματα, χρειάζεται καθημερινή επανάληψη.

1.  Στροβιλισμός (Ενέργεια)

Ιδανική για την ενεργοποίηση του σώματος και του πνεύματος. Συμβολίζει την ανάγκη για αναζωογόνηση. Διεγείρει το νευρικό και λεμφικό σύστημα, βελτιώνει τον συντονισμό και επιφέρει την ισορροπία. Όρθια, με τα χέρια ανοιχτά στο πλάι και τις παλάμες προς τα κάτω, άρχισε να περιστρέφεσαι από τα αριστερά προς τα δεξιά (Απόφυγέ την αν έχεις πίεση του αίματος ή αν υποφέρεις από ιλίγγους).

2. Κάτω-Πάνω Σκύλος (Φωτιά)

Μία δυναμική άσκηση, που συμβολίζει τις νέες ιδέες, την αυτοπεποίθηση και την ανάπτυξη. Δυναμώνει τους ώμους και τα χέρια, ανοίγει τον θώρακα, κάνει διάταση στις ωμοπλάτες και σε όλη την περιοχή της πλάτης, διεγείρει το νευρικό σύστημα, χαρίζει ενέργεια και ζωτικότητα. Έρχεσαι στα τέσσερα, με τα πόδια στο άνοιγμα των ισχίων και τα χέρια κάθετα και τεντωμένα. Παίρνεις εισπνοή και έρχεσαι στη θέση του «πάνω σκύλου», κοιτώντας προς τα πάνω. Με την εκπνοή, φέρνεις το κεφάλι κάτω, τη λεκάνη ψηλά και σπρώχνεις το σώμα στη θέση του «κάτω σκύλου» (ή του γράμματος Λ).

3. Άρση Ποδιών (Αέρας)

Είναι μία από τις αντίστροφες στάσεις, γνωστές για τα οφέλη που προσφέρουν. Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, ενδυναμώνει τους κοιλιακούς μυς, τους μυς των γλουτών, των ποδιών και της πλάτης, προστατεύοντας τη σπονδυλική στήλη, ενώ διατάσσει τους αντίστοιχους αυχενικούς, απομακρύνοντας την ένταση. Ξαπλωμένη σε ύπτια θέση με τα χέρια δίπλα στο σώμα σου, ανέβασε τεντωμένα τα πόδια σου και συγχρόνως το κεφάλι σου, φέρνοντας το πηγούνι προς το στήθος σου. Στη συνέχεια, κατέβασέ τα ταυτόχρονα. Αν η εκτέλεση με τεντωμένα τα πόδια σου φανεί δύσκολη, λύγισε τα πόδια, σήκωσέ τα και μετά τέντωσέ τα.

4. Γονατιστή Καμήλα (Νερό)

Συμβολίζει τη δημιουργικότητα, την ευαισθησία, τα συναισθήματα. Μια άσκηση που επηρεάζει το ενδοκρινικό και το πεπτικό σύστημα, διατείνει τους μυς του θώρακα και της σπονδυλικής στήλης, αυξάνει την ευλυγισία και ανοίγει την περιοχή της λεκάνης. Με τα γόνατα στο έδαφος, το σώμα σε όρθια θέση, τα πόδια λίγο ανοιχτά και τα χέρια στο κάτω μέρος των γλουτών για υποστήριξη, κοίτα πρώτα προς τα κάτω, μετά σήκωσε το κεφάλι και κάνε τόξο το σώμα σου προς τα πίσω. Πρέπει να εκπνέεις όταν ρίχνεις το κεφάλι μπροστά και να εισπνέεις όταν εκτελείς την έκταση.

5. Τραπέζι (Γη)

Συμβολίζει τη σταθερότητα και τη θεμελίωση. Αυξάνει τη ζωτικότητα και τη δύναμη στους ώμους, στα χέρια και τους καρπούς, ενώ ενδυναμώνει τους κοιλιακούς μυς, τους αντίστοιχους των ισχίων και των μηρών. Καθισμένη στο έδαφος με τα πόδια λίγο ανοιχτά μπροστά, τον κορμό όρθιο και τα χέρια τεντωμένα με τις παλάμες δίπλα στη λεκάνη και τα δάχτυλα να κοιτούν μπροστά, εισπνέεις και ανασηκώνεις τη λεκάνη, σπρώχνοντας το σώμα σου προς τα πάνω, σε θέση «τραπέζι». Πρόσεχε τα χέρια να είναι σε κάθετη ευθυγράμμιση με τους ώμους. Το ίδιο και οι αστράγαλοι με τα γόνατα. Πρέπει να εκπνέεις, καθώς επιστρέφεις στην αρχική θέση.

Από την Άννα Μαρία Παπίρη

Φωτογραφίες: Θανάσης Αθανασίου