Ο δημοσιογράφος και συλλέκτης, Άρης Λουπάσης, δημοσίευσε μια σπάνια φωτογραφία από το 1965, στην οποία η Ελένη Ζαφειρίου ενσαρκώνει την “Ανδρομάχη” στην τραγωδία του Ευρυπίδη ¨Τρωάδες” στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
Γράφει ο Άρης Λουπάσης στην ανάρτησή του:
“Η Ελένη Ζαφειρίου σε μια έξοχη ερμηνεία, ενσαρκώνει την “Ανδρομάχη” στην τραγωδία του Ευριπίδη “Τρωάδες” που παρουσιάζεται στις 4 Ιουλίου 1965 στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του Τάκη Μουζενίδη, με τη σπουδαία Αλέκα Κατσέλη στον ομώνυμο ρόλο.
Μια μεγάλη Κυρία του θεάτρου και του κιν/φου, η Ζαφειρίου καθιερώθηκε στη μεγάλη οθόνη σε ώριμη ηλικία, ενσαρκώνοντας με μοναδική αλήθεια τη φτωχή, βασανισμένη μάνα που θυσιάζεται για τα παιδιά της, ρόλος που την ανέδειξε σε εμβληματική φυσιογνωμία του ελληνικού σινεμά μέσα από περισσότερες από εκατό ταινίες. Πίσω όμως από τις γνώριμες κιν/φικές φιγούρες, υπήρχε μια μεγάλη θεατρική μορφή, με λαμπρή πορεία στο Εθνικό και το ελεύθερο Θέατρο. Οι ερμηνείες της ως Βασίλισσα Μαργαρίτα στον “Ριχάρδο Γ’”, Γερτρούδη στον “Άμλετ”, Γονερίλη στον “Βασιλιά Ληρ” και Σάρα στη “Θυσία του Αβραάμ” συγκλόνισαν κοινό και κριτικούς, χαράσσοντας ανεξίτηλα το όνομά της στην ιστορία της ελληνικής σκηνής.
Η ζωή όμως δεν της χαρίστηκε. Χάνει τη μητέρα της κατά τη γέννησή της και μεγαλώνει με τον πατέρα και τα δύο αδέλφια της. Στις αρχές της δεκαετίας του ’20, σε ένα παζάρι της Λάρισας, η μοίρα της αλλάζει πορεία: μέσα στον θόρυβο των πάγκων, μια γυναίκα, η Κυριακούλα Ζαφειρίου, ηθοποιός περιπλανώμενου θιάσου, ακούει το κλάμα του μικρού κοριτσιού και συγκινημένη, προτείνει στον πατέρα να την υιοθετήσει. Έτσι η μικρή Ελένη παίρνει νέο επίθετο και ξεκινά μια ζωή άρρηκτα δεμένη με το θέατρο.
Η θετή της μητέρα την παίρνει μαζί της στις περιοδείες, τη μεγαλώνει με στοργή και της μεταλαμπαδεύει τη μαγεία της σκηνής. Μέσα από αυτή τη μαθητεία γεννιέται ο έρωτας της Ελένης για την υποκριτική που την οδηγεί στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Ήταν μια γυναίκα γλυκιά, ευγενική και καλλιεργημένη, όπως έχουν περιγράψει όσοι τη γνώρισαν.
Το υποκριτικό της “κέντημα” στο “Κορίτσι με τα Μαύρα” (1956) και στο “Τελευταίο Ψέμα” (1958) δίπλα στην Έλλη Λαμπέτη αλλά και η θρυλική της μορφή ως “Καμπουρίτσα” στην τηλεοπτική σειρά “Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται” (1975), σημάδεψαν εποχές.