Trendcore Overdose: To “-core” είναι το νέο “chic” ή ο κόσμος της μόδας ξέμεινε από φαντασία στους τίτλους που χρησιμοποιεί;

Είναι αρχή της χρονιάς και ο κόσμος της μόδας, αναπόφευκτα και πολύ προβλεπόμενα, κάνει το καθιερωμένο του trend forecasting. Δηλαδή, κοιτάζει πίσω στην προηγούμενη χρονιά να δει τι συνέβη και τι απασχόλησε μια μεγάλη κοινωνική μερίδα, συγκεντρώνει τα δεδομένα και κάνει προβλέψεις με ό,τι έχει στα χέρια του για τον επόμενο χρόνο. Λοιπόν, ανεξάρτητα με τα καλλιτεχνικά και αισθητικά ρεύματα που θα απασχολήσουν φέτος, αυτό που ήδη απασχολεί εμένα (και δεν είμαι η μόνη καθώς φαίνεται) είναι η ομοιομορφία των τίτλων.

Είμαστε ακόμα στην πρώτη εβδομάδα του έτους και βλέπω παντού ξανά και ξανά λέξεις όπως balletcore, babriecore, futurecore, auntiecore, gorpcore, clowncore, bikercore κ.α. Και αναρωτιέμαι… δεν έχω πάρει το memo που λέει ότι πια στη βιομηχανία της μόδας σε ό,τι λέμε θα βάζουμε και ένα “-core”, ή κάτι έχει πάει πολύ λάθος; Και πώς γίνεται να κάνουμε λόγο για micro-trends και υποκουλτούρες, όπως το normcore και το cottagecore, και να χρησιμοποιούμε την λέξη -core που σημαίνει πυρήνας και από μόνη της ενέχει την έννοια της κυριαρχίας και της ολότητας.

Ε λοιπόν, το “-core” συμβολίζει τις θεματικές τάσεις που μπαίνουν στο προσκήνιο της μόδας γρήγορα και εύκολα μέσω των social media (και κυρίως του TikTok) και που εξαφανίζονται και με τον ίδιο ρυθμό. Δεν χωράει σε πλαίσια λογικής, παρά πρέπει να το δούμε πιο αφαιρετικά και αόριστα για να το καταλάβουμε. Το “-core” δεν είναι ακόμα ένας όρος για να αναφερόμαστε σε μια τάση της εποχής όπως το “biker chic” “preppy chic” και όλα τα “chic” που έχουμε πει τόσα χρόνια οι της μόδας, παρά αναφέρεται σε έναν τρόπο ζωής οριακά, σε μια αισθητική που υπερβαίνει τα όρια του πώς ντύνεται κανείς.

Όλη αυτή η τάση ξεκίνησε με την πανδημία. Τουλάχιστον εκεί τοποθετώ το πότε άκουσα για πρώτη φορά το “cottagecore”, την αισθητική που συνδέεται με την διάθεση των ανθρώπων να γυρίσουν σε μια ζωή πιο απλή, δίπλα στη φύση. Στιλιστικά αυτό μεταφράζεται με χαλαρό ντύσιμο, ρούχα εργασίας κ.α. Αν το παρατηρήσουμε λίγο καλύτερα, θα δούμε πως όλες αυτές οι core τάσεις που έχουν ξεπηδήσει τα τελευταία χρόνια, ξεφεύγουν σε περιοδικότητα από το πώς και πότε δημιουργούνται οι τάσεις μέχρι στιγμής (με τις συλλογές και τις πασαρέλες, ας πούμε). Η πανδημία μας έκανε να θέλουμε να συνδεθούμε με κοινότητες ομοϊδεατών και ατόμων με γνώμονα την κοινή αισθητική. Και πώς μπορούσε να συμβεί εύκολα αυτό, εφόσον ήμασταν όλοι κλεισμένοι στα σπίτια μας; Μέσω των social media φυσικά.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης παίζουν μεγάλο ρόλο στη δημιουργία των core της μόδας και στην ταχύτητα με την οποία εξαπλώνονται. Ο αλγόριθμος της πλατφόρμας γκρουπάρει τους χρήστες με βάση αυτό που τους αρέσει και έτσι, εύκολα ο καθένας συναντά αυτό που τον ενδιαφέρει και αυτούς που τον ενδιαφέρουν -βάσει προτιμήσεων. Το TikTok έχει αλλάξει ιδιαίτερα τον τρόπο με τον οποίο οι λάτρεις της μόδας ασχολούνται με τις τάσεις.

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι ευχάριστο που πια δημιουργούνται ξανά υποκουλτούρες και που το στιλ δεν χρησιμοποιείται σαν μέσο εντυπωσιασμού, αλλά σα σήμα για να δείξει κανείς τα πιστεύω και τα θέλω του. Οπότε, από αυτή την άποψη, τα διάφορα “-core” είναι ένα χτύπημα της Gen Z στην ομοιομορφία. Από την άλλη όμως, η συχνότητα που προκύπτουν όλες αυτές οι μικρές τάσεις δείχνει και τη συχνότητα που ο κόσμος αλλάζει στιλ, άποψη και στάση ζωής. Και πέρα από το κοινωνικό του θέματος, αυτός ο γρήγορος ρυθμός μοιάζει με τον γρήγορο ρυθμό της fast fashion, την οποία και ενισχύει. Γιατί πόσο συχνά χρειάζεται να αλλάζει ρούχα (και όχι μόνο) κάποιος για να είναι έξι μήνες από τη ζωή του ξετρελαμένος με το cottagecore και τον υπόλοιπο μισό χρόνο να έχει υιοθετήσει την bikercore φιλοσοφία στη ζωή του;

Το μόνο σίγουρο είναι πως η core κίνηση είναι μη βιώσιμη και καθόλου ηθική. Και σε μια εποχή που η επικρατέστερη τάση θα έπρεπε να είναι οτιδήποτε σχετίζεται με την slow μόδα, η core μόδα μοιάζει από αλλού.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα