Γιατί οι Tik Tokers μισούν το streetwear;

To τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει στο Tik Tok συζήτηση γύρω από το streetwear για το κατά πόσο μπορεί και πρέπει να συνδέεται με την πολυτέλεια.

Για να καταλάβετε τι εννοούμε, ας πάρουμε παράδειγμα τον Demna Gvasaglia, τον γεωργιανό creative director του Balenciaga. Όταν ο Demna παρουσίασε πριν δύο χρόνια την πρώτη του συλλογή υψηλής ραπτικής (που σήμανε και την επιστροφή του οίκου στην haute couture μετά από 50 χρόνια απουσίας), όλοι μιλούσαν για το show του αιώνα. Το βάρος της επιστροφής αυτής έπεσε στους ώμους του και δεν απογοήτευσε. Αντίθετα αποθεώθηκε από τον κόσμο της μόδας.

Όσο για τις ready-to-wear συλλογές του, χαρακτηρίζονται  από τη δική του signature “αισθητική”, η οποία είναι σε μεγάλο βαθμό επηρεασμένη από το streetwear. Σε κάθε συλλογή του βλέπουμε ένα παιχνίδι με τους όγκους και τις φόρμες, μέσα από oversized φούτερ, αθλητικές μπλούζες και baggy παντελόνια. Η παρουσία του streetwear είναι έντονη με αποτέλεσμα πολλοί να είναι εκείνοι που σχολιάζουν και αναρωτιούνται αν αυτά τα κομμάτια αξίζουν να πωλούνται τόσο ακριβά.

«Γιατί δεν μπορείς να πας να πάρεις ένα μεγάλο hoodie από τη Gap;», είπε η influencer Audrey Peters σε ένα TikTok βίντεο. «Το μόνο πράγμα που έχει προσφέρει ο Demna στην κοινότητα της μόδας για εμένα, είναι το να κάνει νορμαλιτέ το να φοράμε φούτερ και να το αποκαλεί μόδα».

Ενώ ο Demna βρίσκεται στο στόχαστρο μετά τη διαφημιστική καμπάνια με τα παιδικά αρκουδάκια BDSM Balenciaga, σχόλια που μειώνουν τη δουλειά του και την ταυτίζουν με μια γενικευμένη «τεμπελιά» έχουν πυροδοτήσει μεγάλο διάλογο στην κοινότητα μόδας του TikTok.

Τα streetwear ρούχα δεν είναι τάση, «είναι πολιτιστικό φαινόμενο». Αυτό το στιλ ντυσίματος δημιουργήθηκε ως μια μορφή έκφρασης για τους απόκληρους της κοινωνίας που δεν είχαν άλλη επιλογή από το να επινοήσουν τον δικό τους ορισμό της μόδας. Ο Daniel Day, πιο γνωστός ως Dapper Dan, θεωρείται ο πρώτος που το έκανε στη δεκαετία του ’80 και στις αρχές της δεκαετίας του ’90.

Ο θρύλος της μόδας της hip-hop έπαιρνε αντικείμενα σχεδιαστών και δημιουργούσε απομιμήσεις στο κατάστημα του στην 125th Street Harlem. Οι πελάτες του Day σε μεγάλο βαθμό ήταν μαύροι, από χαμηλά οικονομικά στρώματα που δεν είχαν πρόσβαση σε ρούχα σχεδιαστών (επειδή δεν μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στις τιμές). Οι απομιμήσεις ήταν ένας τρόπος για να κάνουν δική τους τη luxury μόδα (χωρίς το υψηλό τίμημα). Ο Day έδωσε στην κοινότητα του Χάρλεμ την ευκαιρία να έχει την δική της υψηλή ραπτική, θέτοντας τα θεμέλια για τα ρούχα δρόμου όπως τα ξέρουμε σήμερα.

«Το streetwear αφορά το προσωπικό στiλ, κάτι για το οποίο οι περισσότεροι fashion influencers δεν γνωρίζουν τίποτα… Σε αντίθεση με τα περισσότερα είδη μόδας, η ανάπτυξη του streetwear δεν γεννήθηκε από τα brands,  αλλά από τους ίδιους τους καταναλωτές», είχε δηλώσει παλαιότερα ο Day.

Δημιουργοί, όπως το The Vintage Bea, επιβεβαιώνουν τη σύνδεση μεταξύ του καταναλωτή, του streetwear και της υψηλής μόδας. Εξηγούν μάλιστα ότι το 2000, όταν ο John Galliano κυκλοφόρησε αρχικά την εμπνευσμένη από τη δεκαετία του ’70 Dior Saddle Bag, δέχτηκε έντονη κριτική. Ο Dior τελικά διέκοψε την κυκλοφορία της τσάντας το 2006. Γιατί λοιπόν η Maria Grazia Chiuri (η καλλιτεχνική διευθύντρια του Dior σήμερα) την επανέφερε το 2018; Σύμφωνα με το The Vintage Bea, ήταν το streetwear και το στιλ στους δρόμους που πυροδότησε το εκ νέου ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη τσάντα. «Τα vintage girlies και τα streetwear girlies άρχισαν να αναζητούν τις Saddle Bags κι έτσι έγιναν ξανά πολύ δημοφιλείς».

Υπήρξαν πολλές περιπτώσεις στις οποίες τα luxury brands άντλησαν έμπνευση από το streetwear και το αντίστροφο. Το είδαμε πιο έντονα όταν ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής της Gucci, Alessandro Michele, παρουσίασε στην πασαρέλα ένα σακάκι παρόμοιο με μια δημιουργία του Dapper Dan του 1989. Αυτή η κίνηση πυροδότησε την οργή του κοινού και οδήγησε τελικά στην συνεργασία του Dan με την Gucci (για μια capsule συλλογή το 2018). Πιο πρόσφατα, είδαμε την κορυφαία μάρκα κοσμημάτων Tiffany & Co. να συνεργάζεται με τη Nike σε ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια και ασημένια αξεσουάρ.

Με την πλούσια ιστορία και την επιρροή του στη μόδα του σήμερα, το ερώτημα παραμένει: γιατί οι δημιουργοί του TikTok τα έχουν βάλει με το streetwear; Μάλλον λόγω άγνοιας. H συζήτηση ανέδειξε μια διάχυτη παρανόηση για την προέλευση και την εξέλιξη των στιλ, αλλά πέρα από αυτό, είναι δύσκολο να παραβλέψουμε τα επιχειρήματα εκείνων που τίθενται απέναντι από το streetwear. Είναι εύκολο για άτομα που δεν ένιωσαν ποτέ αποκλεισμένα από την κυρίαρχη κουλτούρα της μόδας, να απορρίψουν και να υποτιμήσουν αυτό που δεν μπορούν να καταλάβουν.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα