Tι γίνεται με την κινέζικη εταιρεία Shein; Κατηγορείται για κλοπή σχεδίων από την H&M, ενώ το Ίντερνετ τις «γλεντάει»

Μήνυση για παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων εις βάρος της κινεζικής εταιρείας ρούχων Shein υπέβαλε η σουηδική H&M.

Η H&M με έδρα τη Στοκχόλμη καλεί την Shein να σταματήσει να παραβιάζει τα εμπορικά της σήματα, ενώ εκπρόσωπος του κολοσσού, επιβεβαίωσε στο Bloomberg πως «σε πολλές περιπτώσεις αντέγραψε τα σχέδιά μας».

Λεπτομέρειες της κατάθεσης, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών δεκάδων αντικειμένων από πλεκτά μέχρι μαγιό που η H&M υποστηρίζει ότι η Shein αντέγραψε, δόθηκαν στη δημοσιότητα μετά από ακρόαση στο Ανώτατο Δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ στις 21 Ιουνίου. Η επόμενη ακρόαση είναι προγραμματισμένη να διεξαχθεί στις 31 Ιουλίου.

Οι πωλήσεις της Shein το 2021 ήταν χαμηλότερες από αυτές της H&M, αλλά έκανε δυναμικό comeback το 2022, που χρίστηκε το κορυφαίο fashion brand της χρονιάς. Η άνοδος αυτή προέκυψε από τις συνεχείς κυκλοφορίες νέων προϊόντων και το ισχυρό marketing στα social media που τράβηξε την προσοχή των δυτικών αγορών, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ευρώπης.

Περισσότερες από 12 αγωγές εναντίον της Shein περί παραβιάσεων πνευματικής ιδιοκτησίας υποβλήθηκαν μόνο φέτος στην Αμερική, όμως η νομική δράση της H&M συνιστά μια σπάνια περίπτωση, καθώς για πρώτη φορά δύο τόσο μεγάλες εταιρείες του χώρου συναντιόνται στα δικαστήρια.

Η μήνυση ξεκίνησε για πρώτη φορά το 2021, σχετικά με αντικείμενα με σχέδιο μονόκερου που δημιουργήθηκε από την εσωτερική ομάδα σχεδιασμού της H&M στη Στοκχόλμη. Η αγωγή επισημαίνει την «εντυπωσιακή ομοιότητα μεταξύ των προϊόντων που δείχνει ότι πρέπει να έχουν αντιγραφεί» και την «τεράστια κλίμακα της μη εξουσιοδοτημένης αναπαραγωγής των έργων πνευματικής ιδιοκτησίας» από τη Shein».

Η αντίδραση των social media

Φυσικά η είδηση για την διαμάχη των δύο κολοσσών της fast fashion κάνει τον γύρο του διαδικτύου, με τους χρήστες των social media να αναγνωρίζουν φυσικά την ειρωνεία της υπόθεσης και να «γλεντούν» τις δύο εταιρίες με τα πιο εύστοχα σαρκαστικά memes.

Λογαριασμοί αφιερωμένοι στην μόδα όπως ο Diet Prada, εύλογα αναρωτιούνται στις σχετικές δημοσιεύσεις τους, από πότε η H&M νοιάζεται για την παραβίαση της πνευματικής ιδιοκτησίας κάποιου άλλου; Ως λιανοπωλητής γρήγορης μόδας, οι δημιουργίες του κυμαίνονται από «εμπνευσμένα από σχεδιαστές» προϊόντα έως ακριβείς απομιμήσεις. «Υπάρχει μια κάποια ειρωνεία στο γεγονός ότι η H&M, που κάποτε κατηγορήθηκε για απομίμηση, τώρα εγείρει παρόμοιες αξιώσεις εναντίον μιας νεότερης εταιρείας – η εταιρική εκδοχή του τρόπου με τον οποίο όλοι μεταμορφωνόμαστε στους γονείς μας», δήλωσε η καθηγήτρια του Fordham Iniversity, Susan Scafidi, ιδρύτρια του @fashionlawinstitute.

Με την εκρηκτική αύξηση των φθηνών ηλεκτρονικών καταστημάτων όπως το Boohoo, το Temu και το Shein που παίρνουν ένα τεράστιο μερίδιο της αγοράς γρήγορης μόδας, η H&M βρίσκεται στην αμήχανη θέση στην οποία πρέπει να παραμείνει ανταγωνιστική ως εταιρεία που είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο, αλλά και να προσαρμοστεί στις μεταβαλλόμενες αξίες των καταναλωτών.

Καθώς η Shein παρήγαγε φθηνότερες επιλογές με μεγάλη ταχύτητα, για μια νέα γενιά καταναλωτών, η H&M αύξησε τις προσπάθειές της για να ξεχωρίσει. Επέκτειναν την συλλογή Studio και την «οικολογική» σειρά Conscious σε μια προσπάθεια να παραμείνουν στον ανταγωνισμό και να έχουν μεγαλύτερα κέρδη. Ωστόσο, η στρατηγική αυτή δεν φαίνεται να αποδίδει. Η Shein, η οποία κατέγραψε έσοδα ύψους 23 δισ. δολαρίων το 2022, έχει ξεπεράσει τον ανταγωνισμό.

Είναι τελικά η ανησυχία της H&M για την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας γνήσια ή απλώς μια προσπάθεια υπονόμευσης της ανοδικής πορείας της Shein;

Σε μια εποχή όπου η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί ούτως ή άλλως εκατομμύρια θέσεις εργασίας, η Scafidi βλέπει την άλλη πλευρά. «Τουλάχιστον η ύπαρξη εύλογων διεκδικήσεων πνευματικής ιδιοκτησίας δείχνει ότι υπάρχουν ακόμα σχεδιαστές που μπορούν να αντιγραφούν»!

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα