Search
Close this search box.
Irina Kosheleva: «Το καλό design είναι πάντα μια ιστορία που λέγεται μέσα από την οπτική εικονογραφία», μας λέει η διάσημη graphic designer σε μια ζουμερή συνέντευξη
Irina Kosheleva

Τολμηρό και έξυπνο σχέδιο είναι το όνομά της. Το έργο της Irina Kosheleva, καλλιτεχνικής διευθύντριας και ιδρύτριας του διάσημου Tuman Studio με έδρα τη Νέα Υόρκη, είναι άμεσα αναγνωρίσιμο. Η λακωνικότητα και η γραφική ακρίβεια καλύπτουν τη βαθιά κατανόηση των πολιτισμικών κωδίκων και την ικανότητα δημιουργίας εικαστικών ιστοριών που αγγίζουν την καρδιά.

Η Irina έχει κινηθεί με επιτυχία σε πολλές κατευθύνσεις -από την αλλαγή της επωνυμίας του εμβληματικού brand χυμών Rich έως τη δημιουργία μιας οπτικής γλώσσας για ψηφιακούς γίγαντες όπως η Yandex και η Kinopoisk. Ένας συνδυασμός πάθους για πειραματισμό και ο βαθύς σεβασμός για την παράδοση, χαρακτηρίζει την προσέγγισή της στο σχεδιασμό.

Η δουλειά των Irina and Tuman Studio έχει τιμηθεί με μια σειρά από βραβεία σχεδιασμού, όπως το The Type Directors Club New York, τα Pentawards, τα ADCR Awards και τα Sreda Awards. Η Irina Kosheleva μίλησε στο InStyle Greece για το δημιουργικό της ταξίδι, βρίσκοντας έμπνευση στην καθημερινότητα και δημιουργώντας ένα μοναδικό στιλ.

Ιρίνα, το δημιουργικό σου ταξίδι είναι εντυπωσιακό. Ποια ήταν η εισαγωγή σου στον κόσμο του design;

Το design πάντα με γοήτευε. Έχει την ικανότητα να μεταμορφώνει ιδέες σε οπτικές εικόνες, να λέει ιστορίες χωρίς λόγια. Το ταξίδι μου ξεκίνησε από ένα βαθύ ενδιαφέρον για την τέχνη και τον πολιτισμό. Ήθελα να κατανοήσω πώς τα σύμβολα και οι εικόνες επηρεάζουν τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα. Αυτό το ενδιαφέρον με οδήγησε στη Βρετανική Ανώτερη Σχολή Τέχνης και Σχεδίου, όπου βυθίστηκα στον κόσμο της γραφιστικής και βρήκα το δικό μου στιλ βασισμένο σε έναν συνδυασμό βάθους και συναισθήματος. Ακόμη και σε εκείνο το πρώιμο στάδιο, με τραβούσε η ευκαιρία να συνεργαστώ με μεγάλες μάρκες. Να επηρεάσω το οπτικό τοπίο και να δημιουργήσω έργα που είχαν πραγματικά νόημα.

η Irina Kosheleva και οι συνεργάτες της

Το Tuman Studio έχει τη φήμη ότι ακολουθεί μια καινοτόμο προσέγγιση στο branding. Τι νομίζεις ότι σημαίνει αυτό;

Βλέπουμε το σχέδιο ως ένα εργαλείο για τη δημιουργία, όχι μόνο όμορφων εικόνων, αλλά πολυεπίπεδων ιστοριών που έχουν απήχηση στο κοινό σε συναισθηματικό επίπεδο. Η προσέγγισή μας βασίζεται σε μια βαθιά κατάδυση στη φιλοσοφία, τις αξίες και το πολιτισμικό πλαίσιο της εκάστοτε μάρκας. Στόχος μας είναι να βρούμε μια μοναδική οπτική γλώσσα που να αντανακλά την προσωπικότητα της μάρκας, ώστε να την κάνουμε αναγνωρίσιμη. Δημιουργούμε μακροπρόθεσμες οπτικές λύσεις που θα είναι επίκαιρες για πολλά χρόνια από τώρα, αντί να ακολουθούμε τυφλά τις τάσεις.

Ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα έργα που δουλέψατε ήταν το rebranding του Rich. Πες μας πώς πήγε.

Στο rebranding του Rich, στοχεύσαμε στο να διατηρήσουμε την premium φύση της μάρκας, ενώ παράλληλα θελήσαμε να την κάνουμε πιο μοντέρνα και προσιτή σε ένα νεότερο κοινό. Θέλαμε να αποτυπώσουμε τη φυσική ομορφιά του προϊόντος και εμπνευστήκαμε από βοτανικές εικονογραφήσεις του 17ου αιώνα. Το αποτέλεσμα, που μας κέρδισε το βραβείο ADCR και το βραβείο Sreda στην κατηγορία σχεδίασης συσκευασιών, είναι ένας εκλεπτυσμένος σχεδιασμός που υπογραμμίζει την υψηλή ποιότητα του Rich.

Για τις σειρές Rich Dolce και Rich Fleur δημιουργήσαμε πολύχρωμες, πρωτότυπες εικονογραφήσεις που μεταφέρουν την ατμόσφαιρα της Ιταλίας και της Γαλλίας. Αυτό το έργο ήταν μια σημαντική ανακάλυψη για εμάς — απέδειξε ότι είναι δυνατόν να έχουμε έναν μοναδικό και ελκυστικό σχεδιασμό ακόμη και για ένα προϊόν μαζικής αγοράς. Αναπτύξαμε επίσης μια στρατηγική επικοινωνίας που βασίζεται στην ιδέα του «me-moment» – τη στιγμή που βρίσκεσαι μόνος σου με τον εαυτό σου ενώ απολαμβάνεις ένα ποτό.

Μίλησέ μας για το πώς δουλέψατε για το rebranding της Kinopoisk. Πώς δημιουργήσατε μια οπτική γλώσσα που αντικατοπτρίζει την ευελιξία αυτής της υπηρεσίας;

Αρχικά, δεν πρόκειται απλώς για έναν διαδικτυακό κινηματογράφο, αλλά για ένα ολόκληρο οικοσύστημα που περιλαμβάνει έναν κατάλογο ταινιών. Ένα newsroom, μια κινηματογραφική εταιρεία και μια υπηρεσία ροής. Έπρεπε να δημιουργήσουμε ένα οπτικό σύστημα που θα ενοποιούσε όλους αυτούς τους τομείς και ταυτόχρονα θα ήταν αναγνωρίσιμο. Εστιάσαμε στην απλότητα, τη σαφήνεια και τα γεωμετρικά σχήματα. Θέλαμε να αντικατοπτρίσουμε την καινοτομία και την τεχνολογία της Kinopoisk. Ήταν σημαντικό να δημιουργηθεί μια καθολική γλώσσα που θα φαινόταν τόσο καλή σε μια οθόνη smartphone, όσο και σε μια αφίσα ταινίας. Δεδομένης της κλίμακας της μάρκας και του αντίκτυπού της στην κινηματογραφική βιομηχανία, προσεγγίσαμε το έργο με ιδιαίτερη αίσθηση ευθύνης.

Συχνά συνεργάζεστε με πολιτιστικά έργα και χώρους τέχνης. Υπάρχουν ιδιαιτερότητες σε αυτόν τον τομέα;

Φυσικά, το branding στον πολιτιστικό τομέα έχει τα δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά. Τα μουσεία, οι γκαλερί και τα θέατρα είναι ζωντανοί οργανισμοί με πλούσια ιστορία, ιδιαίτερο χαρακτήρα και μοναδική ατμόσφαιρα, όχι μόνο χώροι όπου αποθηκεύονται ή εκτίθενται έργα τέχνης.

Δεν πρόκειται μόνο για τη δημιουργία ενός όμορφου σχεδίου. Έχει να κάνει με το να αισθάνεσαι και να επικοινωνείς διακριτικά το πνεύμα του τόπου, τις αξίες του, τη θέση του στο πολιτιστικό τοπίο. Για παράδειγμα, εμπνευστήκαμε από την αιωνόβια ιστορία του Σατιρικού Θεάτρου, τις ζωντανές εικόνες των παραστάσεων και τον ειρωνικό τόνο που ήταν πάντα σύμφυτος στο θέατρο.

Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να έχουμε κατά νου ότι το σημερινό κοινό είναι διαφορετικό και ότι η κουλτούρα πρέπει να είναι προσβάσιμη και ενδιαφέρουσα σε όλους. Για το λόγο αυτό, στόχος μας είναι πάντα να κάνουμε τις λύσεις μας όχι μόνο όμορφες, αλλά και κατανοητές και ελκυστικές για το ευρύ κοινό.

Έχετε αναφέρει ότι η τέχνη και ο πολιτισμός αποτελούν πηγή έμπνευσης για εσάς. Μπορείτε να δώσετε παραδείγματα για το πώς αυτό επηρεάζει αυτό που κάνετε;

Βρίσκω μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης στην τέχνη και τον πολιτισμό. Η δουλειά μου είναι εμπνευσμένη από τις εικαστικές τέχνες, την αρχιτεκτονική, τον κινηματογράφο και τη μουσική. Για παράδειγμα, θέλαμε να αντικατοπτρίσουμε την πλούσια ιστορία, τις ζωντανές εικόνες και την εορταστική ατμόσφαιρα του Θεάτρου Σάτιρας όταν αναπτύξαμε την ταυτότητα του θεάτρου, που γιορτάζει φέτος τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του.

Εμπνευσμένοι από τους προβολείς του θεάτρου, δημιουργήσαμε ένα δυναμικό τυπογραφικό σύστημα που έγινε η βάση για μια νέα εικαστική ταυτότητα. Η ζωντανή χρωματική παλέτα παραπέμπει σε καρναβάλι και γιορτές, αντανακλώντας το κύριο θέμα του θεάτρου, τη σάτιρα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η εγκατάσταση του Mirror Room για την έκθεση Cos20Mos21. Προέκυψε από έναν προβληματισμό σχετικά με το πώς η σύγχρονη τεχνολογία επηρεάζει την αντίληψή μας για τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.

Η σημασία των πολιτισμικών κωδίκων στο design είναι κάτι για το οποίο έχετε μιλήσει πολύ. Ποιες θεωρείς τις πιο ενδιαφέρουσες και πολλά υποσχόμενες τάσεις στο σύγχρονο design;

Αυτή τη στιγμή, βλέπουμε μια συγχώνευση του φυσικού κόσμου με τον ψηφιακό κόσμο, που ανοίγει ατελείωτες δυνατότητες στους σχεδιαστές. Η έμπνευσή μου προέρχεται από την ανάπτυξη διαδραστικών τεχνολογιών και τεχνητής νοημοσύνης. Αυτές οι εξελίξεις μας επιτρέπουν να δημιουργήσουμε μια μοναδική εμπειρία χρήστη, αλληλεπιδρώντας με την επωνυμία σε ένα εντελώς νέο επίπεδο.

Με ενδιαφέρει επίσης να πειραματίζομαι με την τυπογραφία, χρησιμοποιώντας την όχι μόνο ως εργαλείο για τη μετάδοση πληροφοριών αλλά και ως μέσο έκφρασης από μόνο του. Και φυσικά δεν μπορείτε να παραβλέψετε την αυξανόμενη επιρροή των περιβαλλοντικών ζητημάτων και της βιωσιμότητας στο σχεδιασμό. Όλο και περισσότερες επωνυμίες προσπαθούν να είναι ηθικές και υπεύθυνες, και αυτό είναι μια ευπρόσδεκτη εξέλιξη.

Έχετε κερδίσει πολλά βραβεία κύρους για τα έργα σας στις τέχνες και τον πολιτισμό. Θα θέλαμε να μάθουμε περισσότερα για αυτά τα έργα.

Είμαι πολύ χαρούμενη που πολλά από τα έργα μας έχουν λάβει αναγνώριση από τον κλάδο. Για παράδειγμα, τα εμπορικά μας έργα, όπως το rebranding της Rich, μας κέρδισαν τα βραβεία ADCR και τα βραβεία Sreda στην κατηγορία σχεδιασμού συσκευασιών.

Στο έργο μας για μουσεία και γκαλερί, το σχέδιο για το Μουσείο Bulgakov κέρδισε το Tuman Studio μια τρίτη θέση στα βραβεία Sreda στην κατηγορία “Σχεδιασμός και Διακόσμηση Δημόσιων Χώρων”. Επίσης, τιμήσαμε με βραβεία για την ταυτότητα της επωνυμίας που δημιουργήσαμε για το Βραβείο Τέχνης Zverev, το οποίο απέσπασε το ασημένιο στα βραβεία ADCR στην κατηγορία Brand Design & Identity, και για τον οπτικό σχεδιασμό του “Gde Moi Dom?” (“Where Is My Home?”) έκθεση στην Tretyakov Gallery, η οποία κέρδισε το ασημένιο βραβείο ADCR Awards στην κατηγορία Design & Craft.

Εκτός από την επιτυχία μας με το Tuman Studio, κέρδισα προσωπικά το χάλκινο στα βραβεία ADCR και τα βραβεία Sreda στην κατηγορία Rebranding/Identity Design για το έργο “Flacon” design factory rebranding, σε συνεργασία με το Shuka Design Bureau ως guest art director.

Η ταυτότητα για το Intervals Festival 2023 και η εγκατάσταση του Magic Forest για την έκθεση “Vremya Veschey” (“Time of Things”) είναι μεταξύ των πολλών άλλων έργων που αναγνωρίστηκαν επίσης από την επαγγελματική κοινότητα.

Irina Kosheleva

Είστε μια από τις πιο γνωστές σχεδιάστριες και καλλιτεχνικούς διευθυντές, που δημιουργεί μοναδικά σχέδια για μουσεία, εκθέσεις τέχνης και άλλους πολιτιστικά σημαντικούς χώρους και έργα. Τι πιστεύεις ότι κάνει ξεχωριστή την εργασία σε αυτόν τον τομέα;

Όταν εργάζεστε σε πολιτιστικά έργα, απαιτείται ειδική προσέγγιση. Δεν είναι μόνο η δημιουργία ενός όμορφου σχεδίου. Έχει να κάνει με την αίσθηση της ατμόσφαιρας του τόπου, της ιστορίας του και του πλαισίου στο οποίο θα υπάρχει. Για παράδειγμα, εμπνευστήκαμε όχι μόνο από το έργο του συγγραφέα, αλλά και από τους εσωτερικούς χώρους του σπιτιού του και προσπαθήσαμε να μεταφέρουμε την ατμόσφαιρα της εποχής που αναπτύξαμε το σχέδιο για το Μουσείο Μπουλγκάκοφ. Και προσπαθήσαμε να αντικατοπτρίσουμε την ενέργεια και την ποικιλομορφία της εκδήλωσης κατά τη δημιουργία της ταυτότητας για το Intervals Festival 2023. Κάθε έργο σε αυτόν τον τομέα είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι και είναι σημαντικό να βρούμε μια ατομική προσέγγιση για το καθένα.

Η δουλειά σου δεν αφορά μόνο την οπτική επικοινωνία επωνυμιών και τον σχεδιασμό χώρων τέχνης, αλλά και τη δημιουργία αντικειμένων τέχνης. Τι είδους θέματα και ιδέες εξερευνάς στη δουλειά σου;

Πράγματι, ένα σημαντικό κομμάτι της δημιουργικής μου ζωής είναι να δουλεύω πάνω σε δικά μου έργα τέχνης. Το ενδιαφέρον μου έγκειται στο πώς αντιλαμβανόμαστε τον χρόνο και τον χώρο, τη ασάφεια των ορίων μεταξύ του πραγματικού και του εικονικού και πώς η τεχνολογία επηρεάζει το πώς σκεφτόμαστε και αισθανόμαστε.

Στην εγκατάσταση του Magic Forest, για παράδειγμα, πρόθεσή μου ήταν να δημιουργήσω έναν χώρο όπου τα όρια μεταξύ του πραγματικού δάσους και ενός φανταστικού κόσμου θα είναι ασαφή. Για να το ζωντανέψω, χρησιμοποίησα μια ιδιότροπη συνένωση μοτίβων της Pop Art και αναφορών στα όνειρα του μοντερνισμού. Ο θεατής βυθίζεται σε μια μαγική ατμόσφαιρα, περπατώντας ανάμεσα σε ασυνήθιστες κατασκευές. Το αποτέλεσμα είναι μια εξερεύνηση των ορίων μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας.

Το έργο Cos20Mos21 διερευνά το θέμα της ταυτότητας του εαυτού στην ψηφιακή εποχή μέσω της εγκατάστασης “Zerkalo” (“Mirror”). Σε ένα δωμάτιο γεμάτο καθρέφτες, όχι μόνο αντανακλάτε τον εαυτό σας, αλλά αντικατοπτρίζετε επίσης μια ατελείωτη ροή ψηφιακών εικόνων. Είναι μαγευτικό, αλλά ταυτόχρονα εγείρει το ερώτημα: ποια είναι η θέση μου μέσα σε όλο αυτόν τον θόρυβο πληροφοριών;

Ισορροπώντας στην άκρη του χάους και της τάξης, το Ekvilibr είναι ένα γλυπτό που αποτελείται από γεωμετρικά σχήματα που ακουμπούν το ένα πάνω στο άλλο παρά τους νόμους της βαρύτητας και της ισορροπίας. Το έργο αντιπροσωπεύει μεταφορικά την εύθραυστη ισορροπία ενός κόσμου όπου οι αντίπαλες δυνάμεις συγκρούονται συνεχώς. Υπενθυμίζοντας ότι είμαστε όλοι μέρος αυτού του ασταθούς αλλά όμορφου κόσμου, οι μαύρες επιφάνειες με καθρέφτη του γλυπτού αντανακλούν τα πάντα γύρω του, συμπεριλαμβανομένου του θεατή.

Οι γνωστές προειδοποιητικές πινακίδες επαναλαμβάνονται στην εγκατάσταση “Caution Danger Thank You”. Μέσα σε έναν γιγάντιο κύβο υφασμένο με ταινία προσοχής, το γνωστό σύμβολο του κινδύνου μεταμορφώνεται σε ένα σύμβολο ελέγχου και πίεσης. Το έργο αντανακλά την επίδραση του αστικού περιβάλλοντος στη συμπεριφορά και την αντίληψή μας για τον κόσμο.

Ξανά, το Formation δεν είναι απλώς ένα έργο τέχνης, αλλά ένα πραγματικό περιβαλλοντικό μανιφέστο. Οι αναγνωρίσιμες εικόνες όπως η Μόνα Λίζα, ο Red Horseman και το Black Square δημιουργούνται από συνηθισμένα αλουμινένια κουτιά Coca-Cola, γεγονός που το καθιστά έναν ασυνήθιστο συνδυασμό υψηλής τέχνης και μαζικού καταναλωτισμού.

Από την Kristina Alexandrova

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα