J. M. W. Turner: Ένας ριζοσπαστικός καλλιτέχνης αντιμετωπίζει τις μεταβαλλόμενες εποχές
Slave Ship (Το καράβι των σκλάβων-Το δουλεμπορικό πλοίο) («Έμποροι σκλάβων ρίχνουν στη θάλασσα τους νεκρούς και ετοιμοθάνατους. Πλησιάζει τυφώνας.»), 1840, Ελαιογραφία σε καμβά * Henry Lillie Pierce Fund * Photograph © Museum of Fine Arts, Boston

To Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης (MFA), αυτή την άνοιξη, παρουσιάζει την έκθεση Turner’s Modern World, ενός από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της Βρετανίας, του Joseph William Turner (1775-1851), που έζησε και εργάστηκε στην κορύφωση της βιομηχανικής επανάστασης, όταν ο ατμός αντικατέστησε τα πανιά, η δύναμη των μηχανών αντικατέστησε το ανθρώπινο δυναμικό και οι πόλεμοι, οι πολιτικές αναταραχές και οι κοινωνικές μεταρρυθμίσεις μεταμόρφωσαν την κοινωνία.  

Το “Turner’s Modern World” διερευνά πώς αυτός ο καλλιτέχνης, περισσότερο από οποιονδήποτε από τους σύγχρονούς του, αγκάλιασε αυτές τις αλλαγές και ανέπτυξε ένα καινοτόμο στιλ ζωγραφικής για να αποτυπώσει καλύτερα τον νέο κόσμο.

Rockets and Blue Lights (Close at Hand) to Warn Steamboats of Shoal Water (Πύραυλοι και μπλε φώτα),1840, Ελαιογραφία σε καμβά * Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Courtesy Museum of Fine Arts, Boston.

Η έκθεση ορόσημο συγκέντρωσε περισσότερους από 100 πίνακες, ακουαρέλες, σχέδια και σκίτσα του Turner από μουσεία σε όλες τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία. Αυτό που έκανε τον J. M. W. Turner μοντέρνο – η αφοσίωσή του σε επίκαιρα θέματα και στους νέους τρόπους απεικόνισης – κάνει επίσης την τέχνη του ζωτική για την εποχή μας. Πολλά από τα θέματα που διερευνήθηκαν στις δραματικές του συνθέσεις είναι τόσο σημερινά, όσο πριν από περίπου δύο αιώνες: η σκλαβιά και η κατάργησή της, το ανθρώπινο κόστος του πολέμου, τα δικαιώματα ψήφου και το ζήτημα τού ποιος πρέπει να κυβερνά, η νέα τεχνολογία και ο εργάτης, και η βιομηχανία έναντι του περιβάλλοντος. Το επίκεντρο αυτής της έκθεσης ορόσημο είναι το αριστούργημα του καλλιτέχνη Slave Ship (1840), ένα τσουχτερό κατηγορητήριο για το υπερατλαντικό δουλεμπόριο.

Slave Ship (Το καράβι των σκλάβων-Το δουλεμπορικό πλοίο) («Έμποροι σκλάβων ρίχνουν στη θάλασσα τους νεκρούς και ετοιμοθάνατους. Πλησιάζει τυφώνας.»), 1840, Ελαιογραφία σε καμβά * Henry Lillie Pierce Fund * Photograph © Museum of Fine Arts, Boston

Η Βοστώνη είναι ο τρίτος και τελευταίος χώρος για το Turner’s Modern World, μετά την Tate Britain του Λονδίνου και το Μουσείο Τέχνης Kimbell στο Φορτ Γουόρθ, και το μόνο μέρος, όπου οι επισκέπτες μπορούν να δουν το Slave Ship σε ένα συναρπαστικό νέο πλαίσιο.

The Burning of the Houses of Lords and Commons (Φωτιά στη Βουλή των Λόρδων και Κοινοτήτων), 1835, Ελαιογραφία σε καμβά* The Cleveland Museum of Art, Bequest of John L. Severance * https://www.clevelandart.org/art/1942.647* Courtesy Museum of Fine Arts, Boston

Ο Turner έζησε μια ταραχώδη περίοδο. Έβλεπε πολέμους, επαναστάσεις, κοινωνικές μεταρρυθμίσεις και τεράστιες τεχνολογικές καινοτομίες που μεταμόρφωσαν τον κόσμο γύρω του. Αντιδρώντας σε αυτές τις αλλαγές, άρχισε να ζωγραφίζει με έναν ριζοσπαστικό νέο τρόπο – έναν σύγχρονο τρόπο.

Venice by Moonlight, with Boats off a Campanile (Η Βενετία το δειλινό με τα πλοία μπροστά στο κωδωνοστάσιο),1840, Ακουαρέλα σε χαρτί * Tate Britain * Photo:©Tate* Courtesy Museum of Fine Arts, Boston

Η εξερεύνηση του φωτεινού χρώματος ήταν απαράμιλλη και το καινοτόμο πινέλο του περίμενε για δεκαετίες τις χαλαρές πινελιές των ιμπρεσιονιστών τη δεκαετία του 1870 και τον χειρισμό της ζωγραφικής των Αφηρημένων Εξπρεσιονιστών στις δεκαετίες του 1940 και του 1950. Το Turner’s Modern World διερευνά πώς ένας ζωγράφος —περισσότερο από οποιονδήποτε από τους σύγχρονους καλλιτέχνες του— αγκάλιασε τις μεταβαλλόμενες εποχές και δεσμεύτηκε να τους αποτυπώσει με μια τολμηρή, ξεχωριστή προσέγγιση.

The Field of Waterloo (Το πεδίο μάχης του Βατερλό), 1818, Ελαιογραφία σε καμβά* Tate Britain * Photo:© Tate* Courtesy Museum of Fine Arts, Boston

Για να ενθαρρύνει μία νέα συζήτηση και έναν νέο προβληματισμό για το έργο του Turner, περίπου 170 χρόνια μετά τον θάνατο του καλλιτέχνη, το MFA έχει επιστρατεύσει μια σειρά συνεργατών για να εισαγάγει σύγχρονες προοπτικές σε όλες τις γκαλερί. Αρκετά βίντεο στη γκαλερί δημιουργούν σημαντικές συνδέσεις για να προτρέψουν τη συζήτηση και να ενθαρρύνουν την προσεκτική ματιά, συμπεριλαμβανομένου ενός που επικεντρώνεται στο Slave Ship. Επιπλέον ταινίες παρουσιάζουν συζήτηση για το τι κάνει τον Turner μοντέρνο -και τι σημαίνει αυτό σήμερα- μαζί με την τεχνική της ακουαρέλας του Turner. Αυτά τα στοιχεία όχι μόνο ενισχύουν την κατανόηση των έργων που εκτίθενται, αλλά επίσης προτρέπουν τους επισκέπτες να εξετάσουν τις συνδέσεις με τα τρέχοντα ζητήματα και τον ρόλο που μπορεί να παίξει ένας καλλιτέχνης στην υποστήριξη της αλλαγής.

The Fall of Anarchy (?) (Η Πτώση της Αναρχίας;),1833–4, Ελαιογραφία σε καμβά,* Tate Britain *Photo:©Tate* Courtesy Museum of Fine Arts, Boston

Το Turner’s Modern World από τις 27 Μαρτίου έως τις 10 Ιουλίου 2022 θα βρίσκεται στην γκαλερί Ann and Graham Gund.  

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα