Βρες το μονοπάτι σου

H Όλγα Αλεξίου, γνωστή στους μαθητές της ως Swami Nirvikalpa, είναι δασκάλα γιόγκα και διαλογισμού. Μέσα από τη διδασκαλία της, επιδιώκει την προσω- πική εξέλιξη των μαθητών της και στοχεύει στην έκφραση της χαράς και της δημιουργικότητας. Η ίδια έχει 35 χρόνια πείρας στο yogic lifestyle, καθώς γνώρισε τον διδάσκαλο Swami Satyananda Saraswati και μυήθηκε στη γιόγκα το 1984. Στη συνέχεια, αφοσιώθηκε ολοκληρωτικά για 13 χρόνια στον γιόγκικο τρόπο ζωής, στο Άσραμ στην Παιανία Αττικής, όπου μαθήτευσε δίπλα στη Swami Sivamurti Saraswati, ιδρύτρια και «Ατσάρυα» του Σατυανάντασραμ Ελλάδας.

Εκεί, ασχολήθηκε αποκλειστικά με τη διάδοση της γιόγκα στην Ελλάδα, ενώ παράλληλα ταξίδευε ανά διαστήματα στο Bihar School of Yoga στην Ινδία, προκειμένου να εξελίξει τις γνώσεις της. Έχει οργανώσει πολυάριθμα σεμινάρια γιόγκα και διαλογισμού, ώστε να γίνει κατανοητό ότι οι πρακτικές της γιόγκα βρίσκουν εφαρμογή σε πολλούς τομείς της κοινωνίας. Όπως η ίδια αναφέρει: «Είναι σημαντικό να ζούμε μια πιο χαλαρή και ευχάριστη ζωή. Χαλαρή δεν σημαίνει παθητική… Θέλω να το διευκρινίσω αυτό. Σημαίνει κατάσταση σώματος και νου χωρίς ένταση. Αυτά τα εφόδια δίνονται μέσα από τον κύκλο μαθημάτων μου κι ο στόχος της δικής μου διδασκαλίας είναι να δώσω εργαλεία για να τα χρησιμοποιήσει κάποιος στην καθημερινή του ζωή και μόνος του. Όχι να είναι εξαρτημένος μόνο από το μάθημα, αλλά τα μαθήματα να λειτουργούν για τον ασκούμενο σαν σημείο αναφοράς».

Γιατί είναι σηµαντική η επίγνωση της αναπνοής στον διαλογισµό;

Η αναπνοή είναι το κλειδί και ο σύνδεσμος ανάμεσα στο σώμα και τον νου. Αν δεν αλλάξει η αναπνοή μας, δεν μπορούμε να αλλάξουμε τη νοητική μας κατάσταση, άρα πρέπει να ξεκινάμε την παρατήρηση από εκεί. Αρχίζω να αναγνωρίζω πώς αναπνέω προκειμένου να αποφορτίσω την ένταση και να χαλαρώσω τον νου μου και το μυϊκό σύστημα στο σώμα μου. Οι ασκήσεις με τις αναπνοές είναι πρακτικές που μπορούν να γίνουν παντού, στο γραφείο, στο αυτοκίνητο, στον καναπέ, μέσα σε 5 λεπτά, κι αυτό μπορεί να αλλάξει τελείως την καθημερινότητά μας!

Πόσο συχνά πρέπει να διαλογιζόµαστε;

Πρέπει να διαλογιζόμαστε καθημερινά, όπως κάνουμε μπάνιο και τρώμε κάθε μέρα. Μέσα στο 24ωρο, μας χρειάζονται 5-10 λεπτά για μια πρακτική διαλογισμού ή αναπνοής και μικρής χαλάρωσης. Το πιο δύσκολο είναι να το εντάξουμε αρχικά στο πρόγραμμά μας, γιατί το αναβάλλουμε πιστεύοντας ότι δεν έχουμε τον απαραίτητο χρόνο.

SANKALPA – H ∆ΥΝΑΜΗ ΤΗΣ ΘΕΤΙΚΗΣ ∆ΗΛΩΣΗΣ

Κάνε μια θετική δήλωση. Αυτό λέγεται Sankalpa και είναι η έννοια της προσωπικής απόφασης. Πρόκειται για μια θετική δήλωση που πρέπει να κάνεις στο παρόν, σε ενεστώτα χρόνο, για κάτι που θέλεις να πετύχεις και να έχεις στη ζωή σου. Για παράδειγμα: «Είμαι υγιής και ισορροπημένη, έχω δύναμη και καλλιεργώ την ηρεμία και την τακτικότητα στη ζωή μου». Η απόφαση δεν πρέπει να ξεκινάει με «Θα», διότι δεν καταγράφεται στον εγκέφαλο το μελλοντικό και αναβλητικό. Η κάθε θετική δήλωση ακυρώνει σταδιακά αρνητικές δηλώσεις από τον νου. Γι’αυτό τον λόγο και δεν πρέπει να λες: «Δεν θέλω να έχω φοβία και άγχος», αλλά «Είμαι δυνατή κι έχω αυτοπεποίθηση». Αν θέλεις να ξεριζώσεις μια αρνητική σκέψη ή μια αρνητική συνήθεια, δεν ασχολείσαι με το πώς να ξεριζώσεις το αρνητικό, αλλά ενισχύοντας το θετικό αποδυναμώνεται το αρνητικό. H Sankalpa και η επανάληψή της βάζει ένα θετικό αποτύπωμα στο ξεκίνημα της ημέρας σου. Ανήκει στο κομμάτι του διαλογισμού κι είναι σαν να ποτίζεις καθημερινά ένα φυτό. Με αυτό τον τρόπο, γίνεται ένας αναπρογραμματισμός του νου. Η καθημερινή υπενθύμιση δρομολογεί την απαραίτητη δράση προς την κατεύθυνση που θέλεις να πας.

Πρωινή πρακτική Χρόνος 5-10 λεπτά

Για το πρωί, υπάρχουν πρακτικές Pranayama, που µας ξυπνούν και µας ενεργοποιούν, καθώς και εξισορροπητικές, όπως η Nadi Sodhana, µια πρακτική εναλλασσόµενης αναπνοής στα ρουθούνια. Στα γκρουπ διαλογισµού χρησιµοποιούµε αυτή την πρακτική σαν προετοιµασία, προκειµένου νακαλµάρουµε την ενέργεια κι ύστερα να προχωρήσουµε σε πρακτική διαλογισµού.

1 Κάθισε σε µια στάση ώστε το σώµα σου να είναι χαλαρό και η σπονδυλική στήλη ευθυτενής.

2 Με τον αντίχειρα και τον παράµεσο κλείσε το αριστερό και δεξιό ρουθούνι αντίστοιχα. Άρχισε να αναπνέεις εναλλασσόµενα από τα ρουθούνια ως εξής: Εισπνέεις από το αριστερό ρουθούνι, µετρώντας νοερά 1,2,3,4 και εκπνέεις από το δεξιό ρουθούνι, µετρώντας 1,2,3,4. Εισπνέεις από το δεξιό ρουθούνι, µετρώντας 1,2,3,4 και εκπνέεις από το αριστερό ρουθούνι, µετρώντας 1,2,3,4. Πρέπει να έχεις ίσο µήκος εισπνοής και εκπνοής. Σιγά σιγά, η αναπνοή χρειάζεται να γίνεται πιο αργή και πιο βαθιά.

Υπάρχουν στάδια σ’ αυτή την πρακτική, τα οποία όµως είναι απαραίτητο να διδαχτεί κανείς, προκειµένου να τα ακολουθεί σωστά.

Βραδινή πρακτική Χρόνος 5 λεπτά

Το βράδυ πρέπει να µάθεις το νευρικό σου σύστηµα να κάνει παύση και να αδειάζει, ώστε να ξεκινάς τη µέρα σου µε θετικότητα και να την κλείνεις µε αποφόρτιση της έντασης. Η πρακτική διαλογισµού Ajapa Japa βοηθάει ώστε ο ύπνος να είναι πολύ βαθύτερος, να ξεκουράζεσαι περισσότερο ακόµα και µε λιγότερες ώρες ύπνου και να ξυπνάς µε καλύτερη διάθεση.

1 Κάθισε µε το σώµα ήρεµο, χαλαρό σε µια αναπαυτική θέση, µε τη σπονδυλική σου στήλη ευθυτενή. Φρόντισε το περιβάλλον σου να είναι όσο γίνεται πιο ήσυχο και ήρεµο.

2 Κλείσε απαλά τα µάτια κι άρχισε να αναπνέεις µε αργή, βαθιά, ρυθµική, διαφραγµατική αναπνοή.

3 Η επίγνωσή σου εστιάζεται και κινείται σε ένα νοερό κανάλι ανάµεσα στον οµφαλό και τον λαιµό. Με την εισπνοή, κινείται νοερά από τον οµφαλό προς τον λαιµό και µε την εκπνοή από τον λαιµό προς τον οµφαλό.

4 Αυτή η πρακτική έχει επίσης δύο Mantra, δηλαδή συλλαβές, που δεν σηµαίνουν κάτι, αλλά είναι ο ήχος και η δόνηση που ηρεµούν δραστικά τον νου. «So» (σοο) µε την εισπνοή και «Ham» (xααµ) µε την εκπνοή. Έχοντας επίγνωση της διαφραγµατικής αναπνοής µε την εισπνοή, «ανεβαίνεις» από τον οµφαλό προς τον λαιµό µε τον ήχο «So» και µε την εκπνοή «κατεβαίνεις» νοερά από τον λαιµό στον οµφαλό µε τον ήχο «Ham».

Η αναπνοή Pranayama είναι πάντα µια προετοιµασία για να µπορέσεις να κάνεις µια πρακτική διαλογισµού.

Από την Φωτεινή Βλαχάκη