Ο Ιάκωβος Καπόνε-Δούμας, δημιουργός των brands Sappho και Aplo μιλά στο InStyle για την ηθική μόδα και το design

Αν αναρωτιέστε για τον δυϊσμό που υπάρχει στο επώνυμό του, προκύπτει από τον Ιταλό πατέρα του και την Ελληνίδα μητέρα του. Ο Iacopo ωστόσο μεγάλωσε στα νότια προάστια της Αθήνας, κοντά στη θάλασσα, και εκεί ήταν που γνώρισε τη μεγάλη του αγάπη, το windsurfing.

Κατά την ενηλικίωσή του πηγαίνει στη Μεγάλη Βρετανία για να σπουδάσει Τεχνολογία Ναυτικών Υλικών. Εκεί, στην πρώτη του επαφή με τον σχεδιασμό, προκύπτει η δεύτερη αγάπη του, αυτή για την τέχνη και το design. Στη συνέχεια αποφασίζει να κάνει ένα μεταπτυχιακό στην Domus Academy στο Μιλάνο, που θα τον φέρει πιο κοντά στο Product Design. Εργάζεται για το κορυφαίο ιταλικό περιoδικό Interni και συνεχίζει στο πέρασμα των χρόνων ως πολίτης του κόσμου τα ταξίδια του. «Όσο ήμουν στο Λος Άντζελες γεννήθηκε η ιδέα με το Dear Ride και τα Sappho. Για πρακτικούς λόγους και αφού ανέπτυξα τη σκέψη μου, επέστρεψα στην Ελλάδα για να την υλοποιήσω» περιγράφει.

Σήμερα ο Iacopo είναι ο άνθρωπος πίσω από τα γυναικεία σανδάλια Sappho και τα αντρικά μπλουζάκια Aplo, ενώ είναι και το χέρι που φτιάχνει τις πιο ιδιαίτερες σανίδες του σερφ. Οι Dear Ride σανίδες ωστόσο δεν προορίζονται για πρακτική χρήση, αλλά είναι εκθέματα που σε μεταφέρουν σε έναν υδάτινο παράδεισο του design. Ο Iacopo έχει πάρει το χαρακτηριστικό αντικείμενο της surf κουλτούρας και με τον μοναδικό σχεδιασμό που δημιουργεί μας προσκαλεί να βάλουμε αυτό το σύμβολο σπίτι μας, όπως θα βάζαμε έναν πίνακα. Μπορεί να φαίνεται παράξενο μια και η surf κουλτούρα μόλις έχει αρχίσει να εμφανίζεται και στην Ελλάδα, αλλά ο Iacopo έχει διαφορετική άποψη. «Η surf κουλτούρα υπήρχε ήδη στην Ελλάδα από το τέλος της δεκαετίας του ’90. Τότε όμως ήταν υποκουλτούρα. Σήμερα είναι mainstream λόγω των social media. Το lifestyle των σέρφερ έχει γίνει το ζητούμενο για τους νέους. Ωστόσο αυτή η αίσθηση ελευθερίας, που φαίνεται να μη σε νοιάζει τίποτα και είσαι όλη μέρα στη θάλασσα, δεν είναι το βασικό χαρακτηριστικό του surfing» εξηγεί ο ίδιος.

Πώς όμως ένας άνθρωπος που προέρχεται από τον χώρο του design αποφασίζει να δημιουργήσει δύο fashion brands και να μεταβεί στον χώρο της μόδας; «Δεν το βλέπω έτσι. Για εμένα οτιδήποτε κάνω μέσα από το σχέδιο μοιάζει με business opportunity. Το να φτιάχνω, για παράδειγμα, παπούτσια για γυναίκες προέκυψε από το κενό που αντιλήφθηκα πως υπήρχε στην αγορά. Ακόμα εξακολουθώ να παίζω στα όρια του design, απλά το παντρεύω με τέχνη ή μόδα και έτσι το αποτέλεσμα διαφοροποιείται».

Τα Sappho και τα Aplo είναι δύο fashion brands μεν, αλλά χωρίς κανένα υπερβολικό στοιχείο. Θα λέγαμε πως και στις δύο περιπτώσεις ο Doumas φτιάχνει απλά, χρηστικά αντικείμενα ένδυσης και υπόδησης αντίστοιχα, καλά σχεδιασμένα και με πολύ καλή ποιότητα. Τα ονόματα Sappho και Aplo είναι δύο ιδιαίτερα brand names και αναρωτιέμαι ποια είναι η ιστορία πίσω από αυτά. Με ειλικρίνεια αναφέρει πως η ιστορία τους λίγο-πολύ αρχίζει και τελειώνει στο ότι αναζητούσε ένα δισύλλαβο και εύηχο όνομα, άρα και εύκολο να το αποτυπώσεις και να το ανακαλέσεις. «Το ότι οι άνθρωποι λένε “Τα Sappho μου” όταν μιλάνε για τα σανδάλια τους μου δίνει μεγάλη ευχαρίστηση». Στην περίπτωση των Sappho, διάλεξε ένα όνομα που να θυμίζει Μεσόγειο. Από την άλλη, το επίθετο «απλό» (Aplo) ουσιαστικά περιγράφει τέλεια την απλότητα του σχεδιασμού και τον μινιμαλισμό των T-shirt. «Με ρωτάνε πολλές φορές γιατί κάνω μπλουζάκια, λες και δεν υπάρχουν σωρό. Τότε τους προκαλώ να μου πουν ένα Τ-shirt brand με απλά σχέδια, χωρίς τυπώματα, υψηλή ποιότητα και σε προσιτή τιμή». Μερικά λεπτά αργότερα κι εγώ η ίδια δεν έχω καταφέρει να σκεφτώ κάποιο. Τελικά έχει δίκιο, το απλό είναι και το πιο δυσεύρετο.

Δηλώνει ότι για τα σανδάλια Sappho χρησιμοποιούνται άριστης ποιότητας ιταλικά δέρματα που έρχονται από την Τοσκάνη. Τι κάνει όμως ένα δέρμα «άριστο» και γιατί επιμένει στο δέρμα ως βασικό υλικό; «Το άριστο προκύπτει από την υφή και την όψη. Στη δική μας περίπτωση, μας ενδιαφέρει περισσότερο η υφή μια και έρχεται σε άμεση επαφή με το δέρμα μας. Αντιλαμβάνομαι πως το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε δέρμα μπορεί να εγείρει κάποιες ανησυχίες, αλλά πρόκειται για deadstock leather. Δηλαδή προέρχεται από ζώα που χρησιμοποιήθηκαν για τροφή και εμείς χρησιμοποιούμε αυτό το κομμάτι τους. Δεν εκμεταλλευόμαστε τα ζώα για το δέρμα τους».

Έτσι, η κουβέντα μάς οδηγεί αβίαστα στο κεφάλαιο «βιωσιμότητα και ηθική στη μόδα». Ο Iacopo τονίζει πως το Aplo είναι ένα ecofriendly brand γιατί τα Τ-shirts φτιάχνονται από φυσικά υλικά. Στην πραγματικότητα όμως οι παράγοντες που καθορίζουν ένα green brand είναι οι βιώσιμες και εναλλακτικές πρακτικές της παραγωγής της πρώτης ύλης και τελικά των προϊόντων. Δυστυχώς δεν αρκούν οι φυσικές πρώτες ύλες. Ο Iacopo φαίνεται αρκετά ενημερωμένος και έχει όλη την καλή διάθεση να δώσει έναν βιώσιμο χαρακτήρα στα νεοσύστατα brands του. «Οι πρώτες ύλες μας είναι εισαγόμενες και έπειτα όλα παίρνουν την τελική μορφή τους στην Ελλάδα. Σίγουρα θα ήθελα να συμβάλλουμε περισσότερο στην “ηθική μόδα”, αρκεί να βρούμε τη χρυσή τομή μεταξύ των πρακτικών, του κέρδους και της τιμής που προσφέρουμε στον καταναλωτή»