Ντύνομαι άρα υπάρχω – Πώς μας ορίζει η ψυχολογία της μόδας
Μοντέλο με κίντρινη φόρμα
Credit: Unsplash

Δε χρειάζεται να είστε μανιώδης fashionista, ούτε τακτικός επισκέπτης στις εβδομάδες μόδας για να γνωρίζετε τι μαρτυρούν οι ενδυματολογικές μας επιλογές. Τα ρούχα που φοράμε στέλνουν ισχυρά μηνύματα εκεί έξω. Προβάλλουν την εικόνα του εαυτού μας που θέλουμε εμείς να δείξουμε.

Ωστόσο, πόσοι από εμάς κατανοούμε πραγματικά την ψυχολογία με την οποία αποκρυπτογραφούνται οι ενδυματολογικές μας επιλογές; Και πώς αυτή η εντύπωση μπορεί να διαφέρει από εκείνη που πιστεύουμε ότι μεταδίδουμε;

Μια σειρά από σχετικές έρευνες έχουν αποκαλύψει τον πραγματικό αντίκτυπο των ενδυματολογικών επιλογών. Στον τρόπο δηλαδή με τον οποίο κρίνουμε ο ένας τον άλλον. Αποκαλύπτουν μάλιστα πώς οι ποικίλες επιλογές, επηρεάζουν μέχρι και το ερωτικό μας προφιλ.

Τι μαρτυρά η γκαρνταρόμπα μας

Τα ρούχα δεν είχαν πάντα τόσο μεγάλη επιρροή. Πάντοτε μαρτυρούσαν αλλά ποτέ ξανά δεν όριζαν την προσωπικότητάς μας όσο σήμερα. Αυτό έγινε πιο εντατικό με την πάροδο των αιώνων, απόρροια της κοινωνικής, οικονομικής και τεχνολογικής ανάπτυξης.


Ενώ λοιπόν στους πρώτους πολιτισμούς, ο βασικός σκοπός των ρούχων ήταν να κρατούν ζεστό το σώμα, σήμερα αυτή η δουλειά έχει ανατεθεί στα … καλοριφέρ. Άρα και η εξάρτηση μας από τα ρούχα για την επιβίωση δεν είναι πια το θέμα.

Τα ρούχα εξελίχθηκαν από πρακτικό αγαθό σε κοινωνικό δείκτη. Επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τον εαυτό μας. Και μας βοηθούν να μας βλέπουν υπό το πρίσμα που εμείς επιθυμούμε. Επιπλέον, αποπνέουν την προσωπικότητα και το κοινωνικό μας status.

Και ντύνεσαι, και ψεύδεσαι

Ψυχολογία παντού. Ακόμη και στο αν στο πρώτο ραντεβού θα φορέσω αυτό ή το άλλο… Γιατί και στον ερωτικό τομέα, τα ρούχα που θα επιλέξουμε είναι πολύ φλύαρα για τις προθέσεις μας.

Κατ’ αρχάς, πώς επιδιώκουμε να «εντυπωσιάσουμε» τους πιθανούς συντρόφους; Ο Joseph Benz από το Πανεπιστήμιο της Νεμπράσκα, εξέτασε περισσότερους από 90 άνδρες και γυναίκες αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο εξαπατούν τους πιθανούς συντρόφους τους στα dates.

Ο ερευνητής διαπίστωσε ότι και τα δύο φύλα αποπροσανατολίζουν ενδυματολογικά, αλλά για διαφορετικούς σκοπούς. Κατέληξε δηλαδή ότι οι άνδρες θέλουν να εντυπωσιάζουν τις παρτενέρ τους, δίνοντας έμφαση στην ασφάλεια που μπορούν να προσφέρουν. Για παράδειγμα, υπερβάλλοντας στην οικονομική τους κατάσταση. Οι γυναίκες, προβάλλουν τα σωματικά του χαρακτηριστικά σε μια προσπάθεια να φανούν πιο ελκυστικές.

Ποιο χρώμα μάς φέρνει πιο κοντά

Ένας άλλος παράγοντας στις στιλιστικές μας επιλογές είναι και ο τρόπος με τον οποίο, τα δυο φύλα, αντιλαμβάνονται και ερμηνεύουν τα διαφορετικά χρώματα.

Σε ένα σχετικό πείραμα, οι ερευνητές φωτογράφισαν ανθρώπους με ρούχα διαφορετικού χρώματος. Στη συνέχεια ζήτησαν από τους συμμετέχοντες την αξιολόγηση της ελκυστικότητας.

Διαπίστωσαν ότι το χρώμα των ρούχων επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνδρες βαθμολογούν την ελκυστικότητα τόσο των ανδρών όσο και των γυναικών και τον τρόπο με τον οποίο οι γυναίκες βαθμολογούν την ελκυστικότητα των ανδρών.

Ενδιαφέρον ωστόσο παρουσιάζει το γεγονός ότι το χρώμα των ρούχων δεν επηρέασε την κρίση των γυναικών για τις άλλες γυναίκες.

Η Kylie Jenner με total κόκκινο σύνολο
Η Kylie Jenner σαγηνεύει με total red outfit. Credit: Kylie Jenner/Instagram

Αυτό μας οδηγεί στο ερώτημα: ποια χρώματα είναι ελκυστικά; Ο Roberts και η ομάδα του διαπίστωσαν ότι τα κόκκινα ρούχα είχαν το προβάδισμα. Το χρώμα του πάθους γαρ!

Φυσικά, πολλά από τα ευρήματα των ερευνών σχετικά με την ψυχολογία της μόδας ποικίλουν ανάλογα με τις αξίες της κοινωνίας στην οποία ζει κάθε άτομο.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα