Έκθεση στο Παρίσι εξερευνά τις επιρροές του Cartier από την ισλαμική τέχνη

Bib necklace, Cartier Paris, special order, 1947. Nils Herrmann, Collection Cartier © Cartier

«Cartier and Islamic Art: In Search of Modernity» είναι ο τίτλος έκθεσης με θέμα την επιρροή της ισλαμικής τέχνης στον παρισινό οίκο κοσμημάτων από τον 20ο αιώνα έως σήμερα. Την έκθεση συνδιοργανώνουν το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών στο Παρίσι, (Musée des Arts Décoratifs) και το Μουσείο Τέχνης του Ντάλας με τη συνεργασία του Μουσείου του Λούβρου και τη στήριξη του Cartier.

Tiara, Cartier London, special order, 1936

Από τη δεκαετία του 1910, ο Louis Cartier, παθιασμένος με την Ανατολή, άρχισε να χτίζει μια συλλογή εξαιρετικής τέχνης. Ο αδελφός του Jacques Cartier ταξίδεψε στην Ινδία, από όπου έφερε πίσω πρώτες ύλες, ιδιαίτερα πολύτιμους λίθους και τεχνικές. Οι ανακαλύψεις που προέκυψαν από αυτά τα ταξίδια ώθησαν τη χρήση καινοτόμων χρωματικών συνδυασμών από ισλαμικές πηγές, μια από τις πιο χαρακτηριστικές πτυχές των σχεδίων του maison στις αρχές του 20ου αιώνα. Ενέπνευσαν επίσης τη χρήση νέων τεχνικών, με πιο αξιοσημείωτη το χαρακτηριστικό στυλ Tutti Frutti του Cartier.

Ewer, late 10th-early 11th century

Ο Louis συνάντησε τις ισλαμικές τέχνες μέσω διαφόρων πηγών, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων εκθέσεων ισλαμικής τέχνης στο Παρίσι το 1903 και το 1912 στο Musée des Arts Décoratifs, που διοργανώθηκαν για να εμπνεύσουν νέες μορφές μοντέρνου σχεδιασμού, και μια κεντρική έκθεση αριστουργημάτων ισλαμικής τέχνης στο Μόναχο το 1910. Το Παρίσι ήταν επίσης μια σημαντική αγορά ισλαμικής τέχνης και ένας τόπος συγκέντρωσης συλλεκτών.

Bandeau, Cartier Paris, special order, 1923

Η έκθεση διερευνά πώς ο Cartier εφάρμοσε τις μορφές της ισλαμικής τέχνης, αρχιτεκτονικής και κοσμηματοποιίας και τις προσάρμοσε στις δικές του δημιουργίες, καθώς και τους πολύτιμους λίθους από την Ινδία, το Ιράν και τις Αραβικές χώρες που συνέθεσαν τη μοντέρνα γλώσσα στυλ, που διακρίνει τον γαλλικό οίκο κοσμημάτων.

«Για πάνω από έναν αιώνα, ο Cartier και οι σχεδιαστές του αναγνωρίζουν και εξυμνούν την εγγενή ομορφιά και τις συμβολικές αξίες της ισλαμικής τέχνης και αρχιτεκτονικής, υφαίνοντας παρόμοια στοιχεία στα δικά τους σχέδια. Αυτή η γεφύρωση ανατολικών και δυτικών μορφών τέχνης αποκαλύπτει ακριβώς τα είδη των διαπολιτισμικών δεσμών που το Μουσείο Τέχνης του Ντάλας έχει δεσμευτεί να αναδεικνύει μέσω του προγραμματισμού του» δήλωσε ο Δρ Agustín Arteaga, διευθυντής του Μουσείου.

Vanity case, Cartier Paris, 1924

Περισσότερα από 500 εκθέματα, αριστουργήματα ισλαμικής τέχνης, κοσμήματα, αξεσουάρ, σχέδια, βιβλία, φωτογραφίες και αρχειακά έγγραφα από τον Cartier, το Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών, το Τμήμα Ισλαμικών Τεχνών του Μουσείου του Λούβρου, τη συλλογή Ισλαμικής Τέχνης Keir – δάνειο στο Μουσείο Τέχνης του Ντάλας και από άλλες διεθνείς συλλογές παρουσιάζονται στην έκθεση.

Τιάρα με πλατίνα, διαμάντια και τυρκουάζ του 1936, διακοσμητικό για μαλλιά από πλατίνα, διαμάντια, χρυσό και φτερά που δημιουργήθηκε το 1924 στη Νέα Υόρκη, περιδέραιο του 1947 από τον αρχείο του οίκου στο Παρίσι από χρυσό, πλατίνα, διαμάντια, αμέθυστο και τυρκουάζ είναι μερικά μόνο από τα πολλά εκθέματα.

Οργανωμένη χρονολογικά η έκθεση χωρίζεται σε δύο μέρη, το πρώτο εξετάζει την προέλευση του ενδιαφέροντος για την ισλαμική τέχνη και αρχιτεκτονική μέσα από το πολιτιστικό σκηνικό του Παρισιού στις αρχές του 20ού αιώνα και αναλύει το δημιουργικό πλαίσιο σχεδιαστών και στούντιο καθώς αναζητούσαν πηγές έμπνευσης. Το δεύτερο μέρος απεικονίζει το λεξικό μορφών εμπνευσμένων από την ισλαμική τέχνη, από τις αρχές του 20ού αιώνα έως σήμερα.

Επιπλέον, οι διαδραστικές ψηφιακές τεχνολογίες επιτρέπουν στους επισκέπτες να δουν πρωτότυπα σημειωματάρια και σκίτσα από τα αρχεία του Cartier. Από ένα σχέδιο κοσμήματος έως την δημιουργία του από μέταλλο, πέτρες και οργανικά υλικά.

Η έκθεση φιλοξενείται στο Παρίσι, στο Μουσείο Διακοσμητικών Τεχνών έως τις 20 Φεβρουαρίου 2022 και τον Μάιο θα μεταφερθεί στο Μουσείο Τέχνης του Ντάλας, όπου θα διαρκέσει έως τον Σεπτέμβριο.