Το παιχνίδι με τις κούκλες βοηθάει τα παιδιά να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους

Η Barbie®της Mattel μαζί με μια ομάδα νευροεπιστημόνων από το πανεπιστήμιο του Cardiff παρουσιάζουν τα νεότερα ευρήματα μιας πολυετούς επιστημονικής μελέτης, η οποία διερευνά τις βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες θετικές επιδράσεις που μπορεί να επιφέρει το παιχνίδι με κούκλες στην ανάπτυξη των παιδιών. Στη μελέτη, που διεξάγεται για δεύτερο χρόνο, οι νευροεπιστήμονες εξέτασαν το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν τα παιδιά όταν παίζουν μόνα τους με κούκλες και παρατήρησαν ότι η γλώσσα τους είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένη, όταν μιλούν για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων.

Τα πιο πρόσφατα ευρήματα της επιστημονικής μελέτης έδειξαν ότι τα παιδιά επικοινωνούσαν για τα συναισθήματα και τις σκέψεις των άλλων, μια περίπτωση που χαρακτηρίζεται ως «εσωτερική γλώσσα» (ISL), περισσότερο όταν έπαιζαν με τις κούκλες, παρά όταν έπαιζαν παιχνίδια στο tablet. Όταν τα παιδιά επικοινωνούν για θέματα, όπως τις εσωτερικές σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων ανθρώπων, καλλιεργούν παράλληλα κοινωνικές δεξιότητες, τις οποίες μπορούν να αξιοποιήσουν κατά την αλληλεπίδραση τους με τους άλλους ανθρώπους και οι οποίες δυνητικά μπορεί να φανούν ευεργετικές για τη συναισθηματική τους ανάπτυξη.

«Όταν τα παιδιά δημιουργούν τους δικούς τους φανταστικούς μικρόκοσμους και παιχνίδια ρόλων με κούκλες, επικοινωνούν στην αρχή φωναχτά τα μηνύματα που σχετίζονται με τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων και στη συνέχεια τα εσωτερικεύουν», δήλωσε η ερευνητής Δρ. Sarah Gerson. «Αυτό μπορεί να έχει, μακροχρόνια, θετικές επιδράσεις για τα παιδιά, όπως την ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και των δεξιοτήτων επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών που μπορούν να χρησιμοποιήσουν στη μετέπειτα ζωή τους».

Μέσω της παρακολούθησης της εγκεφαλικής δραστηριότητας 33 παιδιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8 ετών, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες Barbie και μιλούσαν παράλληλα σαν να εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα που φέρουν οι κούκλες, η ομάδα διαπίστωσε ότι, όχι μόνο ενεργοποιήθηκε η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), αλλά εμφανίστηκε και ιδιαιτέρως αυξημένη. Πιο συγκεκριμένα, το pSTS αφορά στην περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών, όπως η ενσυναίσθηση και ενεργοποιείται ακόμη και όταν το παιδί παίζει μόνο του.

«Η εσωτερική γλώσσα» μπορεί να υποδεικνύει, ότι ένα παιδί επεξεργάζεται τις σκέψεις και τα συναισθήματα των άλλων, καθώς παίζει με κούκλες», είπε η ερευνητής Δρ. Sarah Gerson. «Αυτές οι δεξιότητες είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την αλληλεπίδραση με τους άλλους ανθρώπους, τη μάθηση και τις κοινωνικές συναναστροφές. Είναι, επίσης, σημαντικό για τα παιδιά, καθώς συμβάλλει στη δημιουργία και τη διατήρηση φιλίας, καθώς και στη διαδικασία της μάθησής τους από τους δασκάλους και τους γονείς».

Παρά το γεγονός ότι, η πανδημία έχει περιορίσει τα γνωστικά και κοινωνικά ενδιαφέροντα που προσφέρονται στο εξωτερικό περιβάλλον, η έρευνα του Πανεπιστημίου του Cardiff προτείνει ότι το παιχνίδι με κούκλες μπορεί να προσφέρει στα παιδιά την ευκαιρία να μιμηθούν σκηνές και αλληλεπιδράσεις από την καθημερινή ζωή. Τα παιδιά, συνήθως, μιμούνται αυτό που κάνουν ή λένε οι γονείς, οι δάσκαλοι ή οι συνομήλικοί τους ενώ οι κούκλες έρχονται σε αυτό το σημείο να συμβάλλουν, προσφέροντας μια διέξοδο στα παιδιά, τα οποία μπορούν να αναπαραστήσουν όσα έχουν δει και ακούσει και παράλληλα να εξασκήσουν τις δεξιότητες που θα χρησιμοποιήσουν σε πραγματικές κοινωνικές καταστάσεις.

Η επιστημονική μελέτη προτείνει, ακόμα, πως αυτά τα ευρήματα δεν έχουν επηρεαστεί από το είδος του φύλου – δίνοντας έτσι, περισσότερο έμφαση στη σημασία που έχει το παιχνίδι με τις κούκλες για την εξάσκηση των κοινωνικών δεξιοτήτων, ανεξαρτήτως του γένους των παιδιών.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα