Search
Close this search box.
Οι Ευρωπαίοι στρέφονται ολοένα και περισσότερο στα social media για ενημέρωση – Ποια θέση κατέχει η Ελλάδα
Γυναίκα ενημερώνεται για τις ειδήσεις μέσω social media
Credit: 123RF

Μια νέα μελέτη του 2025 αποκαλύπτει ότι το 44% των νέων ηλικίας 18 έως 24 ετών χρησιμοποιεί τα social media ως την κύρια πηγή ενημέρωσής του. Το εύρημα αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει μια ήδη διαμορφωμένη τάση, καθώς όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι επιλέγουν τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αντί για τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης. Με αφορμή αυτό το φαινόμενο, οι ειδικοί της Aura Print δημιούργησαν έναν δείκτη ανάλυσης δεδομένων για να εντοπίσουν ποιες ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιούν περισσότερο τα social media ως πηγή ειδήσεων.

Πλατφόρμα διαδικτυακής κοινής χρήσης βίντεο YouTube. Ομάδα επιχειρηματιών συνομιλούν σε κινητό τηλέφωνο και φορητό υπολογιστή. Το λογότυπο της εταιρείας εμφανίζεται στην οθόνη στο φόντο.
Πλατφόρμα διαδικτυακής κοινής χρήσης βίντεο YouTube. Ομάδα επιχειρηματιών συνομιλούν σε κινητό τηλέφωνο και φορητό υπολογιστή. Το λογότυπο της εταιρείας εμφανίζεται στην οθόνη στο φόντο. Credit: 123RF/ Kovop58

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, πρώτη στη λίστα κατατάσσεται η Ρουμανία, με συνολική βαθμολογία 83,2 στα 100. Εκεί, το YouTube φαίνεται να αποτελεί την αγαπημένη πλατφόρμα ενημέρωσης, καθώς ένας στους τρεις Ρουμάνους (31%) δηλώνει ότι το χρησιμοποιεί για να παρακολουθεί ειδήσεις. Παράλληλα, σχεδόν οι μισοί (48%) παραδέχονται ότι αποφεύγουν συχνά τις ειδήσεις, κυρίως λόγω υπερφόρτωσης πληροφοριών.

Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Σερβία με δείκτη 82,5/100, έχοντας το υψηλότερο ποσοστό χρηστών που επιλέγουν το YouTube για ενημέρωση (33%) σε ολόκληρη την Ευρώπη. Ωστόσο, μόνο το 27% των Σέρβων δηλώνει ότι εμπιστεύεται τα μέσα ενημέρωσης, δείχνοντας πως η στροφή στα social media συνδέεται και με μια αυξανόμενη δυσπιστία απέναντι στις παραδοσιακές ειδήσεις.

Γυναίκα ενημερώνεται για τις ειδήσεις μέσω social media
Credit: 123RF

Η Ελλάδα ακολουθεί στην τρίτη θέση με βαθμολογία 75,8/100. Οι Έλληνες προτιμούν επίσης το YouTube για ενημέρωση, ενώ το 17% χρησιμοποιεί το TikTok για να ενημερωθεί, το τρίτο υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη, μετά τη Ρουμανία και τη Σερβία. Μόλις το 22% των πολιτών δηλώνει ότι εμπιστεύεται τις ειδήσεις, γεγονός που καθιστά τη χώρα μας την πιο επιφυλακτική της Νότιας Ευρώπης απέναντι στην ενημέρωση.

Την τετράδα συμπληρώνει η Βουλγαρία με δείκτη 75,1/100. Ένας στους τρεις Βούλγαρους ενημερώνεται μέσω YouTube, ενώ ένας στους έξι προτιμά το TikTok. Εντυπωσιακό είναι ότι το 63% δηλώνει πως αποφεύγει ενεργά τις ειδήσεις, καθιστώντας τη Βουλγαρία την ευρωπαϊκή χώρα που αποφεύγει περισσότερο την ενημέρωση.

Στην πέμπτη θέση συναντάμε την Πολωνία με συνολικό σκορ 70,7/100. Εκεί, το 32% των κατοίκων χρησιμοποιεί το YouTube για να ενημερωθεί, το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη μετά τη Σερβία. Παράλληλα, σχεδόν οι μισοί Πολωνοί (47%) δηλώνουν ότι εμπιστεύονται τα μέσα ενημέρωσης, ένα από τα υψηλότερα ποσοστά εμπιστοσύνης μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης.

9 Ιανουαρίου 2024, Βραζιλία. Σε αυτήν τη φωτογραφία, το λογότυπο του TikTok φαίνεται στο φόντο μιας σιλουέτας ενός ατόμου που χρησιμοποιεί ένα σημειωματάριο.
9 Ιανουαρίου 2024, Βραζιλία. Σε αυτήν τη φωτογραφία, το λογότυπο του TikTok φαίνεται στο φόντο μιας σιλουέτας ενός ατόμου που χρησιμοποιεί ένα σημειωματάριο. Credit: 123RF / Rafapress

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα, εκπρόσωπος της Aura Print ανέφερε ότι τα social media αποτελούν πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας, προσφέροντας γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στην ενημέρωση. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η αποκλειστική εξάρτηση από αυτά για την κάλυψη των ειδήσεων ενέχει κινδύνους παραπληροφόρησης, καθώς συχνά κυκλοφορούν ψευδείς ή παραποιημένες πληροφορίες. Επιπλέον, οι αλγόριθμοι των πλατφορμών δημιουργούν «φίλτρα πληροφορίας» που περιορίζουν την ποικιλία απόψεων, οδηγώντας τους χρήστες στην κατανάλωση επαναλαμβανόμενου περιεχομένου. Όπως επισημαίνει, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης εξακολουθούν να αποτελούν την πιο αξιόπιστη επιλογή, καθώς οι πληροφορίες εκεί περνούν από διαδικασίες ελέγχου και διασταύρωσης.

Γυναίκες νέες ενημερώνονται από τα social media
Credit: 123RF

Η μελέτη αποτυπώνει με σαφήνεια μια νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα: η ενημέρωση έχει μεταφερθεί στις οθόνες των κινητών μας, αλλά η εμπιστοσύνη στις ειδήσεις φαίνεται να φθίνει. Το ερώτημα που μένει ανοιχτό είναι αν αυτή η τάση θα συνεχίσει να ενισχύεται ή αν οι πολίτες θα αναζητήσουν εκ νέου πιο αξιόπιστους τρόπους πληροφόρησης.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα