Paul Cezanne: Ο πατέρας της Μοντέρνας Τέχνης στο Σικάγο
Πορτρέτο του ζωγράφου με καπέλο, από τον ίδιο-1885-86 -Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen-NPG

Στον Paul Cezanne (Πωλ Σεζάν) είναι αφιερωμένη έκθεση που φιλοξενείται στο Ινστιτούτο Τέχνης στο Σικάγο.

Ο καλλιτέχνης χαρακτηρίστηκε “Πατέρας της Μοντέρνας Τέχνης” και “Καλλιτέχνης των Καλλιτεχνών” καθώς πολλοί από τους υποστηρικτές και θαυμαστές του ήταν ζωγράφοι. Ανάμεσα σε αυτούς ήταν οι Claude Monet, Camile Pissarro, ενώ και συλλέκτες έργων του ήταν ο Pablo Picasso και Henri Matisse, οι οποίοι τον τιμούσαν ως «τον σπουδαιότερο όλων μας».

Η έκθεση «Cezanne» είναι η πρώτη μεγάλη αναδρομική του έργου του καλλιτέχνη στις ΗΠΑ εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια, αλλά και η πρώτη έκθεση μετά από 70 χρόνια που είναι αφιερωμένη στον ζωγράφο και διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο.

Ο Paul Cezanne ήταν Γάλλος ζωγράφος του μετα-ιμπρεσιονισμού, ο οποίος πούλησε ελάχιστους πίνακες του κατά τη διάρκεια της ζωής του. Σήμερα όμως θεωρείται πρόδρομος του κυβισμού και προγενέστερος του φωβισμού και ένας από τους πιο σημαντικούς καλλιτέχνες στην ιστορία της μοντέρνας τέχνης.

Βathers (Λουόμενοι)-Paul Cézanne-Art Institute of Chicago

Σχεδιασμένη σε συντονισμό με την Tate Modern η έκθεση εξερευνά το έργο του σε διάφορα μέσα και είδη με 80 ελαιογραφίες, 40 ακουαρέλες και σχέδια και δύο μπλοκ ζωγραφικής. Ειδικότερα παρουσιάζεται το εύρος των θεμάτων και των σειρών του Γάλλου ζωγράφου, ελάχιστα γνωστοί αλληγορικοί πίνακες, ιμπρεσιονιστικά τοπία, πίνακες της οροσειράς Sainte Victoire, πορτρέτα και σκηνές λουομένων. Τα έργα προέρχονται από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στη Βόρεια και Νότια Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία.

Οι επιμελητές της έκθεσης Γκλόρια Γκρουμ και Κέιτλιν Χάσκελ κατέβαλαν μεγάλες προσπάθειες για να παρουσιάσουν το έργο με τον τρόπο που θα ήθελε ο καλλιτέχνης, (ανάλυση υπέρυθρων ακτίνων Χ, αφαίρεση συνθετικών βερνικιών από οκτώ ελαιογραφίες, αφήνοντας την επιφάνεια των καμβάδων γυμνή για να τονιστούν τα σημάδια του πινέλου).

Σήμερα, πάνω από εκατό χρόνια από τη δημιουργία των τελευταίων έργων του Cezanne, οι καλλιτέχνες εξακολουθούν να σέβονται τη δέσμευσή του να τηρεί την προσωπική αλήθεια στην πράξη της τέχνης.

Σε έργα όπως το «Still Life with Apples» (1893-94) από το Μουσείο Getty στο Λος Άντζελες, οι τυπικοί κανόνες προοπτικής ανατρέπονται και τα αντικείμενα μοιάζουν σαν να πρόκειται να γλιστρήσουν από το τραπέζι. Ο Σεζάν ενδιαφέρεται λιγότερο για το τι απεικονίζει παρά για το πώς χτίζει μια εικόνα.

Still Life with Apples; Paul Cézanne,1893 – 1894; Λάδι σε καμβά credit: The J.Paul Getty Museum, Los Angeles

«Όταν το κάνεις αυτό και αρχίζεις να σκέφτεσαι τη ζωγραφική πραγματικά στο επίπεδο σημαδιού, αυτό που αρχίζεις να έχεις είναι ένας τύπος ζωγραφικής που είναι αρκετά ειλικρινής σχετικά με τον τρόπο δημιουργίας του – και σε ωθεί να σκέφτεσαι τον τρόπο δημιουργίας του» είπε η Χάσκελ σε δήλωσή της.

«Η έκθεση δεν παρουσιάζει μόνο νέες, σημαντικές έρευνες και ευρήματα, αλλά διερευνά επίσης την επιρροή που είχε ο Σεζάν σε γενιές καλλιτεχνών» ανέφερε η επιμελήτρια, Γκλόρια Γκρουμ.  Στόχος των διοργανωτών της έκθεσης είναι οι επισκέπτες να κατανοήσουν πως ο Cezanne εξελίχθηκε σε πρωτοπόρο των τεχνών τον 19ο αιώνα μέσω της πολύπλοκης προσέγγισής του στη ζωγραφική και να μάθουν για τις τεχνικές του, οι οποίες συχνά θεωρήθηκαν απλές, αλλά εκείνη την εποχή ήταν πρωτόγνωρες. 

Η έκθεση «Cezanne» φιλοξενείται στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο έως τις 5 Σεπτεμβρίου 2022.

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα