Ο Henry Fuseli και τα ερωτικά του σκίτσα

Τα περίεργα, ερωτικά σκίτσα του Henry Fuseli εμφανίστηκαν μέχρι τις 8 Ιανουαρίου, σε μια ενδιαφέρουσα έκθεση στο Courtauld. Η έκθεση διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Kunsthaus Zürich και συγκέντρωσε σχέδια από διεθνείς συλλογές, συνοδεύτηκε δε από έναν κατάλογο που παρουσιάζει νέες έρευνες. Η έκθεση θα ταξιδέψει στη Ζυρίχη, την πόλη όπου γεννήθηκε ο Fuseli, από τις 24 Φεβρουαρίου έως τις 21 Μαΐου 2023.

Ο ελβετικής καταγωγής Henry Fuseli (1741–1825) υπήρξε ένας από τους πιο εκκεντρικούς και αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της Ευρώπης του 18ου αιώνα. Εδραίωσε αυτή τη φήμη με τον πιο διάσημο πίνακα του The Nightmare (1782) – Ο Εφιάλτης και από και άλλα εντυπωσιακά έργα του, εμπνευσμένα από ένα ευρύ φάσμα λογοτεχνίας και δικής του φαντασίας.

Henry Fuseli Η Sophia Fuseli με περίτεχνη κεφαλή, (περίπου 1795) Auckland, Auckland Art Gallery Toi o Tāmaki, αγορασμένο το 1965

Ο Fuseli επαινέθηκε από κάποιους ως δημιουργική ιδιοφυΐα, ενώ άλλοι απέρριψαν τα έργα του ως «σοκαριστικά τρελά». Όμως οι συνάδελφοί του τον θεωρούσαν εξαιρετικό και έγινε καθηγητής ζωγραφικής της Βασιλικής Ακαδημίας και φύλακας των χώρων της στο Somerset House.

Ο καλλιτέχνης απεικόνισε φανταστικά και υπερφυσικά θέματα, αντλώντας έμπνευση από τον Σαίξπηρ, την επική ποίηση, τον γοτθικό τρόμο, τη λαογραφία και τα κλασικά δράματα, καθώς και σκηνές από τη δική του φαντασία, που συχνά πόλωναν την κοινή γνώμη. Επηρεάστηκε ακόμη από τους γοτθικούς λογοτέχνες, τον Horace Walpole και την Ann Radcliffe.

Η έκθεση: Ο Fuseli and the Modern Woman: Fashion, Fantasy, Fetishism

Η έκθεση εξερευνά μια άλλη συμπληρωματική πτυχή της παραγωγής του – τη μυστική δια βίου εμμονή του με τη γυναικεία φιγούρα, μέσα από πενήντα από τα εντυπωσιακά ιδιωτικά του σχέδια.
Συχνά με εξαιρετικά παράξενα χτενίσματα, η έκθεση αποκαλύπτει έναν από τους καλύτερους σχεδιαστές της ρομαντικής περιόδου στην πιο καινοτόμο και συναρπαστική του δουλειά, αναφερόμενος στη γυναικεία σεξουαλικότητα τη συγκεκριμένη περίοδο. Στα ιδιωτικά σκίτσα του, η γυναίκα αναδύεται ως μια ισχυρή φιγούρα μυστηρίου, παράβασης και επικίνδυνης γοητείας.

Henry Fuseli. Η Sophia Fuseli, με τα μαλλιά της σύμφωνα με της εποχής τα γούστα, μπροστά από μια καφέ κουρτίνα (1790). Zürich, Kunsthaus Zürich, Collection of Prints and Drawings, Δωρεά, 1914

Η “άτακτη πλευρά” του Fuseli εμφανίστηκε τελευταία φορά στην έκθεση Gothic Nightmares της Tate Britain το 2006, η οποία συνδυάστηκε με τον William Blake. Παρουσίαζε ένα δωμάτιο καλυμμένο με γάζα για να προστατεύει τα μάτια από μια παρέλαση ερωτικών σχεδίων. Πολλά από αυτά αντανακλούσαν το ευρύτερο γεωργιανό γούστο για φαντασία, τρόμο και διεστραμμένη σεξουαλικότητα.

Ο Fuseli παντρεύτηκε το μοντέλο Sophia Rawlins το 1788 και φαίνεται ότι βρήκε μέσα της την τέλεια μούσα. Τα πορτρέτα της κυμαίνονται από το τρυφερό έως το παράξενο – και όλα αυτά προσθέτουν μια αβανγκάρντ τροπή στην παράλληλη αποτύπωση της μόδας της περιόδου.

Ο Henry Fuseli διαβάζει στις αδελφές Hess, (1778) Zürich, Kunsthaus Zürich, Collection of Prints and Drawings, 1940

Ήταν η εποχή των τεράστιων, περίτεχνων χτενισμάτων. με περούκες εμπλουτισμένες με τρίχες αλόγου, σύρματα και μαλλί και διακοσμημένες με φτερά και φρούτα. Ο καλλιτέχνης φαίνεται να γοητεύτηκε από αυτά παράλληλα με το υπερφυσικό, το γκροτέσκο και το γοτθικό.

Henry Fuseli Woman in a Sculpture Gallery (1798), Στυλό και μαύρο μελάνι, πινέλο και ακουαρέλα, πάνω από γραφίτη, ενισχυμένο με λευκή αδιαφανή ακουαρέλα. Δρέσδη, Staatliche Kunstsammlungen,
Kupferstichkabinett

Ενώ οι πίνακές του απεικόνιζαν συχνά αντρικούς ήρωες και μεγάλα κλασικά θέματα, αυτά τα πενήντα περίεργα σκίτσα αποκαλύπτουν πώς στην ιδιωτική του ζωή, αυτός ο επιφανής αλλά διαβόητος βασιλικός Ακαδημαϊκός, απασχολείτο με εμμονή με τη φιγούρα της σύγχρονης γυναίκας.

Henry Fuseli, Sophia Fuseli, στέκεται μπροστά σε ένα τζάκι (1791). Πινέλο και ακουαρέλα και αδιαφανής ακουαρέλα, πάνω από ίχνη γραφίτη. Λονδίνο, Victoria and Albert Museum
Henry Fuseli Kallipyga (περ. 1790-92) Στυλό και καφέ μελάνι. Ελβετία, Ιδιωτική συλλογή

Συνδυάζοντας πραγματικότητα και φαντασία, προσφέρει μια εικόνα για “ηδονοβλεψίες” καταγράφοντας τις ανησυχίες του τέλους του 18ου και των αρχών του 19ου αιώνα σχετικά με το φύλο, την ταυτότητα και τη σεξουαλικότητα.


Henry Fuseli Woman in a Sculpture Gallery (1798) Στυλό και μαύρο μελάνι, πινέλο και ακουαρέλα, πάνω από γραφίτη, ενισχυμένο με λευκή αδιαφανή ακουαρέλα. Δρέσδη, Staatliche Kunstsammlungen,
Kupferstichkabinett Copyright: bpk | Staatliche Kunstsammlungen Dresden | Herbert Boswank
Henry Fuseli, Δύο Εταίρες στο δωμάτιο ένδυσης, c.1805-6. Ιδιωτική συλλογή
Henry Fuseli, Εταίρα καθισμένη φορώντας μια περίτεχνη κόμμωση με χτένα και φουρκέτα (περ. 1795-96)
Πινέλο και ακουαρέλα και αδιαφανής ακουαρέλα, πάνω από γραφίτη. Βερολίνο, Kupferstichkabinett der Staatlichen Museen zu-Berlin–Preussischer Kulturbesitz

Δ

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα