Σοφία Ζαχαράκη: Η Υφυπουργός Παιδείας μιλά αποκλειστικά για το όραμά της στον τομέα της παιδείας

Αρμόδια για θέματα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής, η Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Σοφία Ζαχαράκη εξηγεί, με τη μέχρι τώρα πορεία της, πώς μπορεί η παιδεία της χώρας να καταστεί πιο «ελκυστική» αλλά και να δοθούν σε όλους τους μαθητές ίσες ευκαιρίες στο ξεκίνημα της ζωής τους μέσα από την πρόσβαση σε ποιοτική δημόσια εκπαίδευση.

Ένα από τα πρώτα μέτρα που θέλει να προχωρήσει το υπουργείο σε συνεννόηση και συνεργασία με τα εκπαιδευτικά ιδρύματα και τα συναρμόδια υπουργεία είναι η κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου με στόχο την ασφάλεια των φοιτητών και την ανεμπόδιστη άσκηση καθηκόντων των καθηγητών. Ρεαλιστικά, μπορεί αυτό να επιτευχθεί και, αν ναι, με ποιο τρόπο;

Δεν καταργούμε το άσυλο, αντίθετα αποκαθιστούμε τη λογική απέναντι σε μια αντίληψη διαστρέβλωσης και κατάχρησης της ουσίας του, που στο όνομα δήθεν της προστασίας της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της ελεύθερης διακίνησης ιδεών έχει μετατρέψει τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας σε χώρους ανεξέλεγκτων έκνομων δραστηριοτήτων και συμπεριφορών. Ένα από τα πρώτα μελήματα της νέας κυβέρνησης ήταν η ψήφιση της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης, κάτι για το οποίο είχαμε άλλωστε δεσμευθεί προεκλογικά. Σε αυτή την επανάσταση του αυτονόητου δεν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία ότι έχουμε την υποστήριξη της συντριπτικής πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών, των καθηγητών, του διοικητικού προσωπικού και των φοιτητών των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

Έχετε εργαστεί 11 χρόνια ως καθηγήτρια σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία σε όλες τις βαθμίδες, ενώ έχετε ακόμα συνδυάσει τις μεταπτυχιακές σας σπουδές με τα διοικητικά της εκπαίδευσης και τα ευρωπαϊκά θέματα στο Υπουργείο Παιδείας. Το μάθημα των Θρησκευτικών, σύμφωνα με την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, «δεν είναι πλέον μάθημα αλλά κατήχηση». Ποια τα μέτρα που σκοπεύετε να πάρετε σχετικά;

Αποδίδετε στο ΣτΕ σχόλιο του τέως Υπουργού Παιδείας επί της απόφασης του ΣτΕ. Η εν λόγω απόφαση έκρινε ως αντισυνταγματικές και αντίθετες στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου τις αποφάσεις της απελθούσας κυβέρνησης που καθόρισαν τα προγράμματα σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών στο δημοτικό, το γυμνάσιο και το λύκειο. Σε ό,τι αφορά το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, έχουμε ξεκινήσει την επανεξέταση του σχετικού κανονιστικού πλαισίου με στόχο την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών του μαθήματος των Θρησκευτικών και την άσκηση του δικαιώματος απαλλαγής από το μάθημα.

«Από τις καλύτερες επενδύσεις που μπορεί να κάνει μια κυβέρνηση είναι στον τομέα της εκπαίδευσης για όλους» έχει δηλώσει η Pascale Moreau, Διευθύντρια του Γραφείου Ευρώπης της Ύπατης Αρμοστείας. Πρόσφατα, όμως, εξαγγείλατε ότι από τους πρόσφυγες δικαίωμα στην εκπαίδευση στο δημόσιο σχολείο θα έχουν μόνο όσοι έχουν πάρει άσυλο. Τι εκπαιδευτικό μέλλον διαγράφεται στη χώρα μας για τα υπόλοιπα παιδιά;

Στην Ελλάδα με τον Ν. 2101/1992 κυρώθηκε η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού, μεταξύ των οποίων στο άρθρο 28 αναφέρεται ότι τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα, για να επιτευχθεί η άσκηση του δικαιώματος αυτού προοδευτικά και στη βάση της ισότητας των ευκαιριών, καθιστούν τη στοιχειώδη εκπαίδευση υποχρεωτική και δωρεάν για όλους. Βάσει των ανωτέρω, δίνεται δικαίωμα σε κάθε παιδί να έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση και η κυβέρνηση διευκολύνει με κάθε τρόπο την επίτευξη της ομαλούς και απρόσκοπτης εκπαίδευσης όλων των παιδιών που βρίσκονται στην ελληνική επικράτεια. Μάλιστα, προς επίρρωση των ανωτέρω και σύμφωνα με τη σχετική ελληνική νομοθεσία, υπάρχει δυνατότητα για τους ανήλικους μαθητές που εντάσσονται σε σχολικές μονάδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και ανήκουν σε οικογένειες μετακινούμενων πληθυσμών και δεν έχουν μόνιμη κατοικία, να μην παρακωλύονται οι εγγραφές τους λόγω ελλιπών δικαιολογητικών, αλλά επιβάλλεται η συνεργασία των αρμόδιων φορέων για την έκδοση του ατομικού δελτίου υγείας του μαθητή. Η κυβέρνηση έχει καταρτίσει και εφαρμόζει ένα συνολικό στρατηγικό σχέδιο για τη διαχείριση όλων των πτυχών του μεταναστευτικού/ προσφυγικού, συμπεριλαμβανομένης και της εκπαίδευσης των παιδιών. Σημείο κλειδί είναι η δημιουργία ενός νέου δίκαιου συστήματος ασύλου για όσους το δικαιούνται, χωρίς περιθώρια κατάχρησης και με πιο γρήγορες διαδικασίες. Σύντομα θα μπει τάξη στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση με τις τόσες χιλιάδες εκκρεμών αιτήσεων ασύλου, η οποία έχει μεταξύ άλλων παρεπόμενες συνέπειες για την πρόσβαση στην εκπαίδευση των παιδιών που παραμένουν σε κέντρα υποδοχής. Από την πλευρά μου, θυμίζω την αποστροφή του πρωθυπουργού στην πρόσφατη ομιλία του στη Βουλή για το Μεταναστευτικό, όπου τόνισε ότι τα παιδιά των προσφύγων πρέπει να πάνε στα ελληνικά σχολεία και αν είναι οι καλύτεροι μαθητές να σηκώσουν την ελληνική σημαία.

Από την Ειρήνη Ζουρνατζή

Φωτογραφίες: Στέφανος Παπαδόπουλος

Μακιγιάζ-Μαλλιά: Κωνσταντίνα Μιχοπάνου

Instafeed