Running: Το τρέξιμο είναι η απόλυτη γυναικεία προπόνηση-Μάθε το γιατί

Τρέχουν οι γυναίκες συνέχεια. Πάντα έτρεχαν. Συνήθως μεταφορικά. Για δουλειές, παιδιά, σπίτι, άντρες και υποχρεώσεις. Που δεν τελειώνουν ποτέ. Το τρέξιμο είναι στη ζωή τους. Πριν από μία δεκαετία άρχισε να γίνεται και κυριολεκτικά συνήθεια στην καθημερινότητά τους. Εξάλλου, εκείνες το έκαναν μόδα. Χωρίς τη συμμετοχή τόσων χιλιάδων γυναικών δεν θα γινόταν ποτέ αυτή η έκρηξη του δρομικού κινήματος. Γιατί μόνο οι γυναίκες μπορούν κάτι να το αγκαλιάσουν και να το κάνουν μαζικό και μεγάλο. Ειδικά όταν κατάλαβαν ότι το τρέξιμο προσφέρει προσωπικό χρόνο, που δεν μπορούσαν να τον βρουν αλλού. Όταν είδαν πολύ σύντομα ότι «μαζεύει» τα περιττά. Σμιλεύει σημεία που πάντα ήθελαν να τα κάνουν λίγο πιο ελκυστικά. Ότι είναι ευκαιρία για συναναστροφές που ανοίγουν τον κύκλο τους. Ότι είναι κοινωνική εκδήλωση, με πολλές εκδρομές σε βουνά και άλλες πόλεις. Τεράστιο παράδειγμα για τα παιδιά. Να σε βλέπουν με τις φόρμες και τα κολάν. Αλλά και για τον άντρα που είναι αραχτός και πίνει μπίρες.

Είναι εύκολο να ξεκινήσει μία γυναίκα να τρέχει. Στις μεγάλες πόλεις, μπορεί να το κάνει βγαίνοντας από το σπίτι και πηγαίνοντας σε κοντινά πάρκα ή στάδια όπου τρέχουν πολλοί. Στην επαρχία, μπορεί να έχει και ωραίες διαδρομές στη φύση σε κοντινή απόσταση. Κοστίζει ελάχιστα. Παπούτσια και ρούχα. Εντάξει, έπειτα από λίγες εβδομάδες, που θα αρχίσουν να φαίνονται τα αποτελέσματα της αερόβιας άσκησης, θα χρειαστούν καινούρια ρούχα σε μικρότερα νούμερα. Κάτι ρολόγια με δεκάδες λειτουργίες και γυαλιά ειδικά θα έρθουν αργότερα.

Οι προπονητές στην αρχή είναι κάτι συνάδελφοι, φίλοι από τα παλιά, οι κολλητές που το ανακάλυψαν πρώτες. Μετά, έρχονται οι running teams. Πολλές εταιρείες έχουν. Αθλητικοί σύλλογοι, επίσης. Παντού στην Αθήνα. Όταν ζωηρέψει η φάση και φτάσει να θέλει μία γυναίκα Μαραθώνιο, απευθύνεται σε προπονητές που έχουν ένα πτυχίο ΤΕΦΑΑ, μία ιστορία ως πρωταθλητές. Εκεί θα αρχίσουν να το κάνουν πιο συστηματικά.

Όλες μπορούν αρκεί να το πάρουν απόφαση

Όλες οι ηλικίες είναι ανοιχτές για τρέξιμο. Δεν έχει ταβάνι. Δεν χρειάζεται να έχει κάνει κάποια στο παρελθόν κάτι σε αθλητική δραστηριότητα. Το μόνο που θέλει είναι να το αποφασίσει. Και να είναι συνεπής στην απόφασή της. Θα δικαιωθεί. Αυτό το νιώθεις μετά από λίγες εβδομάδες. Καμία που έχει μπει στο τρέξιμο δεν έχει σταματήσει. Ειδικά αν το κάνει σωστά. Χωρίς ακρότητες. Θέλει σταδιακά να επιβαρύνεις το σώμα σου. Να ξεκινήσεις περπατοτρέχοντας. Λίγο περπάτημα, λίγο τρέξιμο. Για 40 λεπτά. Τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα. Όσο περνούν οι μέρες, θα περιορίζεις το περπάτημα και σύντομα θα φτάσεις να τρέχεις για 40 λεπτά. Μετά, θα τρέχεις λίγο πιο γρήγορα. Στη συνέχεια, θα κάνεις τα 40 λεπτά, 50 και μετά 60, και πολύ εύκολα –σε μερικούς μήνες– θα κάνεις τα λεγόμενα «long run», που θα είναι δύο ώρες.

Μπες σε αγώνες

Η συμμετοχή σε αγώνες επιβάλλεται. Προπόνηση χωρίς στόχο δεν έχει πλάκα. Δεν έχει νόημα να ασχολείσαι με τον χρόνο που θα κάνεις. Ούτε με την κατάταξη. Έτσι κι αλλιώς, για τον εαυτό σου τρέχεις. Τα πρώτα 5 χιλιόμετρα είναι η αρχή. Το πρώτο μετάλλιο θα το χαρίσεις στη μαμά σου, στο παιδί σου, στον σύντροφό σου, στην κολλητή σου. Τα επόμενα θα είναι τόσο πολλά, που μετά θα ψάχνεις χώρο για να τα βάλεις. Οι αγώνες είναι σημαντικοί, γιατί σου θυμίζουν ότι «τα αγαθά κόποις κτώνται». Αν δεν έχεις προπονηθεί, θα ταλαιπωρηθείς. Αν, όμως, το κάνεις τέσσερις φορές την εβδομάδα, θα το ευχαριστηθείς. Μετά, θα αρχίσεις να θέλεις να τρέχεις με παρέα. Για να μιλάς. Να λες τα νέα σου. Αρχίζει το «run together». Είναι μεγάλη κατάκτηση. Εκεί θα προτείνεις στη φίλη σου: «Αφού δεν βρίσκουμε χρόνο για καφέ, ας πάμε για ένα τρέξιμο να τα πούμε». Αν συνδυάσεις το τρέξιμο με γιόγκα ή pilates, θα είναι ακόμα καλύτερα. Αερόβια άσκηση με το τρέξιμο και διατάσεις με τη γιόγκα. Αν βάλεις και μία φορά γυμναστήριο στο πρόγραμμα, θα πετύχεις και την περίφημη μυϊκή ενδυνάμωση. Αλλά αυτά σιγά σιγά. Πρώτα, θα μπεις σε μία σειρά με το τρέξιμο. Θα βάλεις στόχο να κάνεις τον πρώτο σου αγώνα.

Τα σωστά παπούτσια

Τα παπούτσια –εκτός από το να έχουν ωραίο χρώμα και να σε κολακεύουν– πρέπει να ταιριάζουν στο πόδι σου, να είναι λίγο μεγαλύτερα σε μέγεθος από εκείνα που φοράς στο περπάτημα και να έχουν καλή στήριξη. Αν πας σε κατάστημα που έχει πελματογράφημα, χρησιμοποίησέ το. Οι κάλτσες είναι πολύτιμες για τα όμορφα δάχτυλά σου, για να μην τα πληγώνεις και για να σε προστατεύουν από τις τριβές. Ειδικά όσο ανεβάζεις τα χιλιόμετρα. Τα ρούχα θα είναι σίγουρα φτιαγμένα για να σε κάνουν όμορφη. Απλώς θα διαλέξεις από εκείνες τις σειρές που είναι για τρέξιμο. Και τον χειμώνα θα φοράς οπωσδήποτε γάντια και σκούφο. Επίσης, θα χρειαστείς ειδικό σουτιέν, για να μη σε πληγώνει το κανονικό. Πολλά ακούγονται για αρχή, αλλά τα αγοράζεις μία φορά τον χρόνο, άντε δύο – αν τρέχεις πολλά χιλιόμετρα.

Βελτιώνει την υγεία σου

Αυτά που θα σου προσφέρει το τρέξιμο, αν το επιλέξεις, αξίζουν πολύ περισσότερα. Όταν θα φτάσεις να καλπάζεις και να αισθάνεσαι αρκετά νεότερη, τότε θα καταλάβεις ότι αυτή η αίσθηση δεν πληρώνεται με τίποτα. Η οστεοπόρωση έχει μεγάλο εχθρό το τρέξιμο. Για να καθυστερήσει η συνάντηση μαζί της, ξεκίνα το. Αλλά και όλα όσα συνδέονται με κατάθλιψη, πίεση, διαβήτη και άνοια. Το τρέξιμο είναι ψυχοθεραπεία. Είναι εκείνες οι ορμόνες (ενδορφίνες) που ακούς απ’ όσους το εξασκούν χρόνια, που τους κάνουν να νιώθουν χαρούμενοι και αισιόδοξοι χωρίς να πληρώνουν ουσίες. Τις βρίσκουν μέσα τους. Αυτή η μαγική αίσθηση όταν ολοκληρώνεις το τρέξιμο και επιστρέφεις και είσαι έτοιμη να κατακτήσεις τον κόσμο. Έστω τον κόσμο του σπιτιού σου, ο οποίος λίγο πριν σου φαινόταν έτοιμος να καταρρεύσει.

Από τον Λευτέρη Πλακίδα, Διευθ. Σύνταξης του Athletics Magazine