Πώς θα αντιμετωπίσεις το άγχος και την ανησυχία στις μέρες του κορονοϊού

Instagram @dilettabonaiuti

Πριν από κάθε εξήγηση, έχω την ανάγκη να αναφέρω όσα καλούμαστε να κάνουμε για την καλύτερη διαχείριση της καραντίνας και της εμπόδισης στην συνέχεια της μετάδοσης του κορονοϊού.

 

  • Ενημέρωση μόνο από επιστημονικές δηλώσεις και μελέτες και αποφυγή ειδήσεων με πολιτικοποιημένα μηνύματα. Προτίμησε ιστοσελίδες όπως https://www.who.int/, https://eody.gov.gr/
  • Μην αναμεταδίδεις και αναμασάς όσα ακούς στις ειδήσεις και τα μέσα δικτυώσεις. Υπάρχουν φήμες και προσωπικές τοποθετήσεις που δεν είναι η πραγματική διάσταση.
  • Φροντίδα εαυτού (ή αλλιώς self care): από το σχολαστικό και προσεκτικό πλύσιμο των χεριών μας, μέχρι και το ότι μένουμε σπίτι, σεβόμαστε και φροντίζουμε τον εαυτό μας και τους άλλους.
  • Ισορροπημένη διατροφή, ύπνος, άσκηση, διατήρηση ρουτίνας και συνέχιση όποιας φαρμακευτικής αγωγής χρειάζεται
  • Διατήρησε τα 2 μέτρα απόστασης από τους άλλους
  • Αν παρατηρείς ανησυχητικά συμπτώματα (δέκατα, ξηρό βήχα, πόνο στο λαιμό) ή θέλεις πιο συγκεκριμένες οδηγίες, απευθύνσου στον προσωπικό σου γιατρό
  • Συνέχισε την ψυχοθεραπεία σου μέσω διαδικτύου ή ζήτησε βοήθεια αν είσαι ψυχολογικά πιεσμένος – είναι πολύ αναμενόμενο σε αυτή την περίοδο

Πιο συγκεκριμένα τώρα και πιο εστιασμένα στο συναίσθημα και τις σκέψεις των ημερών, είναι αναμενόμενο να:

  • Ανησυχείς και φοβάσαι για την υγεία την δική σου και των δικών σου
  • Δυσφορείς με τις αλλαγές στο πρόγραμμα και την ρουτίνα σου
  • Επιδεινώνονται χρόνια προβλήματα υγείας – λόγω άγχους που επιβαρύνει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Διαταράσσεται ο ύπνος και η συγκέντρωση σου
  • Αυξάνεις την κατανάλωση ‘κακών’ τροφών και ροφημάτων, και τη χρήση καπνού, αλκοόλ και άλλων ουσιών για να νιώσεις καλύτερα

Η ανησυχία, το άγχος, ο φόβος, το απρόβλεπτο και το άγνωστο, είναι παράμετροι που σε κάνουν να νιώθεις ένα διαρκές βάρος από το οποίο δεν ξέρεις πως να απαλλαχθείς. Το πιο βασικό αυτή την περίοδο είναι να ακολουθήσεις τα παρακάτω 3 βήματα ώστε να έχει αποτέλεσμα αλλά και όφελος ο περιορισμός των δραστηριοτήτων σου – για την υγεία σου αλλά και για όλη σου την ζωή (δοκίμασέ το και στα παιδιά σου, υιοθετώντας την γλώσσα που θα τα βοηθήσει να καταλάβουν καλύτερα):

  1. Άγχος

Να αναγνωρίζεις και να δέχεσαι το άγχος σου. Οι μορφές του είναι πολλές, οι πιο συνηθισμένες είναι:

  • Ευερευθιστότητα, νευρικότητα, μελαγχολία, θλίψη, απόγνωση
  • Αγωνία, τρόμος και πανικός
  • Έντονα σωματικά συμπτώματα στρες (ταχυπαλμίες, εφίδρωση, αίσθηση κούρασης, πονοκέφαλος, τρίξιμο δοντιών, μυικοί σπασμοί, κ.α.)
  • Διαταραχές ύπνου (αυπνία, εφιάλτες) και διατροφής (υπερφαγικά επεισόδια, απουσία όρεξης)
  • Απομόνωση και αποφυγή

Όλες αυτές οι ενδείξεις, δεν σημαίνουν απαραίτητα πως κάτι δεν πάει καλά, καθώς το άγχος είναι ένας υγιής μηχανισμός του οργανισμού σου για να σε βοηθήσει να αντιμετωπίσεις δυσκολίες και εμπόδια. Συνεπώς, μην τα παρατηρείς σαν συμπτώματα που δεν είναι δικά σου αλλά ούτε και σαν δηλώσεις του σώματος σου πως δεν είναι καλά. Δώσε χρόνο και δείξε υπομονή και κατανόηση για να βρεις τι τα προκαλεί.

  1. Έλεγχος

Δεν μπορείς να τα ελέγξεις/προβλέψεις/αλλάξεις όλα και αυτό, όσο κι αν φαίνεται δεδομένο, συνοδεύεται από άγχος. Άρα, εφόσον το θέμα του κορονοϊού είναι κάτι πέρα από τον έλεγχο σου χρειάζεται να το αποδεχτείς και να μην σπαταλάς τις δυνάμεις σου για να βρεις τρόπο και εξηγήσεις αλλά να τις συντηρήσεις για όταν πραγματικά θα χρειαστούν. Η αβεβαιότητα γύρω από τον ιό και την καραντίνα, είναι κάτι που αγγίζει τον καθένα από μας και για αυτό δεν έχουμε και τον έλεγχο. Αποδεχόμενοι αυτό, το άγχος μας σύντομα θα ξεκινήσει να ανακουφίζεται και θα μπορούμε να συγκεντρωθούμε σχετικά με το να είμαστε προσεκτικοί και να φροντίζουμε εμάς και τους γύρω μας ώστε έτσι να ενισχύσουμε τον έλεγχο της εξάπλωσης τους ιού. Συζήτησε και μοιράσου τις δικές σου σκέψεις και ανησυχίες, άκουσε και των γύρω σου, δες πως όλοι είμαστε σε παρόμοια κατάσταση και αποδέξου την ανθρώπινη φοβία που όλοι έχουμε.

  1. Όρια

Μάθε και σεβάσου τα όρια σου, αυτά που θα σε προστατεύουν από όλα όσα θα σε αγχώσουν και θα σε ταράξουν αυτές τις ημέρες. Ξεκίνα να παρατηρείς τι σε φοβίζει και τι σε ανακουφίζει και θα καταλήξεις να μάθεις το μοτίβο που ακολουθούν σκέψεις-συναισθήματα-συμπεριφορές σου. Με τον τρόπο αυτό, θα θέσεις τα προσωπικά σου όρια, βάση του πόσο άγχος θες και μπορείς να διαχειριστείς.

Επιπλέον, αυτή η καραντίνα είναι μία ευκαιρία για να βρούμε χώρο και χρόνο με τον εαυτό μας, να δούμε τι έχουμε αφήσει σε εκκρεμότητα, τι μας δυσκολεύει και συνεχίζουμε να κουβαλάμε, τι μας λείπει και δεν διεκδικούμε.

Η φροντίδα και η υποστήριξη είναι η απάντηση στις δυσκολίες αυτές. Όπως χρειάζεται να φροντίσουμε τις ευπαθείς ομάδες, είναι δεν είναι συγγενείς και φίλοι μας, έτσι φροντίζεις και τον εαυτό σου εσωτερικά, σε όσα χαρακτηριστικά σου συμπαθείς ή και όχι. Ο χρόνος στο σπίτι είναι η ευκαιρία να δεις τι έχεις αποφύγει τόσο καιρό με το να κάνεις όλη αυτή την φασαρία με τις υποχρεώσεις και τις δραστηριότητες που δεν σου άφηναν χρόνο να κάνεις τα βασικά και όλο έλεγες “δεν προλαβαίνω”.
#Μένουμε_Σπίτι για όλους!
Υπομονή και υποστήριξη
!

Αγγελική Τζάνου

BSc Ψυχολογία, MSc Ψυχολογία Υγείας

Γνωσιακή- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, Sex Therapy

Περισσότερες πληροφορίες στο enpsycho.gr