H Δήμητρα Κολοτούρα μας αφηγείται μια εμπνευσμένη ιστορία για το επιχειρηματικό διδύμο της Zeus+Δione

Στη Σύρο, ένα βράδυ του Αυγούστου, σε ένα νησιώτικο σπίτι πάνω στη θάλασσα, δύο κολλητές φίλες μοιράζονται τις ανησυχίες και τα όνειρά τους. Μέσα από την παρόρμηση της στιγμής, μια ιδέα γεννιέται! H Δήμητρα Κολοτούρα και η Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, εκείνη την ημέρα, οραματίζονταν τη δημιουργία ενός ελληνικού fashion brand, το οποίο θα αποπνέει την παράδοση και την κουλτούρα της χώρας, μέσα από μια σύγχρονη minimal αντίληψη. Με ρομαντική διάθεση αρχικά, αλλά με αποφασιστικότητα και προσήλωση στον στόχο τους στην πορεία, κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα. Δημιουργούν ένα ελληνικό brand, που θα ξεπεράσει τα σύνορα της χώρας και θα αναγνωριστεί διεθνώς ως φόρος τιμής στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας, όπως προσφάτως το αποκάλεσε και το περιοδικό Forbes, σε σχετικό του άρθρο για το success story της ελληνικής εταιρείας.

Τη συναντώ στα γραφεία της Zeus+Δione στου Ψυρρή, στον προσωπικό της χώρο εργασίας. Παντού επικρατεί οργασμός δημιουργίας, σκίτσα στον τοίχο με ιδέες για νέα σχέδια, ρετάλια από υφάσματα, ρούχα-δείγματα, παπούτσια και αξεσουάρ. Αεικίνητη και χαμογελαστή, ντυμένη απλά και κομψά, με ένα τζιν παντελόνι και ένα μεταξωτό Zeus+Δione πουκάμισο, κινείται στους χώρους μιλώντας με τους συνεργάτες της. Με υποδέχεται και καθόμαστε σε ένα ξύλινο, μοναστηριακό τραπέζι συσκέψεων, για να μιλήσουμε για το εγχείρημα που οι δυο τους ξεκίνησαν πριν από επτά χρόνια. «Είναι καλοκαίρι, βραδιάζει κι είμαστε, εγώ και η Μαρέβα, στη βεράντα του σπιτιού μου στη Σύρο και συζητάμε, ενοχλημένες για την άσχημη εικόνα που ο διεθνής Τύπος είχε για την Ελλάδα λόγω της κρίσης, αποκαλώντας μας “τεμπέληδες”. Νιώθαμε αδικία για όσα λέγονται και θέλαμε, αν μπορούσαμε, να φωνάξουμε ότι αυτό δεν είναι αλήθεια, ότι η Ελλάδα Ελλάδα είναι πηγή έμπνευσης, κοιτίδα πολιτισμού και εμείς, οι Έλληνες, άνθρωποι δημιουργικοί και εργατικοί. Τότε σκεφθήκαμε πόσο ωραίο θα ήταν να υπήρχε ένα ελληνικό brand που να “κουβαλάει” την κουλτούρα μας, να “δείξει” στο εξωτερικό ποιοι είμαστε! Μέχρι εκείνη τη στιγμή στην Ελλάδα δεν υπήρχε κάτι τέτοιο, μάλιστα στη μόδα κυριαρχούσε μια ξενομανία. Κοιταχθήκαμε και είπαμε “Θα το κάνουμε εμείς!”. Κι επειδή και οι δυο μας είμαστε γυναίκες που αυτό που λέμε το κάνουμε, την ίδια στιγμή στήσαμε το business plan, αποφασίσαμε ότι θα διατηρήσουμε τις δουλειές μας και παράλληλα θα τρέξουμε την ιδέα μας» μου εξηγεί η cofounder της Zeus+Δione, όταν τη ρωτάω πώς γεννήθηκε η ιδέα του επιτυχημένου luxury lifestyle brand.

Η Δήμητρα γεννήθηκε στην Αθήνα το 1973. Μεγάλωσε στους Θρακομακεδόνες, όπου και τελείωσε το σχολείο. Πήρε πτυχίο σπουδών Μάρκετινγκ το 1997 στο Λονδίνο, ενώ παρακολούθησε μαθήματα ψυχολογίας στο Παρίσι και φωτογραφίας στο ΤΕΙ Αθηνών. Εργάστηκε επί τρία έτη στη διαφημιστική εταιρεία BBDO Athens και στη συνέχεια από το 2000 έως το 2004 ηγήθηκε του πρώτου πιλοτικού γραφείου Συνεδριακού Τουρισμού στο Λονδίνο, υπό την αιγίδα του ΕΟΤ. Δημιούργησε την εταιρεία επικοινωνίας DK Associates Europe Ltd, με έδρα το Λονδίνο, και κύριο αντικείμενο την προώθηση και την προβολή ελληνικών τουριστικών προϊόντων στο εξωτερικό. Σύντομα ακολούθησαν αποκλειστικά συμβόλαια αντιπροσώπευσης του Condé Nast UK (για τα περιοδικά Condé Nast Traveller, House and Garden και Brides), δηλαδή το επίσημο γραφείο για την Ελλάδα και την Ανατολική Ευρώπη, καθώς και με το ειδησεογραφικό κανάλι BBC και BBC World News.

«Στο Λονδίνο έζησα δώδεκα χρόνια και το αγάπησα πολύ. Ήταν όμορφα και δημιουργικά χρόνια, σε ένα κοσμοπολίτικο μέρος, όπου γνώρισα ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Η επιστροφή μου στην Ελλάδα δεν ήταν τελείως δική μου απόφαση, έπρεπε να γυρίσουμε λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων του πρώην συζύγου μου, εγώ συνέχισα να πηγαινοέρχομαι για 4-5 χρόνια. Με το που γυρίσαμε στην Ελλάδα, αποκτήσαμε την κόρη μας, Αλεξάνδρα, κι από εκεί και ύστερα όποτε έφευγα την έπαιρνα μαζί μου. Αυτό το παιδί έχει ταξιδέψει όσο λίγα παιδάκια!» μου λέει χαριτολογώντας.

Το 2012 συνδημιουργεί μαζί με την οικονομολόγο Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη τη Zeus+Δione, το πρώτο ελληνικό lifestyle brand που αποτελεί πρόταση ζωής και συμπεριλαμβάνει ένδυση, υπόδηση, κόσμημα αλλά και σχεδιασμό χρηστικών αντικειμένων μέσα από μια εκσυγχρονισμένη ελληνικότητα και δωρική προσέγγιση.
«Το όνομα Zeus+Δione μάς το βρήκε ο Ευθύμης Φιλίππου, ο σεναριογράφος του Λάνθιμου. Μας το πρότεινε, διότι, όπως μας εξήγησε, είμαστε δύο storytellers, αφηγητές μιας ιστορίας αγάπης και δημιουργίας, όπως αυτή του Δία και της Διώνης, που καρπός του έρωτά τους ήταν η θεά της Ομορφιάς, η Αφροδίτη».

Η πρώτη συλλογή Zeus+Δione παρουσιάστηκε το 2012 στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού με μεγάλη ανταπόκριση στις διεθνείς απαιτητικές αγορές, κι αυτό ήταν το δυναμικό τους ξεκίνημα.

«Στην αρχή φτιάξαμε έναν χάρτη της Ελλάδας με τους προορισμούς όπου βρίσκονταν παραδοσιακοί οικοτέχνες και εργαστήρια κι αποφασίσαμε ότι μερικές ημέρες τον μήνα θα ταξιδεύουμε για να τα ανακαλύψουμε. Γυρίσαμε όλη τη χώρα, απ’ άκρου εις άκρον, κι αυτό ήταν το πιο ωραίο κομμάτι. Γνωρίσαμε συγκλονιστικούς ανθρώπους και μέρη μοναδικά. Καταλήξαμε στο Σουφλί για το μετάξι, στο Άργος για τα κεντήματα, στο Μέτσοβο για τις κάπες, στη Σύρο και τη Μύκονο για βελονάκι, στην Αττική για τα σανδάλια και όλες τις τρέσες στον Μέντη. Σιγά σιγά, αρχίσαμε να οργανώνουμε την ομάδα μας, βρήκαμε τη σχεδιάστριά μας, τη Λυδία Βουσβούνη, τον οικονομικό μας διευθυντή και στήσαμε το εργαστήρι με τις ράφτρες μας. Είμαστε από τις λίγες εταιρείες, σε παγκόσμιο επίπεδο, που τα δείγματά μας γίνονται in house. Παράγουμε collectors items, δηλαδή κομμάτια που, αν δεν τα προλάβεις, δεν μπορείς και να τα βρεις. Βάσει παραγγελιών υφαίνουμε, βάφουμε και κόβουμε τα ρούχα. Μας παίρνει γύρω στους έξι μήνες για να κατασκευαστούν τα υφάσματα» μου λέει, περιγράφοντας την επαγγελματική τους διαδρομή, από την Αθήνα έως το Παρίσι, όπου δείχνουν τις συλλογές τους και γίνονται οι παραγγελίες.

Καθεμιά τους διαδραματίζει έναν διαφορετικό ρόλο στην επιχείρηση, όπως μου εξηγεί «Η Μαρέβα ασχολείται με την ανάπτυξη της εταιρείας, τα οικονομικά θέματα, έρχεται σε επαφή με τους investors, γενικά με το business κομμάτι μας. Εγώ πάλι με το δημιουργικό και με την επικοινωνία, την εξωστρέφεια της εταιρείας μας. Ενώ όσον αφορά τη δημιουργία της κάθε συλλογής, κάνουμε ένα brainstorming οι δυο μας με τους σχεδιαστές μας για να καταλήξουμε στα σχέδια που θα δουλέψουμε».

Οι δυο τους αποτελούν ένα επιτυχημένο επιχειρηματικό δίδυμο, όπως έχει αποδειχθεί από την κοινή τους πορεία, τα στοιχεία που τις έχουν κάνει να ταιριάξουν, όπως η ίδια παραδέχεται, είναι σίγουρα η ίδια ηθική αλλά και η ίδια αισθητική. «Παρόλο που είμαστε τελείως διαφορετικές, η μία συμπληρώνει την άλλη. Η Μαρέβα είναι παρορμητική και πολλές φορές υπερευαίσθητη, εγώ είμαι πιο ήσυχη, πιο ήρεμη και με έναν τρόπο πιο στρατηγική. Έχει τύχει να βρισκόμαστε σε διαφορετικές ηπείρους και να επιλέγουμε συγχρόνως το ίδιο πράγμα. Πολλές φορές μπορεί να διαφωνήσουμε, έχουμε όμως μεταξύ μας έναν εποικοδομητικό διάλογο κι αυτό που συνήθως προκύπτει μάς έχει πάει πολύ παρακάτω» μου επισημαίνει.

Όσον αφορά τα μελλοντικά τους σχέδια; «Έχουμε πολλά στο μυαλό μας, ήδη ανοίξαμε το πρώτο μας μαγαζί στη Βουκουρεστίου, τον Ιούλιο, κι είμαι πολύ ενθουσιασμένη με αυτό, γιατί ερχόμαστε απευθείας σε επαφή με τον καταναλωτή και παίρνουμε μια άμεση αίσθηση με την αγορά. Θα θέλαμε να ανοίξουμε κι άλλα συν τω χρόνω. Ετοιμάζουμε κι άλλα πράγματα μέχρι τα Χριστούγεννα, αλλά σας τα φυλάω για έκπληξη!» καταλήγει.

Από τη Στέλλα Παπαλάκη

Φωτογραφίες: Νίκος Μαλλιάκος