Eleonora Castagnetta Botta: Beyond the Forms

Γεννήθηκε στο Παλέρμο της Σικελίας και από την παιδική της ηλικία οι παππούδες της συνδύαζαν κάθε ξεχωριστή στιγμή της ζωής της με πολύτιμα κοσμήματα. Η Eleonora Castagnetta Botta (Eleonora C) άρχισε να τα δημιουργεί και η ίδια από μικρή και αυτό το πάθος συμπληρώθηκε από την αγάπη της για την αρχιτεκτονική. Μετά την αποφοίτησή της από τη σχολή του Παλέρμο, μετακόμισε στην Ελβετία και παρακολούθησε τη Mendrisio Academy of Architecture, που ιδρύθηκε από τον Mario Botta.

«H αρχιτεκτονική ήταν πάντα στη ζωή μου. Από την παιδική μου ηλικία, οι χώροι στους οποίους ζω είναι γεμάτοι με βιβλία, σχέδια, υλικά, δείγματα, σκίτσα, φωτογραφίες τοποθεσιών, αντικείμενα με σαφή γεωμετρία που αναφέρονται στην ιστορία της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού. Παρόλο που ήξερα ήδη από πολύ νωρίς ότι θα σπουδάσω αρχιτεκτονική, επέλεξα και τις ανθρωπιστικές σπουδές -επίσης σπούδασα ελληνική ιστορία- γιατί πιστεύω ότι η ικανότητα σύνθεσης είναι το κλειδί για τα πάντα», εξηγεί η ίδια.

Το χρυσό δαχτυλίδι Mognolo αντλεί έμπνευση από την εκκλησία του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή στο Mogno της Ελβετίας. Η εκκλησία σχεδιάστηκε από τον Mario Botta.

Τα κοσμήματα που δημιουργεί ενώνουν όλα τα ενδιαφέροντά της, αρχιτεκτονική, design, τέχνη και μόδα, και εμπνέονται κυρίως από την αρχιτεκτονική και τους πρωταγωνιστές της, από το κίνημα Bauhaus έως τον Le Corbusier και τον Mario Botta.

Το αποτέλεσμα είναι ένα κόσμημα που, όπως αναφέρει η σχεδιάστρια, «ορίζεται γεωμετρικά και σύμφωνα με τις αρχιτεκτονικές επιρροές που το ενέπνευσαν, ακόμη και αν δεν είναι ευδιάκριτες στον καθένα».

Για την ιδία, η αρχιτεκτονική είναι πάνω από όλα μια υπόθεση οικογενειακή. «Είμαστε όλοι αρχιτέκτονες στην οικογένεια! Ο Mario Botta είναι ο πεθερός μου επειδή ο γιος του, Tommaso, είναι ο σύζυγός μου. Εχουμε δύο παιδιά, ηλικίας 8 και 10 ετών, και ζούμε σε ένα σπίτι που σχεδιάσαμε όλοι μαζί. Συναντηθήκαμε πριν από 15 χρόνια, όταν ήμουν νέα αρχιτέκτονας που άρχισε να εργάζεται στο στούντιο του Mario Botta».

Project “Vivaldi sideboard”.

Καινοτομία υλικών

Είναι ιδιοκτήτρια του brand AnD Swiss ArchiJewels και οι δημιουργίες της έχουν παρουσιαστεί σε ξεχωριστές εκθέσεις, όπως μεταξύ άλλων το Artistar Jewels κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Κοσμημάτων του Μιλάνου. Είναι αυστηρά χειροποίητες και τόσο μοναδικές που εκφράζουν την προσωπικότητα της κάθε γυναίκας που τις επιλέγει.

Σύμφωνα με την Eleonora C, «για μένα, ένα κόσμημα πρέπει να είναι αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας της γυναίκας που το φοράει. Να αντιπροσωπεύει την προσωπικότητά της. Οπότε θα ήθελα εκείνες που επιλέγουν ένα κόσμημα ή επιθυμούν να το δωρίσουν να ενδιαφέρονται να γνωρίσουν και τη δική του ιστορία και να εκτιμούν την καθαρά αισθητική του πλευρά. Το κόσμημα δεν είναι
απλώς ένα στολίδι. Είναι έρευνα, καινοτομία υλικών, χειροτεχνία και σύνθεση».

Ποια είναι τα υλικά που προτιμά να χρησιμοποιεί; «Κυρίως πολύτιμα μέταλλα, όπως χρυσό και ασήμι, και συχνά συμπληρώνω την άκαμπτη γεωμετρία των σχημάτων μου με τη χρήση χρωματιστών σμάλτων. Επιλέγω και πολύτιμα ξύλα ή καινοτόμα υλικά που βελτιώνουν το σχήμα του κοσμήματος και του χαρίζουν μια διαφορετική οπτική», υποστηρίζει.

Ένα έργο εμπνευσμένο από την παλέτα χρωμάτων των τεσσάρων εποχών. Ο μπουφές Vivaldi γεννήθηκε σαν δοχείο κρασιού με δύο όψεις. Το κομμάτι των επίπλων έχει σχεδιαστεί ως μια ολοκληρωμένη εμπειρία γύρω από το θέμα των πέντε αισθήσεων. Η δομή είναι κατασκευασμένη από λεύκα.

Η λύση στο πρόβλημα

Στο ερώτημα αν χρησιμοποιεί την αρχιτεκτονική στην προσωπική της ζωή, η Eleonora C απαντά: «Προέρχομαι από ένα αρχιτεκτονικό υπόβαθρο που κάνει τη γεωμετρία και την αυστηρότητα των γραμμών το σημείο εκκίνησης και το τελικό αποτέλεσμα κάθε συλλογισμού μου. Βρίσκω στη γεωμετρία τη λύση σε κάθε περίπλοκο πρόβλημα.

Αυτό το μοναδικά σχεδιασμένο δαχτυλίδι διαθέτει κίτρινο χρυσό και σμάλτο από την παλέτα του Le Corbusier. Η θήκη είναι κατασκευασμένη από ξύλο αχλαδιάς.

Στα κοσμήματα και τα αντικείμενα που δημιουργώ, όπως ο μπουφές Vivaldi ή το τραπέζι Phoebe, το χρώμα είναι η έκφραση μιας ζωτικότητας και μιας μαγείας που σας κάνουν να ονειρεύεστε ακόμη και αν είναι ενσωματωμένα στις άκαμπτες και αυστηρές μορφές αυτών των αντικειμένων.

Το τραπέζι Phoebe γεννήθηκε από την επιθυμία να δημιουργηθεί ένα γεωμετρικό μωσαϊκό πολύτιμων λίθων και μαρμάρινων στοιχείων. Η Phoebe, κόρη του Ουρανού και της Γαίας, είναι θεότητα της ελληνικής μυθολογίας και το όνομα σημαίνει «λαμπρή», «καθαρή», «φωτεινή».

Η αρχιτεκτονική είναι ζωή και φως και δεν μπορεί να διαχωριστεί από τη σοφή χρήση του χρώματος, που είναι για μένα το απαραίτητο εργαλείο για να σπάσω την αυστηρότητα που κυριαρχεί στο έργο μου. Το χρώμα είναι το στοιχείο μέσω του οποίου εκφράζω την ελευθερία των σκέψεών μου. Ακόμη και ο μαέστρος του ορθολογισμού Le Corbusier είχε δημιουργήσει την προσωπική του “Polychromie Architecturale” ως μαρτυρία για το γεγονός ότι το χρώμα είναι το εργαλείο για την αποκατάσταση του φωτός υπό διάφορες πτυχές. Γι’ αυτόν τον λόγο χρησιμοποιώ την παλέτα των χρωμάτων του ως αναφορά στα έργα μου».

Οσο για το τι είναι design για εκείνη; «Σκέψη για ένα αντικείμενο και τη λειτουργικότητά του, ακολουθώντας μια λογική που δικαιολογεί κάθε επιλογή και κάθε οπτική», αναφέρει.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα έργα της Eleonora C
δείτε εδώ: http://www.eleonoracastagnetta.comhttp://www.and.swiss

Φωτογραφίες: Rossella Putino