Η σχεδιάστρια Kseniia Ryzhikova (Ξένια Ριζίκοβα) έχει κατοχυρώσει μια μοναδική τεχνολογία πλέξης με βελονάκι από απόβλητα της βιομηχανίας γούνας. Σε μια αποκλειστική συνέντευξη για το InStyle Greece, η Ξένια μίλησε για την πορεία της στη δημιουργία ενός βιώσιμου brand, για την έμπνευση, τις δυσκολίες και τις ευκαιρίες που ανοίγονται μπροστά στους οικολογικούς σχεδιαστές στον σύγχρονο κόσμο.
Kseniia, μίλησέ μας για την μοναδική τεχνολογία που ανέπτυξες και που αποτέλεσε τη βάση του brand σου;
Μου έγινε προφανές ότι είναι αδικαιολόγητο να πετάμε ένα όμορφο δέρμα μετά την λήξη της χρήσης του παλτό, δεδομένου ότι η παραγωγή του απαιτεί πολλούς πόρους. Εμπνευσμένη από παραδείγματα ανακύκλωσης, άρχισα να πειραματίζομαι και ανέπτυξα μια μέθοδο πλέξης με βελονάκι από τα απορρίμματα της βιομηχανίας δερμάτων.
Αυτή η τεχνική αλλάζει ριζικά τις ιδιότητες της γούνας: γίνεται πιο μαλακή, πιο ευέλικτη, αλλά ταυτόχρονα διατηρεί τη θερμότητα. Σε αντίθεση με τη βαριά και σκληρή παραδοσιακή γούνα, τα προϊόντα μας είναι ελαφριά, διατηρούν καλά τη μορφή τους και προσαρμόζονται στο σώμα. Επιπλέον, αυτή η τεχνολογία ανοίγει δυνατότητες για τη δημιουργία εκλεκτικών εμφανίσεων που συνδυάζουν τη κλασική και τη σύγχρονη αισθητική, χάρη στον συνδυασμό διαφόρων τύπων γούνας και άλλων υλικών.

Στο τέλος της περασμένης χρονιάς πήρα επίσημη πατέντα ευρεσιτεχνίας γι’ αυτή τη μέθοδο. Για μένα ήταν μια σημαντική επαγγελματική επιτυχία. Είναι μια επιβεβαίωση ότι η δουλειά μου έχει αξία.
Αλλά το κύριο είναι ότι δίνουμε μια δεύτερη ζωή σε ήδη υπάρχοντα υλικά, μειώνοντας σημαντικά το ανθρακικό αποτύπωμα του προϊόντος και υποστηρίζοντας τις αρχές της βιώσιμης μόδας, οι οποίες είναι πιο σημαντικές από ποτέ σήμερα.
Kseniia, εργάζεστε με κορυφαία brands, όπως η Maison Kaleidoscope, των οποίων τα ρούχα επιλέγουν διάσημοι, συμπεριλαμβανομένης της Ναταλίας Βοντιάνοβα. Ποιες είναι οι ιδιαίτερες πτυχές της εργασίας στον premium τομέα και πώς ταιριάζει η σχεδιαστική σας προσέγγιση με τις υψηλές απαιτήσεις;
Ο premium τομέας είναι πάντα μια ιδιαίτερη πρόκληση και ευθύνη. Οι πελάτες, όπως στην περίπτωση της Maison Kaleidoscope, περιμένουν όμορφα ρούχα, άψογη ποιότητα, μοναδικό σχεδιασμό και μια συναρπαστική ιστορία. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το premium κοινό σήμερα είναι πολύ ενημερωμένο και συνειδητοποιημένο. Οι πελάτες μας επιλέγουν την αισθητική και τις αξίες της μάρκας, τη οικολογική και κοινωνική της θέση. Η προσέγγισή μου συνίσταται στη δημιουργία όχι απλώς ρούχων, αλλά καλλιτεχνικών έργων που αντικατοπτρίζουν την ατομικότητα και αναδεικνύουν την κατάσταση του κατόχου, τηρώντας παράλληλα τις ηθικές αρχές.
Ήσουν επίσης στιλίστρια του παγκοσμίου φήμης ράπερ Slim και συνεργάστηκες με αστέρες όπως η Κατερίνα Βαρνάβα και η Όλγα Μπουζόβα. Ποιες είναι οι διαφορές στη προσέγγιση δημιουργίας εικόνας για δημόσιες προσωπικότητες σε σύγκριση με την εργασία σε μια εμπορική συλλογή;
Η συνεργασία με διάσημους είναι ένας δημιουργικός διάλογος. Σε αντίθεση με τις εμπορικές συλλογές, όπου προσανατολιζόμαστε σε τάσεις και στοχευμένο κοινό, όταν δουλεύουμε με δημόσια πρόσωπα, είναι απαραίτητο να λαμβάνουμε υπόψη την ατομικότητά τους, τον χαρακτήρα και την εικόνα τους. Είναι σημαντικό η εμφάνιση να τονίζει την προσωπικότητα και να αντιστοιχεί στην έννοια της φωτογράφησης ή της εκδήλωσης. Για την εμπορική συλλογή είναι σημαντικό να δημιουργούνται φορέσιμα πράγματα που θα έχουν ζήτηση, ενώ για τους διάσημους — αξέχαστες εικόνες που διαμορφώνουν την δημόσια αντίληψη τους.

Συνεργαστήκατε με το παιδικό brand LèBukLe, συμμετέχοντας σε επιδείξεις στην Εβδομάδα Μόδας στη Μόσχα. Τι είναι το πιο σημαντικό στη δημιουργία μιας capsule συλλογής για τέτοιες prestigious πασαρέλες;
Η εργασία πάνω στη συλλογή για την πασαρέλα είναι μια διαφορετική κλίμακα και προσέγγιση, σε σχέση με τη δημιουργία ενός ατομικού συνόλου. Είναι η ανάπτυξη μιας ισχυρής, ενιαίας ιδέας που διαπερνά ολόκληρη τη συλλογή. Είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε όχι ως ξεχωριστά κομμάτια, αλλά ως μια συνολική οπτική αφήγηση που ξεδιπλώνεται μπροστά στους θεατές. Πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη τη δυναμική της επίδειξης: πώς οι εικόνες εναλλάσσονται, αλληλοεπιδρώντας, δημιουργώντας ρυθμό και συνολική ατμόσφαιρα. Κάθε εμφάνιση θα πρέπει να είναι αυτόνομη και να ενισχύει τη γενική εντύπωση, μεταδίδοντας το DNA της μάρκας και την κύρια ιδέα της σεζόν. Η οπτική επίδραση στην πασαρέλα έχει μεγάλη σημασία: οι σιλουέτες, οι υφές και οι λεπτομέρειες θα πρέπει να είναι εκφραστικές, ορατές από μακριά και εντυπωσιακές σε κίνηση. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη οι τάσεις, αλλά για τέτοιες σημαντικές επιδείξεις το κυριότερο είναι να δημιουργηθεί κάτι μοναδικό που θα μείνει στη μνήμη και, ίσως, θα θέσει νέες τάσεις στη μόδα.

Πολλοί ονειρεύονται να κάνουν τη δημιουργικότητά τους επιχείρηση. Τι θα συμβούλευες εκείνους που ξεκινούν το ταξίδι τους στον κόσμο της μόδας, ειδικά στον τομέα της βιωσιμότητας; Ποιους πόρους ή δεξιότητες θεωρείς ότι είναι οι πιο σημαντικοί για την επιτυχία;
Το πιο σημαντικό είναι να πιστεύετε στην ιδέα σας και να μην φοβάστε να πειραματιστείτε. Ξεκινήστε από το μικρό, μην περιμένετε μεγάλες επενδύσεις ή σχέσεις. Χρησιμοποιήστε ό,τι έχετε στα χέρια σας. Μελετήστε την αγορά, βρείτε τη θέση σας, καθορίστε το κοινό-στόχο σας. Δημιουργήστε γύρω σας μια αφοσιωμένη κοινότητα ακόμα και πριν από την εκκίνηση του brand. Είναι σημαντικό να αναπτύσσετε δημιουργικές και επιχειρηματικές δεξιότητες. Πρέπει να ξέρετε πώς να προωθείτε το προϊόν σας, να διαχειρίζεστε τα οικονομικά, να βρίσκετε συνεργάτες.
Ποιες δυσκολίες και ευκαιρίες θα πρέπει να γνωρίζουν τα νεαρά οικολογικά brands; Με ποιες συγκεκριμένες προκλήσεις έχεις έρθει αντιμέτωπη κατά τη διάρκεια της δημιουργίας και ανάπτυξης του brand σου;
Υπάρχουν, χωρίς αμφιβολία, δυσκολίες. Αυτό περιλαμβάνει την αναζήτηση αξιόπιστων προμηθευτών υλικών, την αναγκαιότητα να αποδείξουμε στους καταναλωτές την αξία των ανακυκλωμένων προϊόντων και τον ανταγωνισμό με μεγάλες μάρκες. Ήταν δύσκολο για μένα να βρω προμηθευτές ποιοτικής γούνας που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για ανακύκλωση. Μια ακόμη πρόκληση είναι να πείσουμε τους καταναλωτές ότι τα ρούχα από ανακυκλωμένα υλικά μπορούν να είναι κομψά και μοντέρνα. Αλλά οι δυνατότητες είναι πολύ περισσότερες τώρα. Αυξάνεται η ζήτηση για οικολογικά ρούχα, εμφανίζονται νέες πλατφόρμες προώθησης βιώσιμων brands, και ολοένα περισσότερος κόσμος συνειδητοποιεί την ευθύνη του για το μέλλον του πλανήτη.
Τι πρέπει να λάβουμε υπόψη πριν ξεκινήσουμε μια επιχείρηση;
Είναι απαραίτητο να σκεφτείτε εκ των προτέρων για το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και την παραγωγή. Πώς θα προωθήσετε το εμπορικό σας σήμα; Πού θα πουλήσετε τα προϊόντα σας; Ποιος θα αναλάβει την παραγωγή; Όλες αυτές οι ερωτήσεις πρέπει να σκεφτούν εκ των προτέρων για να αποφευχθούν προβλήματα στο μέλλον. Είναι σημαντικό να συντάξετε ένα επιχειρηματικό σχέδιο, να καθορίσετε τους στόχους και τα καθήκοντά σας. Και, φυσικά, πρέπει να είστε έτοιμοι για συνεχής μάθηση και προσαρμογή.
Kseniia, ποια είναι τα σχέδια του brand σου για το μέλλον;
Αυτή τη στιγμή προετοιμαζόμαστε ενεργά για την είσοδο στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό είναι μια μεγάλη πρόκληση, αλλά πιστεύω ότι έχουμε όλες τις πιθανότητες για επιτυχία. Σχεδιάζουμε να διευρύνουμε την γκάμα των προϊόντων μας, να συνεργαστούμε με νέους εταίρους και να αναπτύξουμε τις διαδικτυακές πωλήσεις. Θα συνεχίσουμε να εξελίσσουμε την τεχνολογία μας, να δημιουργούμε νέες συλλογές και να εμπνέουμε τους ανθρώπους για μια πιο συνειδητή προσέγγιση στη μόδα. Θέλουμε τα ρούχα μας όχι μόνο να στολίζουν, αλλά και να προσφέρουν οφέλη στον πλανήτη.