Γιατροί στα Επείγοντα απευθύνουν επείγουσα προειδοποίηση προς τους επιβάτες αυτοκινήτων που νιώθουν υπερβολικά άνετα στη θέση τους.
Πολλοί επιβάτες, από ένστικτο, τοποθετούν τα πόδια τους στο ταμπλό για να χαλαρώσουν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, συχνά χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τους πιθανούς κινδύνους αυτής της φαινομενικά αθώας συνήθειας.
Ωστόσο, το να έχει κάποιος τα πόδια του στο ταμπλό είναι εξαιρετικά επικίνδυνο. Σε μια απότομη στάση, το σώμα συνεχίζει να κινείται προς τα εμπρός λόγω της αδράνειας του αυτοκινήτου.
Αν τα πόδια βρίσκονται στο ταμπλό, αυτό μπορεί να ωθήσει τα πόδια και τα ισχία σε θέση που προκαλεί σοβαρούς τραυματισμούς, όπως κάταγμα ισχίων, σπασμένα κόκαλα και εξαρθρώσεις αρθρώσεων.
Επιπλέον, οι αερόσακοι ενεργοποιούνται με τεράστια δύναμη κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Αν τα πόδια του επιβάτη είναι στο ταμπλό, ο αερόσακος μπορεί να τα χτυπήσει με αρκετή ισχύ ώστε να προκαλέσει κατάγματα, εξαρθρώσεις και άλλους σοβαρούς τραυματισμούς.

Η ζώνη ασφαλείας είναι η βασική γραμμή άμυνας σε ένα τροχαίο, αλλά το μέτρο αυτό δεν λειτουργεί σωστά όταν τα πόδια είναι στο ταμπλό. Σε αυτήν τη θέση, η ζώνη δεν μπορεί να συγκρατήσει σωστά τον επιβάτη, αυξάνοντας τον κίνδυνο να εκτοξευθεί προς τα εμπρός. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά κρανιοεγκεφαλικά τραύματα, σπασίματα ή ακόμα και εκτίναξη από το όχημα.
Τέλος, τα πόδια στο ταμπλό εμποδίζουν και τον χρόνο αντίδρασης του επιβάτη, καθιστώντας τον ανίκανο να προστατευθεί άμεσα σε περίπτωση απότομου φρεναρίσματος ή εμποδίου στον δρόμο — θέτοντας έτσι σε κίνδυνο όλους τους επιβαίνοντες.

Ο δρ. Solomon Behar, παιδίατρος με ειδίκευση στην επείγουσα ιατρική στο Miller Children’s & Women’s Hospital στο Long Beach της Καλιφόρνια, δήλωσε στο περιοδικό Parade, όπως αναδημοσίευσε η Daily Mail: «Οδηγώ πολύ στους αυτοκινητοδρόμους του Λος Άντζελες και ένα από τα πράγματα που με κάνουν να ανατριχιάζω είναι όταν περνάω δίπλα από έναν επιβάτη που έχει τα πόδια του πάνω στο ταμπλό».
Το να βάζει κάποιος τα πόδια στο ταμπλό αλλάζει ριζικά τη στάση του σώματος του επιβάτη και, κατ’ επέκταση, τον τρόπο λειτουργίας της ζώνης ασφαλείας, δημιουργώντας έτσι μια αλυσίδα αποτυχιών σε περίπτωση σύγκρουσης.
Ο δρ. Behar πρόσθεσε: «[Το να κάθεσαι όρθιος με τα πόδια στο πάτωμα είναι το πιο ασφαλές, γιατί] επιτρέπει στη ζώνη ασφαλείας και στους αερόσακους να λειτουργήσουν όπως έχουν σχεδιαστεί, κατανέμοντας τις δυνάμεις πιο ομοιόμορφα και μειώνοντας τον κίνδυνο να συνθλίψεις τα πόδια και τη λεκάνη σου».

Κατά τη διάρκεια μιας μετωπικής σύγκρουσης, το σώμα στρέφεται στη μέση και γλιστρά κάτω από τη ζώνη της μέσης, επιτρέποντας στο κάτω μέρος του σώματος να εκτοξευτεί προς τα εμπρός, ενώ ο κορμός μένει χωρίς στήριξη, γεγονός που αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο σοβαρών εσωτερικών κοιλιακών κακώσεων και τραυμάτων στη σπονδυλική στήλη.
Καθώς το αυτοκίνητο σταματά απότομα ή συγκρούεται με άλλο όχημα μπροστά, το κεφάλι, ο κορμός και το κάτω μέρος του σώματος εκτοξεύονται μπροστά από την ορμή του αυτοκινήτου. Όμως η κλειδωμένη ζώνη ασφαλείας συγκρατεί τον κορμό, ενώ το κάτω μέρος του σώματος συνεχίζει να κινείται βίαια προς τα εμπρός.

Τα γόνατα, που ήδη πιέζονται στο ταμπλό, γίνονται σημείο περιστροφής, ενώ το ταμπλό σταματά απότομα τις κνήμες (το κάτω μέρος των ποδιών).
Τα μηριαία οστά, που είναι μακριά και ισχυρά, λειτουργούν σαν μοχλοί που συγκεντρώνουν τεράστια πίεση στους γοφούς και στα γόνατα. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κάταγμα της κοτύλης (της υποδοχής της άρθρωσης του ισχίου στη λεκάνη), τραυματισμό που απειλεί ολόκληρη τη δομή του ισχίου και συχνά απαιτεί εκτεταμένη ανακατασκευαστική χειρουργική επέμβαση.
Το μακρύ μηριαίο οστό μπορεί να σπάσει κοντά στον γοφό ή λίγο πάνω από το γόνατο λόγω της κάμψης, ενώ η επιγονατίδα μπορεί να θρυμματιστεί καθώς συμπιέζεται μεταξύ του μηριαίου οστού και του ταμπλό.

Ο δρ. Jacob Snow, ειδικός στην παιδιατρική επείγουσα ιατρική στο Pediatrix Medical Group στο Λας Βέγκας της Νεβάδα, δήλωσε: «Τα αυτοκίνητα έχουν σχεδιαστεί για να προστατεύουν τους επιβάτες που κάθονται με τα πόδια τους στο πάτωμα. Αυτό αποτρέπει τον κίνδυνο τα πόδια σας να λυγίσουν ή να ωθηθούν προς το πρόσωπό σας από το ίδιο το ταμπλό ή από τους αερόσακους. Επιπλέον, πολλά αυτοκίνητα διαθέτουν ειδικούς αερόσακους σχεδιασμένους για να προστατεύουν τα πόδια σας»
Ένας αερόσακος ενεργοποιείται με ταχύτητες μεταξύ 160 και 350 χλμ/ώρα (100 έως 220 μίλια/ώρα). Εάν τα πόδια του επιβάτη βρίσκονται στο ταμπλό τη στιγμή της ενεργοποίησης, η εκρηκτική δύναμη μπορεί να ωθήσει τα γόνατά του προς τα πίσω με τέτοια βία που να προκαλέσει σοβαρούς τραυματισμούς στο πρόσωπο και στο κεφάλι.
Ο δρ. Snow πρόσθεσε: «Υπάρχει πάντα κάποιος κίνδυνος να εμπλακείτε σε τροχαίο κάθε φορά που οδηγείτε ή ταξιδεύετε. Το να κάθεστε με τα πόδια στο ταμπλό προσθέτει έναν περιττό κίνδυνο».