Καθώς ο παγκόσμιος πληθυσμός γηράσκει και οι κοινωνίες επαναπροσδιορίζουν τη σχέση τους με την οδήγηση, ένα ερώτημα έρχεται στο προσκήνιο πιο έντονο από ποτέ: πόσο ασφαλείς είναι οι δρόμοι για τους ηλικιωμένους οδηγούς; Σύμφωνα με νέα διεθνή έρευνα της iSelect, η Ελλάδα κατατάσσεται στην 1η θέση παγκοσμίως ως η χώρα με το πιο ευνοϊκό περιβάλλον για οδηγούς άνω των 65 ετών, συγκεντρώνοντας συνολική βαθμολογία 72,96/100.
Η μελέτη της iSelect εξέτασε 22 χώρες και ανέλυσε κρίσιμους παράγοντες που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια και την ανεξαρτησία των ηλικιωμένων: το ποσοστό οδηγών άνω των 65 ετών, τη συμμετοχή τους σε θανατηφόρα τροχαία, τις επενδύσεις σε δημόσιες μεταφορές και τις πολιτικές ανανέωσης αδειών οδήγησης. Η Ελλάδα ξεχώρισε όχι μόνο για την υψηλή παρουσία ηλικιωμένων οδηγών -περίπου 23,9% του πληθυσμού- αλλά και για την ισορροπία που προσφέρει ανάμεσα στην ασφάλεια, την κινητικότητα και την ανεξαρτησία των πολιτών της τρίτης ηλικίας.

Πίσω από τα ευρήματα της μελέτης βρίσκεται μια ευρύτερη κοινωνική τάση. Όσο οι πληθυσμοί γερνούν, τόσο αυξάνεται και ο αριθμός των ηλικιωμένων οδηγών στους δρόμους, δημιουργώντας νέες ανάγκες και ευθύνες για τις κυβερνήσεις και τις ασφαλιστικές εταιρείες. Η iSelect, μέσα από τον “Δείκτη Ηλικιωμένων Οδηγών”, χαρτογράφησε τις χώρες που είναι πιο έτοιμες να προστατεύσουν αυτήν την ευάλωτη αλλά ενεργή κατηγορία πολιτών.
Στον πίνακα των 10 καλύτερων χωρών, μετά την Ελλάδα ακολουθεί η Νορβηγία με βαθμολογία 72,89/100, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η Αυστραλία με 64,42/100. Η Φινλανδία και η Ιταλία συμπληρώνουν την πρώτη πεντάδα, επιβεβαιώνοντας ότι οι χώρες της Νότιας και Βόρειας Ευρώπης έχουν επενδύσει σε σταθερές πολιτικές οδικής ασφάλειας και ανανέωσης αδειών οδήγησης. Ενδεικτικά, η Ελβετία, αν και βρίσκεται στη δέκατη θέση, καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό θανατηφόρων τροχαίων με συμμετοχή ηλικιωμένων οδηγών, 43% του συνόλου.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι σε όλες τις χώρες του top 10, περισσότερο από 20% των θανατηφόρων τροχαίων περιλαμβάνει οδηγούς άνω των 65 ετών, γεγονός που ενισχύει τη σημασία των τακτικών ελέγχων και των κατάλληλων πολιτικών υποστήριξης. Κοινό χαρακτηριστικό σε όλες τις κορυφαίες χώρες είναι ότι απαιτείται ανανεώσιμη άδεια οδήγησης για τους οδηγούς τρίτης ηλικίας, στοιχείο που υποδηλώνει κοινή στρατηγική για τη διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με την ηλικία.
Σύμφωνα με τον Adrian Bennett, General Manager-General Insurance της iSelect, «ο δείκτης αυτός δείχνει ξεκάθαρα ότι όσο οι πληθυσμοί γηράσκουν, τόσο αυξάνεται και ο αριθμός των ηλικιωμένων οδηγών στους δρόμους. Αυτό συνεπάγεται μεγαλύτερη ευθύνη για κυβερνήσεις, ασφαλιστικές εταιρείες και κοινότητες, ώστε η κινητικότητα να μη γίνεται εις βάρος της ασφάλειας». Ο ίδιος επισημαίνει ότι οι χώρες που επενδύουν σε υποδομές, τακτικούς ελέγχους αδειών και εναλλακτικές δημόσιες συγκοινωνίες είναι καλύτερα προετοιμασμένες να προστατεύσουν τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας, ενώ όπου απουσιάζουν αυτά τα μέτρα, οι κίνδυνοι αυξάνονται σημαντικά.

Η έρευνα υπογραμμίζει επίσης τον ρόλο των δημόσιων δαπανών στις μεταφορές, οι οποίες συμβάλλουν στην προσβασιμότητα και την ασφάλεια. Οι διαφοροποιήσεις στα ποσά που επενδύουν οι χώρες ανά κάτοικο (από 60,36€ στην Ιταλία έως 672,25€ στη Νορβηγία) καταδεικνύουν τη σημασία της κρατικής μέριμνας στη δημιουργία ενός ασφαλέστερου περιβάλλοντος για όλους τους οδηγούς, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Η μεθοδολογία της μελέτης βασίστηκε σε πέντε βασικούς δείκτες
- Ποσοστό πληθυσμού ηλικίας άνω των 65 ετών (25%).
- Ποσοστό θανατηφόρων τροχαίων με συμμετοχή ηλικιωμένων (30%).
- Δημόσιες δαπάνες μεταφορών (25%).
- Διαδικασία ανανέωσης άδειας οδήγησης (20%).
- Δημόσια στάση απέναντι στους ηλικιωμένους οδηγούς.
Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικά δεδομένα της μελέτης, μπορείτε να επισκεφθείτε τον σύνδεσμο: iSelect – Oldest Driver Hotspots
- Πληθυσμός 65+: World Bank Data
- Θανατηφόρα τροχαία: UNECE Road Safety 2023
- Δημόσιες δαπάνες μεταφορών: NationMaster Infrastructure Investment
- Δεδομένα ανανέωσης αδειών οδήγησης: iSelect