Σοφία Μπιθαρά: H βραβευμένη επιχειρηματίας εξηγεί πώς ισορρόπησε ανάμεσα στον έρωτά της για τη μόδα και την επιθυμία της για οικογένεια

Άν έπρεπε να αποκωδικοποιήσω τα συναισθήματα που θα μου δημιουργούσε η συνέντευξη με έναν ισχυρό επιχειρηματία, αυτά θα ήταν πιθανότητα σεβασμός αλλά και καχυποψία, θαυμασμός αλλά και αυτοκριτική για τα προσωπικά μου μικρότερα επιτεύγματα. Στην κουβέντα μου με τη Σοφία Μπιθαρά, υπήρξαν μόνο αληθινά, θετικά συναισθήματα, που μου υπενθύμισαν ότι τα όνειρα, η θέληση, η εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και η σκληρή δουλειά αρκούν για να πετύχουμε ακόμα και τους πιο υψηλούς στόχους μας.

Πώς θα περιέγραφες τη σχεδόν 40ετή παρουσία της BSB στο λιανικό εμπόριο, τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε στη διαδικασία ανάπτυξής της καθώς και την τεράστια δυναμική και την εξωστρέφεια που έχει αποκτήσει σήμερα, με παρουσία συνολικά σε 21 χώρες;

Το 2020 η BSB κλείνει 40 χρόνια. Απίστευτο! Γιατί εγώ νιώθω πως μόλις τώρα ξεκίνησα. Το πόσο γρήγορα περνάει ο καιρός δεν συνειδητοποιείται. Ίσως γιατί οι ρυθμοί, οι ταχύτητες και οι αλλαγές είναι ιλιγγιώδεις. Η BSB γεννήθηκε από μία δική μου, προσωπική ανάγκη, ένα παιδικό όνειρο, που ήταν να αποτυπώσω σχεδιαστικά τον τρόπο που φανταζόμουν και ήθελα να βλέπω ντυμένες τις γυναίκες έξω. Μόλις είχα αποφοιτήσει από τη Σχολή Βελουδάκη και είχα γνωρίσει και ερωτευτεί τον μετέπειτα σύζυγό μου, Βασίλη. Νιώθοντας ότι η αγορά του γυναικείου ρούχου ήταν κάπως βαρετή και μονότονη για τη δική μου αισθητική τουλάχιστον και μην έχοντας ιδέα τι σημαίνει εμπόριο και ποιοι είναι οι κίνδυνοι της αγοράς, αποφασίσαμε μαζί με τον Βασίλη να τολμήσουμε να μπούμε στον χορό. Τότε δημιούργησα την πρώτη δική μου μικρή κολεξιόν. Δεν το είδαμε καν ως επιχείρηση, απλώς τολμήσαμε να ρισκάρουμε για να κάνουμε αληθινή μια νεανική μας τρέλα. Το φοβερό ήταν ότι αυτή η μικρή κολεξιόν έγινε το must εκείνης της σεζόν στην αγορά! Είχαμε δημιουργήσει ως έδρα έναν μικρό αλλά καλαίσθητο χώρο και χωρίς καν να το καταλάβουμε φέραμε μια νέα τάση στην αγορά. Αντί να αναζητάμε εμείς τους πελάτες, μας έψαχναν εκείνοι. Κι έτσι, εκεί που η BSB ξεκίνησε ως μια καλλιτεχνική παρόρμηση, στήθηκε μια μικρή οικογενειακή εταιρεία που αναζητούσε τη διαφοροποίηση στη μόδα, βήμα βήμα εξελίχθηκε σε ένα διεθνές brand με τη δική του ταυτότητα και φιλοσοφία και έγινε μία εταιρεία, η B&F, που διαπρέπει διεθνώς και σήμερα απασχολεί περισσότερα από 800 άτομα. Διαθέτει ένα εκτενές δίκτυο καταστημάτων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό σε χώρες όπως: Ρουμανία, Κύπρο, Βουλγαρία, Λίβανο, Κουβέιτ και άλλες. Επιπλέον, η BSB μέσω αντιπροσώπων έχει πολύ δυναμική παρουσία και στην Ευρώπη, συγκεκριμένα στην Ισπανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Γερμανία, το Benelux.

Τι γνώμη έχεις για τον χώρο της μόδας στην Ελλάδα; Θεωρείς ότι γίνεται μια καλή και αξιοπρεπής προσπάθεια από βιοτεχνίες, σχεδιαστές, εμπόρους και ποια πιστεύεις ότι είναι τα ατού και τα ντεφό της ελληνικής μόδας;

Η αλήθεια είναι ότι δεν μου αρέσει να βάζω ταμπέλες στη μόδα, αφού για μένα δεν έχει εθνικότητα, αλλά έμπνευση, πρωτοπορία, άποψη. Πιστεύω πως η Ελλάδα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο και δεν έχει να «ζηλέψει» τίποτα από τις χώρες του εξωτερικού, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια εξέλιξης. Κάθε χρόνο μελετάω τον χώρο της μόδας διεθνώς και αυτό που βλέπω είναι ότι υπάρχουν πολλοί αξιόλογοι Έλληνες σχεδιαστές και μάλιστα μια γενιά νέων σχεδιαστών τους οποίους παρακολουθώ, θαυμάζω την εξέλιξή τους και πιστεύω ότι πρέπει η δουλειά τους να προωθηθεί ακόμα περισσότερο. Στην εταιρεία μας δίνουμε πάρα πολύ μεγάλη έμφαση στο δημιουργικό, την αισθητική και την ποιότητα και επενδύουμε σε νέους ανθρώπους οι οποίοι εκτός φυσικά από τις γνώσεις που έχουν λόγω των σπουδών τους, έχουν πολλή όρεξη, πάθος και όνειρα και δουλεύουν καθημερινά με ενθουσιασμό κυνηγώντας αυτά τα όνειρα! Με συγκινούν πολλά παιδιά της νέας γενιάς και είμαι δίπλα τους γιατί είναι αυτοί που θα μας πάνε μπροστά στο μέλλον και θα αναδείξουν ό,τι καλό έχουμε να επιδείξουμε ως χώρα – και έχουμε πάρα πολλά καλά!

Η εταιρεία έχει λάβει μέχρι σήμερα αρκετά βραβεία, όπως: Ηλεκτρονικού Εμπορίου & Ηλεκτρονικού Επιχειρείν, Best Social Media Strategy for Sales, Αύξησης στην Απασχόληση, Καλύτερου Επώνυμου Προϊόντος, Retailer of the Year. Ποιοι είναι οι στόχοι σου για το μέλλον;

Τέτοιου είδους διακρίσεις έρχονται για να επιβραβεύσουν τις επιτυχημένες κινήσεις και πρακτικές των επιχειρήσεων και τους δίνουν μια έξτρα ώθηση για να προχωρήσουν με ακόμα μεγαλύτερο ενθουσιασμό, να εξελίξουν την επιτυχημένη τους πορεία και να κατακτήσουν νέους υψηλότερους στόχους. Όπως προανέφερα, η εταιρεία μας δραστηριοποιείται με μεγάλη επιτυχία σε πολλές χώρες, όμως στοχεύει στην περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου της και γι’ αυτό ακολουθεί μία δρομολογημένη στρατηγική επέκτασης και εδραίωσης των brands στο εξωτερικό. Η προτεραιότητα έχει δοθεί στην Ευρώπη, και ειδικότερα στην Ισπανία και τη Γαλλία, όπου τα μηνύματα από τις συγκεκριμένες αγορές που ήδη δραστηριοποιούμαστε είναι εξαιρετικά θετικά και αισιόδοξα για την BSB. Επίσης, ένας ακόμα σημαντικός στόχος είναι η διεύρυνση των συνεργασιών που έχουμε ήδη συνάψει με το Κουβέιτ και την Αίγυπτο και η εξάπλωση στις υπόλοιπες αραβικές χώρες. Επιπλέον, σημαντικός στόχος είναι για εμάς να συμβαδίζουμε με τις νέες τεχνολογίες και τα συστήματα μηχανογράφησης που μας επιφέρουν καλύτερη εσωτερική δομή και οργάνωση. Ήδη έχουμε επενδύσει σε αυτούς τους τομείς και έχουμε επιτύχει τον αυτοματισμό των επιμέρους λειτουργιών της εταιρείας, λαμβάνουμε άμεση γνώση των προτιμήσεων των καταναλωτών ώστε να μπορούμε να συγχρονίζουμε την παραγωγή σύμφωνα με τη ζήτηση, να κάνουμε on time την αναπλήρωση εμπορευμάτων σε όλο το δίκτυο κλπ. Φυσικά, σε έναν κόσμο που κινείται ολοένα και πιο πολύ digital, είναι για εμάς μέγιστης σημασίας η ενίσχυση των online καταστημάτων μας στην Ελλάδα και τις υπόλοιπες αγορές. Ταυτόχρονα, η διατήρηση της ηγετικής θέσης της BSB στην ελληνική αγορά είναι εξίσου ουσιαστική, αφού ισχύει ότι «όσο δύσκολο είναι να φτάσει κανείς στην κορυφή άλλο τόσο δύσκολο και επίπονο είναι να παραμείνει εκεί», γι’ αυτό και δεν εφησυχάζουμε ποτέ!

Πώς ένιωσες όταν βραβεύτηκες ως Γυναίκα Ηγέτης της Διεθνούς Επιχειρηματικότητας στον χώρο της μόδας; Ποια χαρακτηριστικά συνθέτουν την προσωπικότητα μιας τόσο δυναμικής και ικανής γυναίκας;

Η συγκεκριμένη διάκριση ήταν σίγουρα πολύ τιμητική για μένα, αφού βραβεύτηκα ανάμεσα σε γυναίκες εξαιρετικά δυναμικές, αξιόλογες και επιτυχημένες στον χώρο τους. Είναι πολύ συγκινητικό οι επιχειρήσεις και οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από αυτές να αναγνωρίζονται. Για μένα, αυτή η διάκριση ήταν σαν ένας έπαινος που με γέμισε ικανοποίηση, όμως παράλληλα μου δημιούργησε ένα μεγαλύτερο αίσθημα ευθύνης απέναντι στην κοινωνία, τους ανθρώπους της εταιρείας, το καταναλωτικό κοινό και φυσικά τον ίδιο μου τον εαυτό. Δεν ξέρω ποια είναι τα χαρακτηριστικά πίσω από μια δυναμική γυναίκα. Αυτό που λέω πάντα είναι ότι «ο άνθρωπος γεννιέται για να δημιουργεί, για να αφήσει ένα έργο πίσω του, μια υποθήκη για τους επόμενους!». Ως άνθρωπος θέτω πάντα στόχους και βάζω διορίες στη ζωή μου. Όταν επιτύχω τους στόχους που έχω θέσει, βάζω αμέσως καινούριους, μηδενίζω, που λένε, το κοντέρ κι αρχίζω πάλι από την αρχή σαν να μην έχω κάνει τίποτα. Το παν για την επιτυχία είναι να είσαι ερωτευμένος με αυτό που κάνεις, να έχεις πάθος και διάθεση για δουλειά.

Τι σημαίνει για εσένα καλαισθησία και με ποιον τρόπο την εντάσσεις στην καθημερινότητα ακόμα και στα πιο απλά πράγματα;

Η καλαισθησία είναι για μένα ένα υπερβολικά σημαντικό χαρακτηριστικό. Πιστεύω πως μάλλον πρέπει να γεννιέσαι με αυτό, είναι δηλαδή σαν να είναι έμφυτο, ένα ταλέντο. Ωστόσο, για να είμαστε ειλικρινείς, η αίσθηση του στιλ καλλιεργείται σε έναν βαθμό και σίγουρα επηρεάζεται από το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζει κανείς. Ήμουν τυχερή γιατί μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον όπου η αρμονία και το «ωραίο» έπαιζαν σπουδαίο ρόλο, οπότε μάλλον γι’ αυτό και οι επιλογές μου σε ό,τι κάνω μου βγαίνουν αυθόρμητα χωρίς σκέψη, γιατί πολύ απλά «έτσι είμαι εγώ»! Θέλω γύρω μου να υπάρχει αρμονία, καταστάσεις και αντικείμενα που με εκφράζουν ως άνθρωπο και προσωπικότητα. Και αυτή την ανάγκη μου προσπαθώ να καλύπτω σε όλα τα επίπεδα. Όχι μόνο στο σπίτι ή στον χώρο εργασίας μου, αλλά γενικότερα στον τρόπο που ζω, που διασκεδάζω, στη μουσική που ακούω, στη διατροφή μου, στα ταξίδια μου. Η αισθητική μας αντικατοπτρίζει τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε.

Ο τίτλος σου σήμερα είναι Πρόεδρος της B&F και Καλλιτεχνική Διευθύντρια της BSB. Τι περιλαμβάνει μια τυπική ημέρα στο γραφείο για εσένα;

Βάσει της θέσης μου είναι αρκετά τα κομμάτια και οι τομείς που «αγγίζω» καθημερινά στην εταιρεία. Η δουλειά μου είναι ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Και δεν είναι μόνο οι ώρες που βρίσκομαι στην εταιρεία, δηλαδή μέσος όρος 8.30 με 18.30. Θεωρώ εξαιρετικά πολύτιμο τον χρόνο που αφιερώνω και εκτός εταιρείας, σε διάφορα ταξίδια, εκθέσεις, επιδείξεις και γενικά έξω στην αγορά. Ωστόσο, μια τυπική ημέρα μου περιλαμβάνει πάρα πολλές επαγγελματικές υποχρεώσεις, όπως ατελείωτα meetings με τη σχεδιαστική ομάδα της BSB (αφού έχω την πλήρη ευθύνη του σχεδιαστηρίου και άρα επεμβαίνω τόσο στον σχεδιασμό της συλλογής όσο και στην παραγωγή της), συναντήσεις με διοικητικά στελέχη και κάποιες ημέρες ραντεβού και διαπραγματεύσεις με εξωτερικούς συνεργάτες.

Τι διαφορές παρατηρείς στον χώρο του λιανικού εμπορίου από τότε που εταιρείες fast-fashion εδραιώθηκαν στην Ελλάδα;Πως αντιμετωπίζεις τον ανταγωνισμό;

Είναι γεγονός ότι είμαστε σε έναν χώρο που κινείται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και έχουμε ένα προϊόν με αρκετά σύντομο κύκλο ζωής. Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Η BSB ανταγωνίζεται τα ισχυρότερα διεθνή brands, με τεράστια δίκτυα και ασύλληπτα budgets, και καταφέρνει να στέκεται δίπλα τους επάξια. Αυτό είναι επιτυχία και είναι αποτέλεσμα τεράστιας προσπάθειας, δουλειάς και σωστού προγραμματισμού. Στην BSB δεν επαναπαυόμαστε ποτέ! Η αισθητική και το design αποτελούν για εμάς τους βασικούς πυρήνες της επιτυχίας μας και είναι τα κύρια χαρακτηριστικά που έχουν συντελέσει στη δημιουργία της δικής της ταυτότητας. Γι’ αυτό και είμαστε προσανατολισμένοι και επενδύουμε συνεχώς στο προϊόν μας. Προσπαθούμε σε ό,τι κάνουμε να είμαστε ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό. Αυτό προϋποθέτει πολλή γνώση, εξειδίκευση, συνεχή ενημέρωση για τις ραγδαίες εξελίξεις της αγοράς, τους σωστούς και ικανούς συνεργάτες, καινοτομία, πρωτοτυπία, τόλμη κλπ. Για τη δημιουργία της εκάστοτε συλλογής φυσικά παρακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις, όμως η έμπνευση πηγάζει από παντού, από οτιδήποτε συμβαίνει γύρω μας και μας τραβάει την προσοχή. Μπορεί να είναι ένα στοιχείο διακόσμησης, μια ταινία, μια ιδεολογία, ένα κοινωνικοπολιτικό γεγονός, η ιστορία, η φύση.

Η σκυτάλη της εταιρείας έχει ήδη δοθεί κατά ένα ποσοστό στην επόμενη γενιά. Ποια θα είναι η ευχή και η συμβουλή που θα δώσεις στον γιο και στην κόρη σου, όταν έρθει η στιγμή να κάτσουν εξολοκλήρου στο τιμόνι της επιχείρησης;

Η μεγαλύτερή μας επιτυχία σε αυτή τη ζωή με τον Βασίλη είναι ότι δημιουργήσαμε μια εξαίρετη οικογένεια. Είμαστε τυχεροί που έχουμε για παιδιά δύο υπέροχους ανθρώπους, με ήθος, αρχές και αξίες. Παιδιά που έχουν μάθει να παίρνουν αλλά και να δίνουν απλόχερα και εύχομαι πάντα να συνεχίσουν να πορεύονται έτσι στη ζωή τους. Ο Γιώργος, ο οποίος διαθέτει ένα πολύ κοφτερό μυαλό και είναι ένας απίστευτα δραστήριος άνθρωπος, με πολλή γνώση, έχει αναλάβει πλέον εξολοκλήρου το χρηματοοικονομικό κομμάτι ολόκληρου του ομίλου, ενώ η ΔήμητραΑγάπη, όταν επέστρεψε πριν από λίγα χρόνια από τις σπουδές της στη Νέα Υόρκη και έχοντας δύο μεταπτυχιακά στα καλύτερα πανεπιστήμια, με μεγάλο ενθουσιασμό, όραμα και πολλές καινοτόμες ιδέες, ανέλαβε το κομμάτι του Marketing και πραγματικά θεωρώ ότι με την ομάδα των ανθρώπων που έχει δημιουργήσει έχει δώσει νέα πνοή στην εταιρεία μας και έχει συνεισφέρει πάρα πολύ στον όμιλο για την προώθηση των brands διεθνώς. Το μόνο που θα τους συμβούλευα είναι να επιλέγουν με προσοχή τους συνεργάτες τους, να είναι οι κατάλληλοι. Να έχουν ήθος και τις απαραίτητες γνώσεις και να υπάρχει πάντα σεβασμός και από τις δύο πλευρές. Και σίγουρα θα τους έδινα ως ευχή να παραμείνουν ο υπέροχος εαυτός τους

Από τη Ζωή Μίχα

Φωτογραφίες:Στέφανος Παπαδόπουλος