Γιάννης Στάνκογλου: «Ήθελα να επιστρέψω με κάτι που πιστεύω 100%»

Ο Γιάννης Στάνκογλου αντιπαθεί τη μονοτονία. Αυτή την περίοδο τον βρίσκουμε στη μικρή και τη μεγάλη οθόνη, καθώς και στο σινεμά, ενώ παράλληλα βρίσκει χρόνο να μας μιλήσει για όλα αυτά.

Είναι πρωί Κυριακής κι έχουμε κανονίσει να τα πούμε τηλεφωνικά, λόγω γεωγραφικής απόστασης. Ανοίγω τα ξύλινα παντζούρια του πατρικού μου και αναγνωρίζω ότι η μυρωδιά της βροχής της υπαίθρου έχει μπερδευτεί με τον διπλό ελληνικό καφέ που βράζει στο γκάζι. Διαβάζω γρήγορα τις ερωτήσεις που έχω να του κάνω και, αφού πιω την πρώτη γουλιά –αυτή με το καϊμάκι–, τον παίρνω τηλέφωνο. Η δική μου ημέρα μπορεί να έχει αρχίσει μόλις, αλλά η Κυριακή του Γιάννη Στάνκογλου είχε ξεκινήσει στις έξι και μισή το πρωί. Είναι πατέρας δύο παιδιών, σύζυγος και επαγγελματίας. Εδώ θα μας μιλήσει για την τρίτη ταυτότητά του, αυτή του ηθοποιού, με την οποία τον βρίσκουμε στο θέατρο Πορεία ως Γιούγκερμαν, στις τηλεοπτικές Άγριες Μέλισσες ως ιδιωτικό ντετέκτιβ και στους κινηματογράφους ως λαϊκό-pop τραγουδιστή στην ταινία Φαντασία του Γιάννη Καρδαρά.

Έχουμε να σε δούμε στην τηλεόραση από το 2015 με τη 10η Εντολή, ενώ φαίνεται να αφοσιώθηκες στο θέατρο και στον κινηματογράφο τα τελευταία χρόνια. Πήρες συνειδητά αυτή την απόσταση από τη μικρή οθόνη;

Έπαιρνα κάποια σενάρια για τηλεοπτικές παραγωγές στα χέρια μου, τα οποία όταν διάβαζα δεν με ικανοποιούσαν. Τα τελευταία χρόνια προσπαθώ όσο γίνεται να κάνω δουλειές που θεωρώ εγώ ότι καλύπτουν τα στάνταρ μου και –ως εκ τούτου– είμαι επιλεκτικός και στο θέατρο και στο σινεμά, αλλά κυρίως στην τηλεόραση. Τώρα που διάβασα το σενάριο από τις Άγριες Μέλισσες το βρήκα εξαιρετικό. Έπειτα είδα ότι οι ηθοποιοί είναι ένας κι ένας και το ίδιο συμβαίνει και με τους τεχνικούς και με το συνεργείο, το οποίο το εκτιμώ πολύ. Μάλιστα, με κάποιους ηθοποιούς έχω δουλέψει με επιτυχία στο παρελθόν στο θέατρο, ενώ βρέθηκα ξανά με τεχνικούς και συντελεστές από Tο Νησί. Το σενάριο και οι συντελεστές, λοιπόν, με έπεισαν πως πρόκειται για μια καλή δουλειά, γι’ αυτό και είπα το «ναι». Ήθελα να επιστρέψω με κάτι που πιστεύω 100%.

Η&Μ ζιβάγκο, hm. com. Massimo Dutti παντελόνι, massimodutti.com.

Φέτος βλέπουμε πολλές τηλεοπτικές παραγωγές. Θέλεις να σχολιάσεις το γεγονός;

Όντως. Φαίνεται να έχει αλλάξει κάτι κι εύχομαι αυτή η αλλαγή να είναι συνολική. Ελπίζω να δούμε μια αξιόλογη τηλεόραση με ουσία, γιατί πια όλοι έχουμε την επιλογή να δούμε ποιοτική τηλεόραση από συνδρομητικές υπηρεσίες και κανάλια του εξωτερικού, όπου το επίπεδο είναι υψηλότατο. Κι όταν μιλάω για επίπεδο, κατά την άποψή μου, αυτό καθορίζεται όχι μόνο από την καλή εικόνα, αλλά και από την ιστορία, τους ηθοποιούς και από το πώς είναι γυρισμένο. Ελπίζω μέσα από τη φετινή πληθώρα των σίριαλ να ξεπηδήσουν και δυο-τρία καλά και ο κόσμος να τα στηρίξει, έτσι ώστε να γίνονται και στο μέλλον δουλειές που αξίζουν τον κόπο μας και τον χρόνο τους.

Μόλις σε συναντήσαμε στον νέο σου ρόλο ως Θωμά Κυπραίο. Υποδύεσαι έναν ιδιωτικό ντετέκτιβ στο σίριαλ Άγριες Μέλισσες, ο οποίος προσπαθεί να εξιχνιάσει μια υπόθεση της δολοφονίας. Δεν είναι δύσκολο να σε φανταστούμε σε αυτό τον ρόλο, που φαίνεται να σου ταιριάζει γάντι. Ωστόσο, εσένα τι ήταν αυτό που σε τράβηξε σε αυτόν τον ρόλο;

Αρχικά, θα ήθελα ο κόσμος να μη με σκέφτεται κάπως συγκεκριμένα, αλλά να μπορεί να με φανταστεί σε οποιονδήποτε ρόλο. Θεωρώ πως ένας ηθοποιός που έχει τον χρόνο να δουλέψει έναν χαρακτήρα μπορεί να ενσαρκώσει τα πάντα. Γι’ αυτό νομίζω πως κάνω αυτή τη δουλειά, για να κάνω πράγματα που είναι έξω κι από εμένα. Τώρα, τον ρόλο μου στις Άγριες Μέλισσες δεν τον λες καλό, δεν τον λες όμως και κακό. Είναι ένας ρόλος που δεν έχει πρόσημο και δεν είναι τυποποιημένος – αυτοί οι ρόλοι με τραβάνε. Τις προάλλες διάβασα μια συνέντευξη του Joaquin Phoenix, που πρωταγωνιστεί στον νέο Joker, ο οποίος μιλούσε για τους κακούς χαρακτήρες σε ένα σενάριο και πόσο ενδιαφέρον είναι για έναν ηθοποιό να ανακαλύπτει από πού προέρχεται αυτό το κακό. Για μένα αυτό έχει πολύ ενδιαφέρον, πάντως, και φαίνεται να το βρήκα στον χαρακτήρα του Θωμά Κυπραίου. Είναι δισυπόστατος και τρισυπόστατος και γι’ αυτό απαιτεί λεπτοδουλειά.

Massimo Dutti ημίπαλτο, massimodutti.com. Τommy Ηilfiger κοστούμι, Τommy Ηilfiger Stores. Η&Μ ζιβάγκο, hm. com. Kαλογήρου μποτάκια.

Massimo Dutti ημίπαλτο, massimodutti.com. Τommy Ηilfiger κοστούμι, Τommy Ηilfiger Stores. Η&Μ ζιβάγκο, hm. com. Kαλογήρου μποτάκια.
Πόσο μπορεί να διαφέρει το θέατρο από την τηλεόραση;

Το θέατρο είναι ένας πολύ ζωντανός οργανισμός, που εξαρτάται απόλυτα από τον ηθοποιό. Στην τηλεόραση, όπως και στο σινεμά, θα χτίσεις έναν χαρακτήρα, θα τον ετοιμάσεις, θα μπεις μπροστά από τις κάμερες, αλλά μετά είσαι στα χέρια του σκηνοθέτη και του μοντέρ και γενικώς άλλων ανθρώπων. Εκεί πρέπει να εμπιστευτείς πολύ περισσότερο τους συνεργάτες σου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι συνεργάτες είναι διακοσμητικοί στο θέατρο. Ο βασικός λόγος που κάνει στα μάτια μου το θέατρο να ξεχωρίζει είναι το ζωντανό της κατάστασης – ότι εκείνη τη στιγμή μέσα από την ενέργειά σου, το σώμα σου, το βλέμμα σου επικοινωνείς με το κείμενο πρώτα, με τους συνεργάτες σου και με τους θεατές. Είναι ένα αλισβερίσι ενέργειας που έχει πολλή γοητεία.

Παράλληλα, από τις 9 Οκτωβρίου υποδύεσαι ξανά τον Βασίλη Κάρλοβιτς Γιούγκερμαν, έναν «αλήτη αριστοκράτη», για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν. Ταυτίζεσαι με τον χαρακτηρισμό του «αλήτη» και στην προσωπική σου ζωή;

Τον χαρακτηρισμό του αλήτη όπως τον χρησιμοποιούσαν «οι παλιοί», με την έννοια που δηλώνει κύρος, ανθρωπιά, ευθύτητα και εμπιστοσύνη, δεν τον αποποιούμαι. Ένας αλήτης για εμένα δεν είναι το «κακό παιδί», αλλά σίγουρα δεν είναι και βαρετός. Κι εγώ, αντίστοιχα, δεν θέλω να είμαι βαρετός, ούτε να επαναλαμβάνομαι. Είναι κάτι που προσπαθώ να κάνω και στη ζωή μου και στη δουλειά μου. Αλλά να θυμάστε ότι δεν είναι αλήτες τα κακά παιδιά. Ευτυχώς.

Αυτός ο χαρακτηρισμός ακολουθούσε και τον Γιάνη Βαρουφάκη, όσο βρισκόταν στην κυβέρνηση, τον οποίο ο Κώστας Γαβράς παρουσιάζει μέσα από την ταινία του Ενήλικοι στην Αίθουσα (Adults in the Room), όπου σου είχε γίνει πρόταση να πρωταγωνιστήσεις και συγκεκριμένα να υποδυθείς τον κ. Βαρουφάκη. Γιατί απέρριψες την πρόταση;

Αυτός ο χαρακτηρισμός ακολουθούσε και τον Γιάνη Βαρουφάκη, όσο βρισκόταν στην κυβέρνηση, τον οποίο ο Κώστας Γαβράς παρουσιάζει μέσα από την ταινία του Ενήλικοι στην Αίθουσα (Adults in the Room), όπου σου είχε γίνει πρόταση να πρωταγωνιστήσεις και συγκεκριμένα να υποδυθείς τον κ. Βαρουφάκη. Γιατί απέρριψες την πρόταση;

Δεν την απέρριψα, απλώς την περίοδο που επρόκειτο να γίνει η ταινία εγώ είχα το Γιούγκερμαν, μια παράσταση τριών ωρών στο θέατρο, το οποίο κιόλας δεν είναι αχανές, άρα ο θεατής σε έχει στα τρία μέτρα κι αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχουν περιθώρια για λάθη. Θα λέγαμε καλύτερα πως δεν μπορούσα χρονικά, γιατί επρόκειτο για έναν ρόλο που ήθελε πολλή προετοιμασία. Τον έχει υποδυθεί όμως τόσο καλά ο Χρήστος Λούλης, που πραγματικά είμαι ok.

Massimo Dutti σακάκι, massimodutti. com. All Saints πουκάμισο, attica. Η&Μ ζιβάγκο, hm.com. Paul Smith παντελόνι, attica.

Ποια είναι η γνώμη σου για αυτή την αμφιλεγόμενη και δυναμική παρουσία της πολιτικής σκηνής;

Είχε έρθει να δει την παράσταση και –απ’ ό,τι κατάλαβα εγώ– είναι ένας πανέξυπνος άνθρωπος, ο οποίος έχει γνώσεις και, κατά την άποψή μου, παλεύει μόνος σαν ένας σύγχρονος Δον Κιχώτης.

Τέλος, πες μου λίγα λόγια για την ταινία που πρωταγωνιστείς.

Η Φαντασία του Αλέξη Καρδαρά είναι μια όμορφη ιστορία που τοποθετείται στο 1990, την εποχή που μεσουρανούσαν τα μπουζούκια με τα σπασμένα πιάτα, τα γαρίφαλα, το ΠΑΣΟΚ και τις μίζες. Εγώ κάνω έναν λαϊκό και pop τραγουδιστή και συμπρωταγωνιστώ με τη Ρένα Μόρφη, τον Στέλιο Μάινα και τη Βίκυ Παπαδοπούλου, ενώ τα τραγούδια είναι του Μίνου Μάτσα. Δεν θα σου πω λεπτομέρειες, μια και σύντομα, στις 28 Νοεμβρίου, βγαίνει στους κινηματογράφους από τη Feelgood Entertainment και δεν θέλω να σε προκαταβάλω.

Φωτογραφίες: Νίκος Μαλιάκος

Styling: Γεωργία Παντελέ

Grooming: Κωνσταντίνα Μιχοπάνου

Βοηθός Φωτογράφου: Παρή Καρρά, Χρύσα Καρακώστα

Βοηθός Styling: Goldie Χατζηθεοδώρου

Instafeed