Η Taylor Swift βρίσκεται πίσω από την έμπνευση για τη λέξη της χρονιάς 2025 από το Cambridge Dictionary, και μέρος του λόγου είναι η σχέση της με τον Travis Kelce.
Το διοικητικό συμβούλιο του λεξικού επέλεξε τη λέξη “parasocial” (παρακοινωνικός) ως λέξη της χρονιάς για το 2025, ανακοινώνοντας την απόφαση και εξηγώντας γιατί το διάσημο ζευγάρι αποτέλεσε έμπνευση γι’ αυτήν.
Ο ορισμός της λέξης είναι: «Που αφορά ή σχετίζεται με μια σύνδεση που νιώθει κάποιος με ένα διάσημο πρόσωπο που δεν γνωρίζει προσωπικά, έναν χαρακτήρα σε βιβλίο, ταινία, τηλεοπτική σειρά κ.λπ., ή με τεχνητή νοημοσύνη».
Η λέξη έχει χρησιμοποιηθεί ευρέως στο διαδίκτυο για κάποιο διάστημα, αλλά πραγματικά ξεχώρισε το 2025, κερδίζοντας τον τίτλο της λέξης της χρονιάς.
Η απόφαση να δοθεί αυτή η διάκριση στη λέξη parasocial πηγάζει από το πόσο δεμένοι έχουν γίνει οι θαυμαστές με τα πάντα, από popstar και influencers μέχρι τα ChatGPT bots τους, σύμφωνα με το Cambridge University Press & Assessment.
Όπως ανέφεραν: «Εκατομμύρια θαυμαστές συνδέθηκαν με τους εξομολογητικούς στίχους της Taylor Swift για ραντεβού, καρδιοχτύπια και επιθυμία, οδηγώντας σε αυτό που οι ψυχολόγοι περιγράφουν ως ‘parasocial’ δεσμούς με τους σταρ».
«Όταν η Taylor Swift και ο Travis Kelce ανακοίνωσαν τον αρραβώνα τους, πολλοί θαυμαστές ένιωσαν μια βαθιά σύνδεση με την τραγουδίστρια και τον Αμερικανό ποδοσφαιριστή, παρόλο που οι περισσότεροι δεν τους είχαν γνωρίσει ποτέ».
Ο όρος parasocial χρονολογείται από το 1956, όταν δύο κοινωνιολόγοι του University of Chicago παρατήρησαν ότι οι τηλεθεατές αναπτύσσουν παρακοινωνικές σχέσεις (parasocial relationships) με προσωπικότητες στην οθόνη, παρόμοιες με εκείνες που σχηματίζουν με «πραγματικούς» φίλους και μέλη της οικογένειας.
Το Cambridge Dictionary έχει προσθέσει περίπου 6.000 νέες λέξεις φέτος, συμπεριλαμβανομένων των ‘delulu’, παραλλαγή της λέξης delusional, της λέξης ‘skibidi’ και της ‘tradwife’, σύντμηση του traditional wife.
Άλλες λέξεις που ξεχώρισαν φέτος περιλαμβάνουν το ‘slop’, αναφερόμενο σε περιεχόμενο στο Διαδίκτυο πολύ χαμηλής ποιότητας, ιδιαίτερα όταν δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη.

Άλλη λέξη είναι το ‘memeify’, που σημαίνει να μετατρέπεις ένα γεγονός, μια εικόνα ή ένα πρόσωπο σε meme, μια ιδέα, αστείο, εικόνα ή βίντεο που διαδίδεται γρήγορα στο Διαδίκτυο.
Όμως, η λέξη της χρονιάς αναφέρεται ξανά στην εποχή των social media, καθώς οι παρακοινωνικές σχέσεις (parasocial relationships) είναι αυτές που σχηματίζουν οι άνθρωποι με online influencers και τεχνητή νοημοσύνη, καθώς και με διασημότητες.
Οι ψυχολόγοι έχουν παρατηρήσει πως η άνοδος αυτών των μονόπλευρων παρακοινωνικών σχέσεων έχει επαναπροσδιορίσει το φαινόμενο των θαυμαστών και τη σχέση με τις διασημότητες.
Ο Colin McIntosh από το Cambridge Dictionary δήλωσε: «Η λέξη parasocial αποτυπώνει το πνεύμα του 2025. Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς αλλάζει η γλώσσα».
«Αυτό που κάποτε ήταν ένας εξειδικευμένος ακαδημαϊκός όρος έχει γίνει πλέον κοινός. Εκατομμύρια άνθρωποι εμπλέκονται σε παρακοινωνικές σχέσεις (parasocial relationships), ενώ πολλοί άλλοι απλώς ενδιαφέρονται για την άνοδό τους.
Τα δεδομένα το αντικατοπτρίζουν αυτό, με τον ιστότοπο του Cambridge Dictionary να καταγράφει αυξήσεις στις αναζητήσεις για τη λέξη “parasocial”. Η γλώσσα γύρω από τα παρακοινωνικά φαινόμενα εξελίσσεται γρήγορα, καθώς η τεχνολογία, η κοινωνία και ο πολιτισμός μεταβάλλονται και αναδιαμορφώνονται. Από τις διασημότητες έως τα chatbots, οι παρακοινωνικές τάσεις είναι συναρπαστικές για όσους ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη της γλώσσας».

Ο όρος parasocial χρονολογείται από το 1956, όταν δύο κοινωνιολόγοι του Πανεπιστημίου του Σικάγο παρατήρησαν ότι οι τηλεθεατές αναπτύσσουν παρακοινωνικές σχέσεις με προσωπικότητες στην οθόνη, παρόμοιες με εκείνες που σχηματίζουν με «πραγματικούς» φίλους και μέλη της οικογένειας.
Σημείωσαν επίσης ότι το ταχύτατα αναπτυσσόμενο μέσο της τηλεόρασης έφερνε τα πρόσωπα των ηθοποιών απευθείας στα σπίτια των θεατών, καθιστώντας τα σταθερά στοιχεία της καθημερινότητας των ανθρώπων.
Η Simone Schnall, καθηγήτρια πειραματικής κοινωνικής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, δήλωσε ότι η επιλογή του όρου parasocial ως λέξης της χρονιάς ήταν «εμπνευσμένη».
«Η άνοδος των παρακοινωνικών σχέσεων έχει επαναπροσδιορίσει το φαινόμενο των θαυμαστών, τη διασημότητα και, με την AI, τον τρόπο που οι απλοί άνθρωποι αλληλεπιδρούν στο Διαδίκτυο», είπε.
«Έχουμε εισέλθει σε μια εποχή όπου πολλοί άνθρωποι σχηματίζουν ανθυγιεινές και έντονες παρακοινωνικές σχέσεις με influencers. Αυτό οδηγεί σε μια αίσθηση ότι οι άνθρωποι ‘γνωρίζουν’ εκείνους με τους οποίους σχηματίζουν παρακοινωνικούς δεσμούς, μπορούν να τους εμπιστευτούν και ακόμη και σε ακραίες μορφές πίστης».