Πώς η τεχνολογία θα αλλάξει τον τρόπο που κάνουμε αγορές στα επόμενα χρόνια

Από τη Δέσποινα Αποστολοπούλου

Την τελευταία δεκαετία, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης όλο και περισσότερο ακούμε για επιχειρήσεις στη μόδα που δεν εμφανίζουν σημάδια ανάπτυξης. Σε πολλές περιπτώσεις όμως η κρίση δεν ο μοναδικός λόγος ύφεσης καθώς πολλές επιχειρήσεις δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις των πελατών και αδιαφορούν για τις καινοτομίες στον κλάδο τους. Σε μια εποχή όπου οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα επιλογής και οι συνθήκες της αγοράς είναι όλο και πιο ανταγωνιστικές, οι επιχειρήσεις πρέπει να προσαρμόζονται στη νέα πραγματικότητα και να μπορούν να υιοθετήσουν τις νέες τεχνολογίες προκειμένου να αντεπεξέλθουν, αλλά και να βελτιώσουν τη συνολική εμπειρία shopping του πελάτη τους. Εμείς συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε πέντε ελπιδοφόρες, τεχνολογικές καινοτομίες που μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεων στον κλάδο της μόδας και σίγουρα θα αλλάξουν τον τρόπο που καταναλώνουμε, οπότε είναι χρήσιμο να τις γνωρίζουμε από τώρα.

Τεχνητή νοημοσύνη

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει καταστεί μία από τις μεγαλύτερες τεχνολογικές εξελίξεις στις επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια, με την ικανότητά της να μετατρέπει μεγάλα και διαφορετικά σύνολα δεδομένων σε πληροφορίες και το αντίστροφο, προσφέροντας έτσι τη δυνατότητα βελτίωσης μιας επιχείρησης. Στη βιομηχανία της μόδας, η τεχνητή νοημοσύνη μέσω στοιχείων και αλγορίθμων μπορεί να δώσει στους επιχειρηματίες τη δυνατότητα πρόβλεψης των πωλήσεων, ενίσχυσης των προϊόντων που έχουν περισσότερη ζήτηση και καλύτερης τοποθέτησης τους, αποφυγής έλλειψης κομματιών και καταλληλότερου timing παραγγελιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνονται τόσο τα κέρδη όσο και το brand name της εταιρίας, αλλά ταυτόχρονα να βελτιώνεται και η εμπειρία του πελάτη στην διαδικασία του shopping. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί επίσης να συμβάλει στη δημιουργία μιας βελτιωμένης εμπειρίας περιήγησης shopping στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι online πλατφόρμες όπως το Amazon, το Alibaba, το JD.com και το Zalando χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη και συλλέγοντας πληροφορίες από προηγούμενες αναζητήσεις, μέσω αλγορίθμων βοηθούν στην προώθηση προϊόντων και εικονικών καταστημάτων προσαρμοσμένα σε μεμονωμένους αγοραστές, με βάση τα μοναδικά χαρακτηριστικά και τις προτιμήσεις τους. Μέχρι το 2020 η αγορά για εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα £30 δισεκατομμύρια, σύμφωνα με την International Data Corporation .

Επαυξημένη πραγματικότητα (Augmented Reality- AR)

Οι ρίζες της επαυξημένης πραγματικότητας προέρχονται από το 1992 και ένα χρηματοδοτούμενο από τις Πολεμικές Αεροπορίες έργο των ΗΠΑ. Από τότε έχει σημειώσει μεγάλη βελτίωση και σήμερα η εντυπωσιακή τεχνολογία της επαυξημένης πραγματικότητας (Augmented Reality- AR) αποσκοπεί στο να δημιουργεί την αίσθηση ότι εικονικά αντικείμενα βρίσκονται στο πραγματικό κόσμο. Πιο συγκεκριμένα, δηλαδή, επιτυγχάνεται η άμεση ή έμμεση ζωντανή προβολή του φυσικού περιβάλλοντος, όπου κάποια στοιχεία του επαυξήθηκαν ή ενισχύθηκαν με τη βοήθεια εικονικών αντικειμένων, προσώπων ή χώρων. Η επαυξημένη πραγματικότητα είναι κατασκευασμένη για να λειτουργεί μέσω smartphones και tablets, συσκευές που είναι ήδη διαθέσιμες στους περισσότερους καταναλωτές στον ανεπτυγμένο κόσμο. Μέσω αυτών η διαδικασία του shopping  μπορεί να γίνει πιο εύκολη, πιο άμεση, πιο οικονομική και ο πελάτης μπορεί με μεγαλύτερη ευκολία να κάνει αγορές. Από τις πρώτες επιχειρήσεις που χρησιμοποίησαν την τεχνολογία AR ήταν τα εμπορικά σήματα ομορφιάς . Η L’Oréal για παράδειγμα διαθέτει εφαρμογές που εστιάζουν σε AR, αποτρέποντας τη δοκιμή φυσικών προϊόντων στα καταστήματα. Οι χρήστες κατεβάζουν την εφαρμογή L’Oréal’s Makeup Genius, η οποία τους επιτρέπει να δοκιμάζουν συνδυασμούς προϊόντων ομορφιάς στα τηλέφωνά τους και στη συνέχεια να τα αγοράσουν με έκανε κλικ στο κουμπί “buy”. Τον Ιανουάριο του 2017, η Gap δημιούργησε ψηφιακό δοκιμαστήριο, το οποίο επιτρέπει στους χρήστες να “δοκιμάσουν” ρούχα χωρίς να χρειάζεται να μπουν σε κάποιο κατάστημα. Η μάρκα γυαλιών Warby Parker χρησιμοποιεί ένα συνδυασμό αναγνώρισης προσώπου και επαυξημένης πραγματικότητας, ώστε οι πελάτες να δουν τι πραγματικά ταιριάζει στο δικό τους πρόσωπο. Ένα χρόνο αργότερα, η Amazon κατοχύρωσε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας έναν έξυπνο καθρέφτη που χρησιμοποιεί AR για να ντύνει ουσιαστικά τους πελάτες με ρούχα. Η εμπειρία δεν επιβάλλει περιορισμούς στον αριθμό των ρούχων που μπορούν να δοκιμαστούν και επιπλεόν μπορεί να προτείνει ρούχα βασισμένα σε γνωστές προτιμήσεις του χρήστη ή ό, τι είναι δημοφιλές εκείνη τη στιγμή. Οι δυνατότητες AR είναι πλέον διαθέσιμες σε πάνω από 300 εκατομμύρια τηλέφωνα παγκοσμίως και θα φτάσουν μέχρι το 1 δισεκατομμύριο μέχρι το τέλος του 2018.

Blockchain

Το blockchain φαινομενικά πρόκειται για μια άκρως τεχνική και περίπλοκη τεχνολογία. Στην πράξη όμως είναι η πιο εφικτή, από τεχνικής τουλάχιστον άποψης, απόπειρα εκδημοκρατισμού του παγκοσμίου συστήματος των συναλλαγών. Η υπεραπλουστευμένη ιδέα πίσω από το blockchain έγκειται στο ερώτημα γιατί να μεσολαβεί ένας τρίτος, είτε πρόκειται για τράπεζα, υπηρεσία, οργανισμό ή οτιδήποτε άλλο πίσω από μια συναλλαγή, υποβαθμίζοντας την αξία της. Μεταφέροντας την ιδέα αυτή στη διαδικασία του shopping συγκεκριμένα, μέσω ενός ψηφιακού αρχείου προσφέρεται η ευκαιρία διαχείρισης της ασφάλειας των προϊόντων, της αυθεντικότητας και των δεοντολογικών προτύπων τους. Τα ψηφιακά αρχεία δεν μπορούν να τροποποιηθούν από κανέναν στο blockchain και επομένως τα προϊόντα αυτά να χάσουν την αξία τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι εταιρίες που χρησιμοποιούν blockchain, μέσω smartphones να μπορούν να πείσουν τον ενδεχόμενο πελάτη με πλήρη βεβαιότητα αν ένα κομμάτι είναι γνήσιο ή μίμηση, κλεμμένο, πού δημιουργήθηκε, από ποιους, ποιες ήταν συνθήκες στις οποίες εργάστηκαν και πόσο πληρώθηκαν, ποια είναι η σύνθεση του, από πού προήλθε το ύφασμα του και ποιες χημικές ουσίες χρησιμοποιήθηκαν. Προς το παρόν το blockchain χρησιμοποιείται κυρίως στην αγοροπωλησία διαμαντιών, ενώ προβλέπεται να φθάσει τα 339,5 εκατομμύρια δολάρια σε μέγεθος, και να αυξηθεί κατά 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2021.

Αυτοματοποιημένα καταστήματα

Τα αυτοματοποιημένα καταστήματα ανατρέπουν όλα όσα γνωρίζαμε στην διαδικασία του shopping καθώς δεν προϋποθέτουν ούτε υπαλλήλους, ούτε ταμειακές μηχανές αλλά ούτε και μετρητά. Οι πελάτες σκανάρουν με το κινητό τους και επιλέγουν μέσω κωδικών τα προϊόντα που επιθυμούν και στη συνέχεια πληρώνουν χρησιμοποιώντας τα κινητά τους όπου η χρέωση  γίνεται αυτόματα στο ηλεκτρονικό «πορτοφόλι» και στην ηλεκτρονική πιστωτική κάρτα την ώρα της εξόδου από το κατάστημα. Καθώς συνδέονται με τα smartphones των πελατών, οι αισθητήρες στα ράφια ανιχνεύουν την αφαίρεση προϊόντων και έτσι αποφεύγονται οι κλοπές. Τα αυτοματοποιημένα καταστήματα υπάρχουν ήδη σε Πεκίνο και Σαγκάη, ενώ το περασμένο Απρίλιο εισήχθησαν και στην Ευρώπη με το μεγαλύτερο, κατάστημα της εταιρίας Zara στη Μαδρίτη. Αυτή τη στιγμή το κατάστημα της Rebecca Minkoff στη Νέα Υόρκη επιτρέπει στους πελάτες να αγοράζουν οτιδήποτε από $ 200 μέχρι $ 1.500 αυτοματοποιημένα, δίχως να επικοινωνήσουν με κάποιον πωλητή. Η Amazon διαθέτει δοκιμαστικά επίσης ένα κατάστημα Amazon Go, όπου δεν υπάρχουν ταμειακές μηχανές. Η  εταιρεία έρευνας αγοράς, προβλέπει ότι η παγκόσμια αγορά αυτοεξυπηρέτησης θα αυξηθεί σχεδόν 18% μέχρι το 2021.

Αναγνώριση προσώπου

Παρελθόν φαίνεται πως θα αποτελέσουν και οι ατελείωτες ουρές στα ταμεία με την ολοκλήρωση των πληρωμών μέσω της τεχνολογίας αναγνώρισης προσώπου. Η τεχνολογία αυτή μάλιστα θα έχει και την δυνατότητα αναγνώρισης του ποσοστού ικανοποίησης του πελάτη από τις εκφράσεις του προσώπου του. Επιπλέον, η αναγνώριση προσώπου θα έχει τη δυνατότητα να συνδέεται με την φωτογραφική κάμερα του πελάτη και να έχει πρόσβαση στο ιστορικό των προηγούμενων αγορών του καθώς και τις προτιμήσεις του. Η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου χρησιμοποιούνταν ήδη τα προηγούμενα χρόνια σε ποινικές έρευνες, ενώ έγινε προσιτή στο ευρύ κοινό μέσω του iPhone και της εφαρμογής FaceID. Σήμερα, χρησιμοποιείται ήδη στην Κίνα και τα καταστήματα τις αλυσίδας KFC, ενώ μέχρι το 2021 προβλέπεται αύξηση της κατά 23%. Η παγκόσμια αγορά εφαρμογών αναγνώρισης προσώπου έφερε έσοδα ύψους 178 εκατομμυρίων δολαρίων το 2016, καθιστώντας τη δεύτερη πιο υιοθετημένη τεχνολογία μετά τη σάρωση δακτυλικών αποτυπωμάτων.

Ακολουθήστε το InStyle στο instagram

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα