Ποιος ήταν τελικά ο Helmut Newton;

Getty Images[/caption] Την πρώτη μου επαφή με τον Helmut Newton είχα πριν από πολλά χρόνια, χωρίς βέβαια να το γνωρίζω, και για να είμαι απόλυτα ειλικρινής, το συνειδητοποίησα μεγάλη πια, με αφορμή την έκθεση που είχε ξεκινήσει το 2012 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, καθώς επρόκειτο να δώσω το παρών και έτσι άρχισα να διαβάζω και να ψάχνω λίγο περισσότερο γι’αυτόν. [caption id="attachment_143680" align="aligncenter" width="619"]helmut newton Sie Kommen (Naked and Dressed), Παρίσι, 1981[/caption] Στην ηλικία των δώδεκα περίπου, μια ηλικία όπου οι περισσότεροι άνθρωποι μπαίνοντας στην εφηβεία, αρχίζουν να προβληματίζονται και να ψάχνουν για πράγματα που παλιότερα δεν έιχαν σκεφτεί, έπεσε στα χέρια μου ένα βιβλίο σχετικό με την ανθρώπινη σεξουαλικότητα. Αφού λοιπόν το ξεφύλλισα αρκετές φορές, την προσοχή μου τράβηξε ένα δίπτυχο, τέσσερις γυναίκες που στο ένα του τμήμα πόζαραν γυμνές, ενώ στο άλλο ντυμένες. Δεν θυμάμαι τι ήταν αυτό ακριβώς που τράβηξε την προσοχή μου στις συγκεκριμένες φωτογραφίες, η αλήθεια όμως είναι πως έμειναν για κάποιο λόγο χαραγμένες πολύ έντονα στη μνήμη μου, μέχρι σήμερα. Έτσι όταν στην έρευνα μου για το φωτογράφο τις ξαναείδα, τις θυμήθηκα και ένιωσα σαν να πήρε απάντηση ένα ερώτημα που είχα μέσα μου από παιδί: «ποιός σκέφτηκε να βάλει τέσσερις γυναίκες, για να τις φωτογραφίσει γυμνές και ντυμένες, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, και γιατί το έκανε αυτό;» Διαβάζοντας για τον ίδιο και το έργο του κατάλαβα ότι πρόκειται για  έναν άνθρωπο ιδιαίτερο, σχεδόν ιδιόρυθμο, με περίεργη αίσθηση του γούστου, ασυνήθιστη, που σκοπός του ήταν να δείξει την πραγματικότητα όπως ακριβώς είναι, χωρίς κανένα ίχνος ρετούς και χωρίς καμία διάθεση ωραιοποίησης. Άλλωστε συνήθιζε να λέει πως δεν τον ενδιαφέρει το ωραίο και το βάθος της ψυχής γιατί ήταν κάτι που δεν μπορούσε να καταλάβει, ο ίδιος καταλάβαινε μόνο αυτό που έβλεπε μπροστά του, και αυτό ήταν μόνο η ωμή πολλές φορές, πραγματικότητα. Αυτό βέβαια που σχεδόν με θύμωσε στον Newton ήταν ο τρόπος που μέσα από τα έργα του παρουσίαζει την γυναίκα: ένα αντικείμενο ηδονής, γεγονός που κατά κάποιο τρόπο επιβεβαίωσε και ο ίδιος όταν σε μια συνέντευξη που έδωσε σε κάποιο γερμανικό περιοδικό, είπε πως το να δουλεύει με όμορφες γυναίκες είναι μια δουλειά άσχημη. «Είτε είναι τόσο χαζές που το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να κάθονται αμίλητες και να κοιτάζουν ευθεία μπροστά με κενό βλέμμα στο πρόσωπο, είτε μου σπάνε τα νεύρα γιατί μιλάνε ακατάπαυστα. Και μετά υπάρχουν εκείνες που θεωρούν ότι πρέπει να μιλήσουν για τα σημαντικά θέματα. Αυτές είναι οι χειρότερες από όλες.» συμπλήρωσε, και σε συνδυασμό με μερικές φωτογραφίες που είδα, κατάλαβα πως τα μοντέλα δεν πρέπει να περνούσαν καθόλου καλά στις φωτογραφίσεις του. [caption id="attachment_143682" align="aligncenter" width="700"]helmut newton le smoking Le Smoking, 1975[/caption] Σε αντίθεση με τον τρόπο που έβλεπε τις γυναίκες μέσα από το φακό του όμως, στην πραγματική του ζωή, έμεινε φανατικά πιστός –και μάλιστα για πάρα πολλά χρόνια- σε μια γυναίκα, τη σύζυγό του June,  με την οποία πέρασε όλη του τη ζωή, πράγμα ίσως σπάνιο για έναν άνδρα που συναναστρέφεται συνεχώς με πανέμορφες γυναίκες. Άρα τελικά ο Newton ήταν αυτό που κατάλαβα μέσα από τα έργα του, ένας ιδιόρυθμος, φετιχιστής, μισογύνης; Ή μήπως τελικά ήταν ένας άνθρωπος συναισθηματικός  με βαθύ σεβασμό προς τις γυναίκες; Ακόμα δεν έχω καταλήξει… Το σίγουρο πάντως είναι πως ο χαρακτήρας του ήταν γεμάτος αντιθέσεις και αυτο είναι απόλυτα φυσιολογικό και εξηγείται αν διαβάσει κανείς για τα παιδικά του χρόνια. Αντιμετώπισε τη βία του πολέμου, και έχοντας εβραϊκή καταγωγή στη ναζιστική Γερμανία, έζησε μαζί με την οικογένειά του σαν κυνηγημένος. Βλέποντας τις φωτογραφίες του, και λαμβάνοντας υπόψιν την περίοδο δράσης του, κατάλαβα πως ήταν ένας από τους φωτογράφους που άλλαξαν τα δεδομένα στη φωτογράφιση μόδας. Δεν τον ενδιέφερε απλώς να διαφημίσει ένα ωραίο ρούχο, αλλά μέσα από το φακό του έδινε μια καλλιτεχνική διάσταση και μια προκλητική κομψότητα –πολλές φορές σκανδαλώδη- σε ό,τι φωτογράφιζε και μ’αυτόν τον τρόπο κατάφερε τελικά κάτι σχεδόν αδύνατο: να σαρκάσει και να ασκήσει έντονη κριτική σε αυτό που υπηρετούσε, τη διαφήμιση. O τρόπος που απεικόνιζε την πραγματικότητα μου έδωσε να καταλάβω ότι κατα βάθος μισούσε τον καταναλωτισμό και την εμπορευματοποίηση των πάντων, γι’ αυτό και ο ίδιος έδειχνε φρόντιζε να τη δείχνει με τέτοιο τρόπο ώστε το κοινό να καταλαβαίνει τι πραγματικά συμβαίνει, χωρίς να έχει καμία διάθεση να παραπλανήσει, όπως γίνεται συνήθως στον χώρο της διαφήμισης. Τελικά η γεύση που άφησε το έργο του είναι, θα έλεγα, γλυκόπικρη. Δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω το καινοτόμο βλέμμα του, και την καλλιτεχνική διάσταση που έδωσε στο εμπορικό κομμάτι της μόδας. Επιπλέον δεν μπορώ να κρύψω το θαυμασμό μου για τα –όχι τόσο συμβατικά- πορτραίτα που είδα, αλλά και για το επιβλητικό μέγεθος ορισμένων φωτογραφιών του. Από την άλλη όμως δεν μπορεί να σταματήσει να με ενοχλεί αυτή η φαλλοκρατική διάθεση, που ίσως είναι ιδέα μου, την οποία είδα διάχυτη σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις που φωτογράφιζε γυμνές γυναίκες. Ίσως βέβαια ήταν τόσο βαθιά εξαρτημένος από το γυναικείο φύλο –«δε θα το αντέξω αν πάθει κάτι η June» είχε πει όταν η σύζυγός του αρρώστησε σοβαρά- που αυτές οι φωτογραφίες να ήταν η άμυνά του, ο τρόπος να δείξει πιο δυνατός. Όπως και να ‘χει, ο Newton ήταν κάτι παραπάνω από φωτογράφος, ήταν ένας πραγματικός καλλιτέχνης που κατέρριψε όλους τους περιορισμούς της φωτογραφίας και άγγιξε θέματα και ήθη που παλαιότερα ήταν ταμπού, διευρύνοντας έτσι τα όρια της μοντέρνας οπτικής κουλτούρας. Διαβάστε ακόμα: Τα εφτά θανάσιμα αμαρτήματα της ομορφιάς και πώς θα τα αντιμετωπίσετε Shop it! Επιλέξαμε τα πιο ωραία κομμάτια από τις νέες παραλαβές των Zara Η Victoria Beckham με Victoria Beckham Collection Κατεβάστε τώρα το νέο τεύχος του InStyle εντελώς δωρεάν στο iPad Ακολουθήστε το InStyle στο instagram]]>

Tags:

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Newsletter

#StayInStyle

Λάβετε ειδοποίηση για νέα άρθρα