Διατροφή

Νηστεία: H βιολόγος-κλινική βιοχημικός Εμμανουέλα Φωτεινού εξηγεί όλα όσα θέλουμε να ξέρουμε

Τα θετικά και τα αρνητικά της νηστείας για όσους δεν ακολουθούν βασικούς διατροφικούς κανόνες

InStyle.gr

νηστεία

Το κορυφαίο διατροφικό θέμα των δύο επόμενων εβδομάδων πριν το Πάσχα είναι η νηστεία! Για κάποιους είναι μια βασανιστική διαδικασία στέρησης κάποιων ημερών, για άλλους είναι μια ευκαιρία για αποτοξίνωση, ενώ για τους Vegan είναι στάση ζωής και μάλιστα απολαυστική με τόσες επιλογές φυτικής διατροφής που υπάρχουν. Μπορεί όμως να κρύβει μικρές παγίδες για όσους δεν ακολουθούν κάποιους βασικούς διατροφικούς κανόνες. Πάμε να δούμε τα θετικά και τα αρνητικά της νηστείας ως προς τα οφέλη στον οργανισμό!

 

 

Τhe DOs

• Ώρα για αποτοξίνωση
Η νηστεία ενισχύει τους μηχανισμούς αποτοξίνωσης του σώματος μας από τις συσσωρευμένες τοξίνες που είναι αναπόφευκτες λόγω κρεατοφαγίας. Αυτό βοηθάει και στην σωματική ευεξία και στην πνευματική ανάταση. Τα οφέλη της αποτοξίνωσης εκτός από υγεία προσφέρουν και όψη νεότητας καθώς καταστρέφονται οι ελεύθερες ρίζες και βοηθούν το δέρμα από την πρώτη κιόλας εβδομάδα να φαίνεται πιο λαμπερό. Επιπλέον συμβάλει στην επίλυση των φλεγμονωδών διεργασιών, όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα, ενώ βοηθά στον έλεγχο των αλλεργικών αντιδράσεων, περιλαμβανομένου του άσθματος και της αλλεργικής ρινίτιδας.

• Φάρμακο για την καρδιά
Όλοι ξέρουμε πως η κατανάλωση ζωικών παραγώγων είναι συνδεδεμένη με την υπέρμετρη κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών. Η αποβολή του κρέατος για να χρονικό διάστημα και η ταυτόχρονη λήψη τροφίμων με πολυακόρεστα λιπαρά δυναμώνει την καρδιά βοηθώντας τα επίπεδα χοληστερόλης να κατέβουν και την αρτηριακή πίεση να ρυθμιστεί.

• Δώρο για το έντερο
Τα τρόφιμα που καταναλώνουμε κατά τη διάρκεια της νηστείας είναι πλούσια σε φυτικές ίνες καθώς καταναλώνουμε υψηλές ποσότητες από όσπρια, φρούτα και λαχανικά που είναι σύμμαχοι για την καλή λειτουργία του εντέρου.

 

 

The DON’Ts

• Εχθρός για την ζυγαριά
Η νηστεία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κατανάλωση πολλών υδατανθράκων όπως ψωμί, ρύζι, αλεύρι κτλ. που δεν προκαλούν κορεσμό για αρκετή ώρα και οδηγούν στην κατανάλωση πολλών γευμάτων που είναι πλούσια σε θερμίδες. Μάλιστα έρευνες έχουν δείξει πως η νηστεία οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους. Βέβαια αν ακολουθηθεί σωστό πρόγραμμα βασισμένο στα λαχανικά και στα όσπρια και όχι στα αμυλούχα τρόφιμα η νηστεία μπορεί να μετατραπεί σε μια πολύ καλή αποτοξινωτική δίαιτα. Τέλος καταναλώστε τα θαλασσινά με μέτρο και επιλέξτε να μην είναι τηγανητά, καθώς μπορεί να έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε λίπος, είναι ωστόσο πλούσια σε χοληστερίνη.

• Μας στερεί θρεπτικές ουσίες;
Η νηστεία μάς στερεί πολύτιμα θρεπτικά συστατικά, όπως:
Πρωτεΐνες: Υπεύθυνες για την ομαλή ανάπτυξη και διατήρηση του μυϊκού ιστού. Οπότε προσθέτουμε πρωτεΐνες υψηλής αξίας, που πλησιάζουν εκείνες του κρέατος όπως είναι τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, τα θαλασσινά, η σόγια, το ρύζι, τα μανιτάρια, καθώς και το σουσάμι και τα παράγωγά του (χαλβάς, ταχίνι). Υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνη δίνει και ο συνδυασμός οσπρίων με ρύζι (φακόρυζο, ρεβιθόρυζο).

Ασβέστιο: Απαραίτητο στοιχείο για τη διατήρηση της υγείας των οστών. Ικανοποιητικές ποσότητες ασβεστίου μπορούμε να πάρουμε από το γάλα σόγιας, τα αμύγδαλα, το σουσάμι, το ταχίνι και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο).

Σίδηρος – Βιταμίνη Β12: Ο σίδηρος ενισχύει τις λειτουργίες των κυττάρων και την παροχή οξυγόνου σε αυτά, ενώ η βιταμίνη Β12 συμβάλλει στην ομαλή παραγωγή και ανάπτυξη των ερυθροκυττάρων. Η μειωμένη πρόσληψή τους οδηγεί στην ανάπτυξη αναιμίας.

Όποιος και αν είναι ο λόγος που ακολουθείς μια νηστίσιμη διατροφή, είτε για λόγους «πνευματικής θρησκευτικής κάθαρσης» είτε γιατί είναι μια καλή αφορμή για αποτοξίνωση από το κρέας, είτε γιατί φλερτάρεις με την vegan πλευρά του εαυτού σου μη ξεχνάς πως πρέπει να κρατάς ισορροπία στο διαιτολόγιο σου και να μην ακολουθείς καμιά ακραία τακτική.

Εμμανουέλα Φωτεινού

Βιολόγος MSc, Κλινική Βιοχημικός

Πρότυπο κέντρο ευεξίας, Σπύρου Μερκούρη 56, (πλησίον μετρό Ευαγγελισμού)

Τηλ. 210 7251933 – 6981395214

 

InStyle.gr